چاپ این صفحه

افزایش زمان مبادله اظهارنامه کالا در گمرک به 40 روز

رییس کل گمرک گفت: قبل از تحریم‌ها مبادله اسناد و انتقال ارز محموله‌هایی که به بندر می‌رسد 17تا 20روز طول می‌کشید، اما اکنون بین 35تا 40روز طول می‌کشد که کالا به مرحله اظهار برسد.

 مهدی میر اشرفی در یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با انتقاد از کم بودن اطلاعات مربوط به کالاها در گمرک افزود: گمرک باید بر مبنای اطلاعات کار کند اما اطلاعاتی موجود نیست. گمرک ایران نه اطلاعات قبل از حمل را دارد، نه حین حمل را و نه زمانی که کالا وارد می‌شود البته سوئیفت در این زمینه می توانست به ما کمک کند.

 

به گزارش خبرگزاری آریا، وی با بیان اینکه 85درصد واردات کشور مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید است، افزود: در مدت 10ماه ابتدای سال بیش از 125میلیون تن صادرات داشتیم که باید به بخش تولید کشور دست مریزاد گفت. همچنین میزان واردات در این مدت 31میلیون تن بوده و صادرات از نظر وزنی 4برابر واردات است.


وی با اشاره به موضوع 45هزار تن ذرت آلوده گفت: بارها از من سوال شد که چرا باید این محموله‌ها در گمرکات وجود داشته باشد. در دنیا هر امر واحد تنها یک مرجع واحد دارد اما در کشور ما درباره ذرت‌های آلوده بیش از چهار سازمان اعمال مقررات می‌کنند و جالب آنکه تصمیمات آنها با یکدیگر متعارض است.


رییس کل گمرک ایران با اشاره به مصوبه اخیر دولت درباره ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات گفت: گمرک چندین روز است که به دلیل ترخیص خودروهای وارداتی متهم شده که به دنبال کالاهای لوکس است. در حالی‌که تلاش ما این است رسوب کالا کاهش یابد و واردکننده به دلیل تغییر تصمیمات متضرر نشود.


میراشرفی تعدد قوانین تجارت را یکی از معضلات گمرک دانست و گفت: بیش از 20سازمان در امر تجارت دخیل هستند و برای تسلط بر قوانینی که این سازمان‌ها وضع می‌کنند باید دکترا گرفت.


رییس کل گمرک اظهار داشت: باید این مطالبه‌گری در پارلمان بخش خصوصی ایجاد شود که جز تولید، هیچگاه نقشه خوبی برای تجارت نداشتیم تا از آن به خوبی بهره گیریم. در سال 2019امارات بیش از 320میلیارد دلار صادرات و صادرات مجدد داشته و رتبه اول محسوب می‌شود، عربستان و ترکیه نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.


وی با اشاره به پتانسیل‌های تجاری ایران گفت: تنها کشوری که دو کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب در آن قطع می‌شوند ایران است اما هیچگاه هیچ برنامه مدون و علمی وکارشناسی برای تجارت و ترانزیت نداشتیم که از آن بهره ای عاید کشور شود.

 
 
چاپ این صفحه