چاپ این صفحه

مشوق های دولت چگونه به شرکت ها کمک کرده است؟ صادرات ترکیه در سال 2019 رکورد زد

هدف اصلی دولت ترکیه، حمایت از شرکت های کوچک و متوسط در امر صادرات و بازاریابی برای آن هاست.

هرچند سال 2019 برای اقتصاد ترکیه به آشفتگی گذشت، با این حال رشد صادرات، شرکت های ترکیه ای را به آینده امیدوار کرده است. با توجه به سود 15.4 میلیارد دلاری ثبت شده در ماه دسامبر، کل بازدهی صادرات ترکیه در سال گذشته میلادی به 180.5 میلیارد دلار رسید که در تاریخ صادرات این کشور رکوردی تازه است. در این مدت واردات ترکیه هم 44.9 درصد کاهش یافت و از 54.3 میلیارد دلار به 29.9 میلیارد دلار رسید. تراز تجاری ترکیه اما از 76.5 درصد به 85.8 درصد رسید. آلمان، عراق، انگلستان بیشترین کالا و خدمات را از شرکت های ترکیه ای خریداری کرده اند.

استانبول، کوجااِلی، بورسا، آنکارا و ازمیر به ترتیب بیشترین کالا را از ترکیه به مقاصد دیگر صادر کرده اند. مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کرده  17هزار شرکت در این کشور از سراسر ترکیه در صادرات فعالیت کرده اند تا ترکیه در جایگاه هفتم جهان از این منظر قرار بگیرد.  

روزنامه دیلی صباح در این باره می نویسد حمایت های وزارت بازرگانی ترکیه را در فعالیت این شرکت ها نمی توان نادیده گرفت. وزارت بازرگانی در زمینه توسعه بازارهای صادراتی، رشد سهم شرکت ها از تجارت جهانی و رونق رقابت این شرکت ها در عرصه های بین المللی از شرکت های ترکیه ای حمایت کرده است.

هدف اصلی دولت ترکیه، حمایت از شرکت های کوچک و متوسط در امر صادرات و بازاریابی برای آن هاست. دولت در زمینه تولید، بازاریابی، مقابله با مشکلات در بازارهای خارجی و تقویت توان رقابت از شرکت ها حمایت می کند. به عبارت دیگر، هدف اصلی دولت از کمک به این شرکت ها، حمایت همه جانبه از توسعه صادرات است و اینکه شرکت های کوچک و متوسط به سهم قابل قبولی از تجارت خارجی این کشور برسند.

دولت ترکیه با در نظر گرفتن شرط هایی هزینه های مربوط به سفرهای تحقیقاتی خارج از کشور و عضویت در سایت های تجارت الکترونیک را به شرکت های می پردازد. از سوی دیگر وزارت اقتصاد ترکیه برای برگزاری نمایشگاه های اقتصادی و تجاری مشوق هایی را برای شرکت ها در نظر گرفته است. دولت ترکیه هم چنین در پوشش هزینه های تبلیغات خارجی و ثبت برند برای کالای ترکی از شرکت ها حمایت می کند.

به لطف مشوق های صادراتی، میزان صادرات ترکیه از 113 میلیارد دلار در سال 2010 به 180.5 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده که رکوردی تاریخی برای این جمهوری است. با این حال  امکان استفاده از این مشوق های صادراتی برای همه شرکت های ترکیه ای وجود ندارد چراکه آن ها نیروی کار آموزش دیده برای استفاده از این مشوق ها را در اختیار ندارند. نکته دیگر اینکه بسیاری از قوانین و مقررات مربوط به مشوق ها هنوز روشن نشده و گیج کننده است. بسیاری از کارآفرینان باید از مشاوره کارشناسان برای پیشبرد کار خود استفاده کنند. برندهای شناخته شده ترک امروز بیش از همیشه به مشاوره متخصصان آموزش دیده در کار خود اتکا می کنند.

 

 

 

چاپ این صفحه