چاپ این صفحه

وضعیت تولید نخ در کشور

بررسی وضعیت تولید و واردات انواع نخ به کشور، موضوع اصلی برنامه رادیویی « تابلوی واردات» بود که طی آن واردات بیش از ۱۸۰ هزار تن نخ ریسندگی به کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 محمد کاردان‌پور- تولیدکننده و رئیس کمیته ریسندگی الیاف کوتاه انجمن صنایع نساجی ایران- با استناد به جدیدترین آمار تهیه شده توسط کمیته پایش انجمن صنایع نساجی ایران، نیاز واحدهای ریسندگی الیاف کوتاه - قابل استفاده در تولید پوشاک - در سال گذشته را 90-80 هزار تن برآورد کرد.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت واحدهای ریسندگی کشور حدود 450 هزار تن است که متأسفانه بخشی از این واحدها تعطیل شده‌اند و بخشی هم کارخانه‌های قدیمی هستند که مورد نوسازی و بازسازی قرار نگرفتند. 
کاردان‌پور تصریح کرد: بیشترین ظرفیت تولید در سال گذشته به نخ‌های الیاف کوتاه با رقمی بالغ بر 40 هزارتن اختصاص داشت و خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در این صنعت از طریق صندوق توسعه ملی و همچنین منابع مالی مدیران کارخانجات صورت گرفت. 


به گفته این فعال صنعت نساجی، میزان واردات نخ - بخش الیاف کوتاه- در سال 96 حدود 40 هزارتن، سال 97 نزدیک به 24 هزارتن و سال 98‌، 56 هزارتن بود که میانگین ارقام مذکور، ما را به رقم حدود 40-45 هزارتن می‌رساند و می‌توان گفت در زمینه ریسندگی الیاف کوتاه به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و کفاف بازار داخل را می‌دهد.


رئیس کمیته ریسندگی الیاف کوتاه انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: بعضی از کشورها مانند ازبکستان با هدف تمرکز بر صادرات کالاهای نهایی و تکمیل شده به سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه تولید پنبه و نخ می‌پردازند و طی چند سال آینده، خام فروشی را به طور کامل حذف خواهند کرد. 


وی با اعلام این مطلب که به جز پلی‌استر که در تولید آن کاملاً خودکفا هستیم نیاز مبرم به واردات ویسکوز و پنبه داریم، گفت: در حوزه پنبه به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری مناسب، کم‌توجهی نسبت به بازسازی و نوسازی کارخانه‌های قدیمی و عدم حمایت مسئولان از پنبه‌کاران با کاهش چشمگیر تولید مواجهیم.


کاردان‌پور ضمن انتقاد به برخی قوانین و مقررات ضدتولید بیان داشت: قیمت تمام شده پایین محصولات، موجب خرسندی تولیدکنندگان است زیرا افزایش فروش و رضایت مصرف‌کنندگان را در پی دارد و موجب پویایی چرخه اقتصاد کشور خواهد شد اما یکی از مشکلاتی که بارها در جلسات مشترک با مسئولان دولتی اعلام کرده‌ایم،‌ پرداخت چندبرابری مالیات بر ارزش افزوده است؛ در حالی‌که باید به تولیدکننده داخلی مانند واردکننده محصولات خارجی نگاه کرد.


وی در پاسخ به این سوال که امتیاز کیفی محصولات داخلی را از یک تا ده چه رقمی اعلام می‌کنید، گفت: به کیفیت محصولات ایرانی، امتیاز 10 و به کالاهای وارداتی 6-7 امتیاز می‌دهم.


مسعود ابریشمی- واردکننده الیاف اکریلیک، نخ کنف و مواد اولیه تولید فرش ماشینی- نیز در این برنامه رادیو اقتصاد، ابراز داشت: در سال‌‌های دور، دو کارخانه در شمال کشور به تولید نخ‌ کنف می‌پرداختند اما به دلیل افزایش هزینه‌های تولید در ایران و قیمت پایین‌تر نخ‌های کنفی بنگلادش، تولید این نوع نخ در کشور مزیت نسبی به شمار نمی‌آید و نیاز واحدهای داخلی به کنف از طریق واردات برطرف می‌شود.


عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ناپسند دانستن واردات تمام کالاها و مواد اولیه، صحیح نیست زیرا در تولید برخی محصولات و مواد اولیه دارای مزیت نسبی نیستیم و واردات گریزناپذیر است.


ابریشمی در ادامه به موضوع جایگزینی بسیاری از کالاهای تولید داخل در مقابل کالاهای وارداتی پرداخت و گفت: با واقعی شدن قیمت‌ها، تمام مسائل اقتصادی در مسیر صحیح قرار خواهد گرفت. 


به گفته وی، دچار به هم ریختگی در ارکان هماهنگی دولت نسبت به تولید، ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز، ترخیص کالا و امثالهم هستیم که با توجه به افزایش تحریم‌ها باید تدابیری برای این گونه مسائل توسط دولت اندیشیده شود اما در عمل هیچ اقدام منسجم، کاربردی و اساسی صورت نمی‌گیرد.


ابریشمی، امتیاز 10 را به کیفیت تولیدات داخلی و امتیاز 8 را به محصولات وارداتی اختصاص داد.  

 

چاپ این صفحه