چاپ این صفحه

در پی هشدار صنایع به احتمال تعطیلی صورت گرفت: طراحی خط ویژه برای تامین ارز تولیدکنندگان

دسترسی تولیدکنندگان و صنایع به ارز مورد نیاز تامین مواد اولیه و تجهیزات به مهم‌ترین چالش این روزهای صنعت مبدل شده است به گونه ایکه فعالان حوزه‌های مختلف صنعتی نسبت به احتمال تعطیلی واحدهای موجود به واسطه نبود مواد اولیه هشدار داده‌اند.

 موضوعی که بر اساس پژوهش‌های دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ناز کاهش درآمدهای ارزی به واسطه تحریم‌ها، FATF، شیوع کرونا و کاهش قیمت نفت و افت تقاضای جهانی نشات می‌گیرد و به ازای هر ۱۰ درصد کاهش واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای حدود ۲.۵ درصد رشد صنعتی را نیز کاهش می‌د هد البته در چند روز اخیر سیاست‌های جدید وزارت صمت باعث شده تا بانک مرکزی، کار را به سمتی هدایت کند که بتوان ارز مورد نیاز بخش تولید تامین شود.

 


به گزارش جهان صنعت،  در این رابطه یک مقام مسوول در نظام بانکی از طراحی خط ویژه برای ارز مورد نیاز تولیدکنندگان خبر داد و گفت: به پیشنهاد وزارت صنعت، اکنون کار به گونه‌ای با بانک مرکزی پیش رفته است که خط ویژه‌ای برای تامین ارز تولیدکنندگان به خصوص در صنایع منتخبی که وزارت صنعت تشخیص داده، طراحی شود و معطلی تولیدکنندگان به حداقل برسد.

 

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود افزود: این خط ویژه شرایط را به نحوی پیش برده است که تامین و تخصیص ارز مورد نیاز بخش تولید به موقع صورت گیرد؛ به این معنا که تولیدکنندگانی که مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند می‌توانند در قالب کمیته مشخصی، درخواست خود را ارائه داده و برای تامین ارز در مسیر ویژه قرار بگیرند.

 

به گفته این مقام مسوول در نظام بانکی، سیاست اصلی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که ارزهای حاصل از صادرات صنایع اثرگذار کشور و به خصوص بخش‌های قوی ارزآور را ساماندهی کرده و به بخش تولید اختصاص دهند. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید به مرور شرایط را برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان باز کند.

 

این مقام مسوول گفت: ارز حاصل از صادرات شرکت‌های بزرگ صادراتی با نیازهای ارزی بخش‌های مختلف تولیدی، رد و بدل خواهند شد که اجرای این طرح، علاوه بر اینکه بار را از دوش بانک مرکزی برخواهد داشت، زمینه را برای تامین به موقع ارز مورد نیاز کشور فراهم خواهد کرد.

 
 
چاپ این صفحه