چاپ این صفحه

ممنوعیت‌های صادراتی به عراق تداوم ندارد

کردستان عراق در روزهای اخیر واردات ۳۰ قلم کالا را ممنوع اعلام کرد؛ تصمیمی که عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق آن را غیرماندگار دانست.

وی گفت: عراق معمولاً هر سال تصمیمات فعلی اینچنینی می‌گیرد. آنها در برخی اقلام مانند مرغ از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان هستند و به همین دلیل واردات چنین اقلامی را ممنوع کرده و یا برای برخی از آنها تعرفه اعمال می‌کنند.


حمید حسینی با بیان اینکه ایران جزو صادرکنندگان تمام اقلام ممنوع اعلام شده به عراق است، افزود: در این فصل بازارهای دیگری هم برای صادرات اقلام تره‌بار داریم و تنها به بازار عراق وابسته نیستیم.


به گزارش ایرنا،  عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است همان‌گونه که ایران واردات سه هزار قلم کالا را ممنوع کرده است، هر کشوری سیاست‌های خودش را دارد و نمی‌توانیم نسبت به اجرای چنین سیاست‌هایی از آنها انتقاد کنیم.

 

وی با بیان اینکه معمولا این سیاست‌ها تداوم ندارد، اظهار کرد: تجربه نشان داده است که تصمیم‌های اینچنینی بعد از یک یا دو ماه لغو می‌شود. در غیر این صورت، اقلام ممنوعی به صورت قاچاق و یا با اسناد دیگر وارد می‌شوند و ممنوعیت واردات لزوماً به معنای وارد نشدن آن محصول نیست.

 

حسینی با اشاره به ممنوعیت واردات اقلامی همچون گوجه‌فرنگی، یادآور شد: سال گذشته ممنوعیت واردات گوجه‌فرنگی به عراق معضلاتی را در داخل کشور ایجاد کرد. اکنون نیز با توجه به بسته بودن سایر مرزها و اینکه نمی‌توانیم اقلام کشاورزی را به کشورهای دیگر صادر کنیم، ممکن است مشکلاتی مانند مازاد تولید سال قبل را شاهد باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: البته اینکه انتظار داشته باشیم عراق بشود محل تعلیق کالاهای کشاورزی که بی‌حساب‌وکتاب در داخل تولید کرده‌ایم، انتظار درستی نیست.

 
 
چاپ این صفحه