چاپ این صفحه

نیاز سالیانه ۱۴۰ هزارتنی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به اینکه سالیانه ۱۴۰ هزار تن پنبه مورد نیاز صنایع نساجی است، اظهار کرد: امسال پیش بینی می شود که ۶۰ تا ۶۵ هزار تن پنبه مورد نیاز صنایع نساجی در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین شود.

وی افزود: بنابر آمار ۱۰ ماهه گمرک حدود ۷۰ هزار تن پنبه وارد کشور شده است که با احتساب ۲۰ هزار تن پنبه در کارخانه های پنبه پاک کنی، صنعت نساجی کمبودی نخواهند داشت.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کاویانی ادامه داد: با توجه به بذور مناسب وارداتی، اگر کشاورزان در هر هکتار بتوانند حداقل ۴ تن محصول برداشت کنند، زراعت پنبه مقرون به صرفه و رقابت پذیر با سایر زراعت هاست.

 

این مقام مسئول ادامه داد: سال آینده پیش بینی می شود که سطح زیر کشت پنبه نسبت به امسال حداقل ۱۰ درصد رشد یابد.

 

وی با اشاره به اینکه خوداتکایی تولید پنبه دست یافتنی است، بیان کرد: با وجود سابقه تولید ۳۵۰ هزار تن پنبه تصفیه شده و واردات بذور جدید این امکان وجود دارد که در صورت تولید ۳ تا ۴ تن در هکتار به خودکفایی مجدد در تولید طلای سفید دست یافت.

 

مدیر عامل صندوق پنبه ، دستیابی به خودکفایی مجدد در تولید طلای سفید را تنها در گروی حمایت همه جانبه مسئولان دولت دانست و گفت: با وجود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید ۴ تن در هکتار رقمی حدود ۴۰۰ تن پنبه از مزارع برداشت می شود که از این میزان ۱۵۰ هزار تن پنبه تصفیه شده تولید می شود که این‌ میزان جوابگوی نیاز داخل است.

 

به گفته وی، اگر دولت همانند سایر دانه های روغنی اقدام به خرید تضمینی تخم پنبه از کشاورزان کند، این حمایت در ارتقای درآمد کشاورزان، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش قیمت پنبه تصفیه شده تاثیر بسزایی دارد.

 

این‌ مقام‌ مسئول درباره تاثیر قاچاق پوشاک و واردات بی رویه پنبه بر از بین رفتن خوداتکایی تولید طلای سفید اظهار کرد: در جلسه ای که با مدیر کل صنایع نساجی داشتیم، نگرانی های خود پیرامون واردات بی رویه نخ را مطرح کردیم که ایشان مدعی بودند مجوز واردات بی حد و حصر را ندادند که با این وجود جای این سوال مطرح است آیا امکان واردات ۲۰۰ کانتینر نخ از طریق قاچاق وجود دارد؟

 

مدیر عامل صندوق پنبه افزود: با وجود بهره بالای تسهیلات بانکی، قاچاق، واردات بی رویه نخ و پنبه قیمت تمام شده تولید داخل بالا می رود که با این وجود امکان دستیابی مجدد به خودکفایی در داخل وجود ندارد، از این رو مسئولان امر همانند سایر کشورها باید امتیازات حمایتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند تا با وجود حجم بالای قاچاق‌ پوشاک و نخ، آسیبی به تولید داخل وارد نشود.

چاپ این صفحه