چاپ این صفحه

عبدالمجید اجتهادی: شناسه دارها قاچاق نیستند؛ با ته لنجی باید مقابله شود

عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز درباره اینکه چرا ۹۵ درصد پوشاک خارجی موجود در بازار قاچاق است، گفت: آنچه درباره ثبت شناسه کالا گفته شد مربوط به پوشاک برند است که از سال ۹۷ مصوب و ابلاغ شد و برخوردهایی با بعضی برندها صورت گرفت.

اجتهادی افزود: در آن زمان مقاومت‌های زیادی از سوی تشکل‌ها و فروشندگان وجود داشت که بحث فروش بازار عید را مطرح می‌کردند که مشکل خاصی پیش نیامد. همان موقع معتقد بودیم این سیاست باید در خصوص سایر اقلام که برند نیستند، ادامه پیدا کند. به گزارش رادیو گفتگو، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز افزود: در این مدت که با بحث واردات  پوشاک برند مقابله شد، حجم کالای سفارش داده شده به تولیدکنندگان داخلی و فضاهایی که می‌خواستند دریافت کنند، افزایش پیدا کرد.

 

اجتهادی درباره این گزاره که با افزایش قیمت دلار قاچاقچی مایل به واردات کالا نیست، عنوان کرد: منظورم قاچاق نیست، بلکه منظورم تولید داخل است و اگر هم ۹۵ درصد پوشاک بدون شناسه و قاچاق هستند، به این علت است که برند نیستند، چون برند زیرذره‌بین قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: بحث منسوجات در سازمان تعزیرات حکومتی مقام دوم را دارد و پوشاک جزو کالاهایی است که برای آن ثبت سفارش نمی‌شود تا به تولید داخل بها بدهیم، اما وقتی  می‌توان پوشاک را به عنوان ته‌لنجی وارد کشور کرد؛ یعنی چراغ سبز نشان دادن به قاچاقچی. مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز افزود: باید ممنوعیت ورودی در مورد ته‌لنجی هم اعمال شود.

چاپ این صفحه