چاپ این صفحه

صف طولانی تولیدکنندگان برای دریافت ارز مواد اولیه

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت ایران گفت: در حال حاضر واحدهای صنعتی با مشکل تامین مواد اولیه رو‌به‌رو هستند که برای جلوگیری از تعطیلی این واحدها، دولت باید جهت تامین ارز مواد اولیه فکری کند.

آرمان خالقی با اشاره به صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی مبنی بر تامین بیش از ۵/۲ میلیارد دلار ارز از طریق بانک مرکزی و صادرکنندگان غیرنفتی طی ۵۰ روز گذشته اظهار داشت: ‌ای‌کاش میزان تقاضا برای دریافت ارز نیز اعلام می‌شد تا مشخص شود چه میزان از تقاضای موجود برآورد شده است.


به گزارش  فارس، وی با بیان اینکه در حال حاضر صف بلندی از واحدهای تولیدی برای دریافت ارز جهت تامین مواد اولیه یا ماشین‌آلات تشکیل شده است، گفت: طولانی شدن فرآیند تامین ارز مشکلاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.


عضو هیات‌مدیره خانه صنعت ایران توضیح داد: با توجه به مشکلاتی از جمله موانع ناشی از تحریم‌ها و حمل‌ونقل مواد اولیه که طی سال‌های گذشته برای واحدهای تولیدی ایجاد شده، تولیدکنندگان معمولاً چند ماه جلوتر از تولید، برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان اقدام می‌کنند تا قبل از اتمام مواد اولیه بتوانند نیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کنند. وقتی این تامین با تاخیرهای غیرمعمول مواجه شود، مشکلاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند که ممکن است تعطیلی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه داشته باشد.


خالقی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسوولان به این موضوع و صداقت بیشتر با واحدهای تولیدی، اظهار داشت: هم‌اکنون واحدهای صادرکننده، ارز حاصل از صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بانک مرکزی تحویل می‌دهند اما خودشان برای تامین ارز مورد نیازشان باید دوباره در صف بایستند.
وی ادامه داد: واحدهای تامین‌کننده ارز باید برای دریافت مجدد ارز دارای اولویت باشند یا حداقل بتوانند خارج از کشور با ارزی که در اختیار دارند، نیازشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کنند.


وی تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از مواد اولیه یا محصولات غذایی از جمله برنج در گمرک معطل تخصیص ارز هستند و در این مدت هزینه دموراژ (معطلی کشتی) بر آنها تحمیل می‌شود، در عین حال در بازار نیز کمبود این محصولات و افزایش قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد.
عضو هیات‌مدیره خانه صنعت ایران تصریح کرد: اگر کشور با کمبود ارز رو‌به‌رو است، باید دست واحدهای صادرکننده برای تامین ارز باز گذاشته شود و حتی با تشویق صادرکنندگان، تامین ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهل‌تر کنند.


وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد زیادی کامیون در مرز ترکیه و پاکستان معطل حمل کالا هستند که وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مرتبط باید برای حل مشکل این بخش چاره‌اندیشی سریع داشته باشند.


به گفته خالقی، هم‌اکنون واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی، دارو و بهداشتی با مشکل تامین ارز رو‌به‌رو است و البته صنایع دیگر نیز این مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند، هر چند تامین سه صنعت ذکرشده از اولویت بیشتری برخوردار است.


وی ادامه داد: هم‌اکنون با مشکلات ایجاد شده در تامین مواد اولیه، بسیاری از واحدهای صنعتی نگران توقف تولید خود هستند. این در شرایطی است که با شیوع کرونا همه کشورها در حال تقویت ذخایر خود هستند اما ما فرصت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست می‌دهیم.

 
 
چاپ این صفحه