چاپ این صفحه

پروژه ۵۰۰ میلیارد تومانی نساجی کاشمر خاک می‌خورد

پروژه نساجی کاشمر که برای ایجاد آن ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده به دلیل افزایش نرخ ارز و نداشتن سرمایه در گردش، در سه سال گذشته نیمه کاره رها شده است.
 
 

  سعید نعمتی قائم مقام مدیر عامل کارخانه نساجی کاشمر  اظهار داشت: در فاز دوم این کارخانه بر پنج هزار میلیارد ریال (15میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی و بیش از 2000میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی ) انجام شد.

 

به گزارش سایت نساجی  امروز به نقل از  تسنیم، وی افزود: به دلیل افزایش نرخ ارز، برای تکمیل تجهیزات انتهای خط تولید و نداشتن سرمایه در گردش عملا سه سال است که خاک می خورد و با رویه جاری که توسط ادارات اجرایی و بانک ها در پیش گرفته شده عملا امکان اتمام پروژه وجود ندارد.

 

قائم مقام این کارخانه ادامه داد :در این شرایط بانک صنعت و معدن تسهیلات تکمیلی و تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز جهت راه اندازی فاز دوم کارخانه را پرداخت نکرده اما باز پرداخت بخشی از تسهیلات آغاز شده است.

 

نعمتی اظهار داشت: با افزایش نرخ ارز، نیاز سرمایه در گردش صنایع به صورت تصاعدی افزایش یافته و در صورتی که تسهیلات تکمیلی سرمایه ثابت و سرمایه در گردش کافی جهت فاز دوم اختصاص نیابد ، عملا امکان راه اندازی کارخانه با این حجم سرمایه گذاری ملی میسر نخواهد بود.

 

نعمتی اظهارداشت: برای رفع مشکلات کارخانه نساجی کاشمرعلی رغم صدور 10مصوبه ی ستاد تسهیل ملی واستانی و شهرستان، همچنین ستاد رفع موانع تولید و  بازدید های متعدد مقامات شهرستان، استانی و ملی و دستور مساعد وزیر صمت و استاندار تاکنون اقدام عملی توسط مراجع ذیربط در خصوص اجرایی نمودن مصوبات ستاد تسهیل ملی صورت نگرفته است.

 

تامین پنبه از طریق کشت قراردادی با کشاورزان

 

وی تصریح کرد : برای حمایت از کشاورزان و تامین ماده اولیه از محل تولید داخلی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، مذاکراتی برای عقد قرارداد هایی با کشاورزان داخلی در قالب کشت قراردادی و برای فاز یک صورت گرفته است.

 

نعمتی با اشاره به اینکه در صورت تامین منابع مالی قاعدتا قبل از فصل کشت جهت رشد کمی و کیفی پنبه بایستی با کشاورزان قرارداد بسته شود افزود :کشت قراردادی باعث می شود که تولیدات کشاورز به قیمت مناسب و کیفیت مورد نظر کارخانه های تولیدی عرضه گردد و این مهم باعث عدم خروج ارز از کشور بابت واردات مواد اولیه و حمایت از کشاورزان و تقویت تولید داخل میشود.

 

نعمتی گفت : طبق قوانین مالیات بر ارزش افزوده و به درستی،کشاورزان پنبه کار برای حمایت از تولید و کشت پنبه داخلی از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف شده اند اما این مالیات از ریسندگی ها دریافت می شود؛ درنتیجه در انتهای زنجیره تولید قیمت تمام شده محصولات نهایی تولید داخل هیچ تفاوتی با قیمت نمونه مشابه خارجی نداشته و در برخی موارد گرانتر می شود.

چاپ این صفحه