چاپ این صفحه

طلای سفید؛ در زمره هشت محصول اولویت‌دار کشور

دکتر محمدعلی عامری- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- عنوان داشت: پنبه به‌عنوان یکی از هشت محصول اولویت‌دار کشور از نظر اشتغال‌زایی مورد توجه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی ضمن اشاره به سطح مطلوب برگزاری همایش روز ملی پنبه و حضور مسئولان و دست‌اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی و همچنین قدردانی از تلاش مدیران شرکت نساجی کاشمر جهت برپایی این رویداد صنعتی، پنبه تولید داخل از نظر حجم، کیفیت تصفیه، اصلاح بذر و مشکلات و راهکارهای رفع چالش‌های تولید پنبه را از مهم‌ترین محورهای همایش روز ملی پنبه برشمرد.


دکتر عامری ادامه داد: در این همایش که مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی، مدیرکل تحقیقات پنبه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حضور داشتند، پنبه به‌عنوان یکی از هشت محصول اولویت‌دار کشور از نظر اشتغال‌زایی مورد اشاره سخنرانان کلیدی قرار گرفت. 


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران بیان داشت: در آخرین سخنرانی مراسم، آقای دکتر صمیمی -سهامدار نساجی کاشمر- به نارسایی‌های وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در مورد پنبه و اجازه واردات بی‌رویه نخ پنبه‌ای و لطمات جبران‌ناپذیر به واحدهای ریسندگی کشور اشاره کرد و گفت: وقتی واحدهای ریسندگی قادر به فروش محصولات خود نباشند، در بخش خرید پنبه دچار مشکلات جدی خواهند شد. وی از مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی در همایش خواست تا از خط جدید ریسندگی نساجی کاشمر بازدید به عمل آورند تا از این پس عنوان نکنند « پنبه‌های مورد نیاز تمام واحدهای نساجی در ایران تولید می‌شود» زیرا نیاز واحدهای نساجی به پنبه، به مراتب بیشتر از میزان تولید پنبه داخلی است.


به گفته دکتر عامری، مدیران نساجی کاشمر در همایش روز ملی پنبه آمادگی خود را جهت خرید تمام پنبه‌های کاشمر و شهرهای اطراف (‌تربت حیدریه، بردسکن و ...) اعلام کردند تا سخنان غیرمنطقی و نادرست دلالان پنبه مبنی بر عدم تمایل واحدهای نساجی به خرید پنبه داخلی بر همگان ثابت شود.


وی که مشغول تحصیل در مقطع فوق دکترای مدیریت بازرگانی پروفشنال دانشگاه بین‌المللی گرنوبل فرانسه (از دانشگاه‌های ممتاز رده‌بندی وزارت علوم) است، در بخش دیگر این گفت‌وگو ابراز داشت:  اگرچه وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقای سطح زیرکشت پنبه و کیفیت آن تلاش‌های فراوانی به عمل می‌آورد اما واحدهای پنبه پاک‌کنی هم باید مورد نوسازی و بازسازی قرار گیرند تا کیفیت تصفیه پنبه افزایش پیدا کند


این فعال صنعتی، تجارت پنبه را در اختیار دلالان دانست که همین امر مشکلات بسیاری را برای صنعتگران نساجی به وجود آورده است. 


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران خاطرنشان کرد: رویکرد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات پنبه بسیار واقع‌بینانه‌تر از قبل شده است. 


وی صادرات پنبه ایران را مشروط بر اختصاص یارانه از سوی دولت به کشاورزان پنبه‌کار دانست و گفت: به 57 درصد از سطح زیرکشت پنبه دنیا، یارانه تعلق می‌گیرد، 20 درصد زمین‌های کشاورزی هم متعلق به کشورهای آفریقایی است که به‌دلیل هزینه پایین تولید، نیازی به یارانه ندارند ، 7-8 درصد هم کشورهای کمونیستی هستند که اختیار زمین‌های کشاورزی در دست دولت است، 15 درصد زمین‌های کشاورزی هم هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و متأسفانه ایران در این بخش قرار دارد.  


دکتر عامری در پایان گفت: ترکیه برای هر کیلو پنبه وارداتی، یک سنت به‌عنوان حقوق و عوارض گمرکی دریافت می‌کند در حالی‌که این رقم در کشور ما پنج درصد است! نکته دیگر این‌که واحدهای ریسندگی، علاوه بر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خود، موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده پنبه نیز هستند!

چاپ این صفحه