چاپ این صفحه

سرپرست سازمان توسعه تجارت خبر داد؛ بازگشت ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در سال جاری ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برگشته است.

 محمدرضا مودودی امروز در نشست خبری با بیان اینکه رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات در سال ۹۷ به چرخه اقتصاد کشور برگشته است، گفت: بر اساس آمار ۱۸ میلیارد یورو ارز به سامانه نیما برگشته است.

 

به گزارش ایبِنا، وی با بیان اینکه این آمار نشان می‌دهد، جریان برگشت ارز از زمانی که سیاست‌های ارزی اصلاح شده،‌ تغییر چشمگیری داشته است، ادامه داد:‌ در سال جاری هم ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برگشته است.

 

مودودی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات برخط گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات در دو ماهه ابتدای سال ۹۸ حدود ۸.۴ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷.۷ میلیارد دلار بوده، ۷.۱ درصد رشد داشته است.

 

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در فروردین ماه امسال شاهد افت ۱۸ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم افزود: واردات در دو ماه ابتدای امسال ۶.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است.

 

وی با تاکید بر اینکه وقوع سیل در ابتدای امسال و مشکلاتی که برای عبور و مرور کامیون‌ها به کشور عراق پیش آمد، صادرات ما را تحت تأثیر قرار داد، گفت: رشد آمار صادرات در دو ماهه حاکی از این است که ادعای کاهش صادرات به واسطه سیاست‌های ارزی پذیرفتنی نیست.

 

مودودی در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در این بخش از ابتدای امسال تاکنون ۱.۶ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

 

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به تغییر سیاست‌های بانک مرکزی و انطباق آن با سیاست‌های تجاری گفت: در سال ۹۷ ما رشد صادرات را تجربه نکردیم، اما امسال تا حدودی سیاست‌ها تغییر کرده و امیدواریم با اتفاقاتی که در باره تغییر سیاست‌های ارزی توسط بانک مرکزی افتاده است، تجارت غیرنفتی بهبود یابد.

 

مودودی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ شاهد صدور ۶۵۰۰ کارت بازرگانی جدیدالورود بودیم که این تعداد کارت سابقه فعالیت در سال‌های قبل را نداشتند، بیان داشت: در سال جاری بر اساس اطلاعات واصله حدود ۱۳۷۰ کارت جدیدالورود بازرگانی به عرصه تجارت کشور وارد شده که این تعداد کارت در یک ماه ۴۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

 

سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت:‌ کل اقلام صادراتی کشور در سال ۹۶، ۳۴۰۰ قلم کالا بر اساس کد سیستم هماهنگ HS بوده و در سال ۹۷ این اقلام به ۴۴۰۰ مورد افزایش یافته که حاکی از رشد ۲۹ درصدی است.

 

مودودی همچنین بیان داشت: تعداد کل صادرکنندگان در سال ۹۶، ۹۲۰۰ نفر بوده است که در سال ۹۷ تعداد کل صادرکنندگان به ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرده که حکایت از افزایش ۴۰ درصدی صادرکنندگان است.

 

سرپرست سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: تقریبا ۱۳۴۰ صادرکننده حقیقی و ۱۷۱۸ صادرکننده حقوقی از چرخه صادرات به کشور در سال ۹۷ جدا شده‌اند.

 
 
چاپ این صفحه