چاپ این صفحه

اطلاعات سامانه نیما از دسترس خارج شد/ حذف لینک نیما از سناریت

بررسی‌های میدانی خبرنگار اکسپورتنا حکایت از آن دارد که دسترسی به اطلاعات سامانه نیما از سایت سناریت دیگر امکان‌پذیر نیست و فعالان اقتصادی امکان بررسی میزان و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به این سامانه و میزان ارز تخصیص یافته به واردات را ندارند.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، سامانه نیما چند هفته‌ای است که دستخوش برخی از تغییراتی شده که پله به پله امکان تحلیل و دسترسی فعالان اقتصادی و خبرنگاران را به اطلاعات این سامانه محدود کرده است.

دوشنبه 26 خردادماه بود که در گام اول قیمت دلار و یورو در این سامانه حذف شد. آن روزها به دلیل برخی نوسانات ارزی، قیمت از روی صفحه سامانه نیما حذف شده و پس از آن هم، میانگین نرخ دلار و یورو همچون گذشته اعلام نمی‌شد.

حال هم بررسی‌های میدانی خبرنگار اکسپورتنا حکایت از آن دارد که دسترسی به اطلاعات سامانه نیما از سایت سناریت دیگر امکان‌پذیر نیست و فعالان اقتصادی امکان بررسی میزان و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به این سامانه و میزان ارز تخصیص یافته به واردات را ندارند.

بر این اساس هم اکنون فعالان اقتصادی دسترسی به میزان ارز عرضه شده در سامانه نیما نداشته و در مقابل مطلع نیستند که چه اتفاقی برای تامین ارز مورد نیاز واردات از محل این سامانه رخ می‌دهد.

آخرین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که   از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا 31 تیرماه معادل 4 میلیارد و 240 میلیون یورو ارز از سوی صادرکنندگان به سامانه وارد شده که در مقابل برای 2 میلیارد و 711 میلیون دلار تقاضای واداتی، ارز تامین شده است.

این اعداد و ارقام در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، میزان ارز صادراتی فروخته شده در سامانه نیما 5 میلیارد و 992 میلیون بوده که از این رقم برای واردات 5 میلیارد و 402 میلیون یورو تامین ارز شده که این روند نشان می دهد که سال گذشته بخش عمده ای از ارزهای صادراتی به سمت تامین ارز مورد نیاز واردات هدایت گردیده است.

مقایسه اعداد و ارقام فروش ارز صادراتی به سامانه نیما حکایت از آن دارد که اگرچه صادرکنندگان تا 31 تیرماه، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 28.3 درصد ارز کمتری به سامانه نیما ارایه کرده اند، اما در مقابل بانک مرکزی هم 49.8 درصد اختصاص ارز به واردات از سامانه نیما را کم کرده است.

از باب دیگر، عرضه ارز صادراتی نسبت به خرید ارز برای واردات طی 4 ماهه ابتدای سال 99 معادل 1.6 برابر شده است؛ در حالیکه این امر نشانگر مثبت بودن تراز عملیات بازار ثانویه از حیث فروش بیشتر از است.

همچنین 488 میلیون یورو نیز رقمی است که به صورت میانگین در هر ماه مازاد عرضه ارز صادراتی بوده است.

چاپ این صفحه