چاپ این صفحه

در جلسه اختصاصی هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با معاون امور صنایع اعلام شد: لزوم بازگشت سقف قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا

مهندس حسن نیلفروش‌زاده - دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- عنوان داشت: در جلسه اختصاصی هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با دکتر فرشاد مقیمی- معاون امور صنایع وزارت صنعت‌، معدن و تجارت- مواردی مانند سقف قیمت مجتمع‌های پتروشیمی‌ در بورس کالا و ثبت سفارش مواد اولیه واحدهای نساجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه که خانم مهندس افسانه محرابی- مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت- نیز حضور داشت، انجمن صنایع نساجی موضع شفاف و صریح خود را در مورد لزوم بازگشت سقف قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا به دلیل کم بودن میزان عرضه در مقایسه با تقاضا با دکتر مقیمی در میان گذاشت که ایشان قول مساعد برای رفع این موضوع را مطرح کرد.

به گفته مهندس نیلفروش‌زاده، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران جهت حضور در جلسات کمیته کنترل کالا قیمت‌گذاری مواد پتروشیمی به کارگروه تنظیم بازار معرفی شده بود اما متأسفانه فقط در یک جلسه از ایشان دعوت به عمل آمد که این موضوع نیز با معاون امور صنایع وزارت صنعت در میان گذاشته شد.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: در این جلسه‌، ضمن ارائه آمار و اطلاعات جامع و کامل از توانمندی واحدهای نساجی کشور به دکتر مقیمی، خواستار محدودیت واردات کالا (جز در مواردی مانند بافت که با کمبود جدی مواجهیم)؛ شدیم.

وی در ادامه به فعالیت کمیته پایش انجمن اشاره کرد و گفت: در این کمیته، برآورد مصرف تمام کالاهای نساجی در سنین مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، در مرحله دوم ظرفیت‌ واحدها در قالب انجام یک سرشماری صنعتی از واحدهای فعال نساجی توسط دانشجویان استخراج خواهد شد؛ حدود 70 درصد از اطلاعات مورد نیاز کمیته پایش جمع‌آوری شده است منتها مدیران برخی از کارخانه‌ها به دلایل غیرمنطقی از ارائه آمار و اطلاعات خودداری می‌کنند، مهندس نیلفروش‌زاده اذعان داشت: وجود آمار و اطلاعات نادرست، گمراه ‌کننده است و همین موضوع باعث عدم اعتماد بسیاری از صنعتگران به سایت بهین‌‌یاب می‌شود در حالی‌که ضریب دقت تحقیقات کمیته پایش، بیش از 95 درصد است و می‌تواند ملاک قابل اتکایی برای تصمیم‌گیری مسئولان دولتی باشد. 

به گفته دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، تحقیقات علمی و آماری کمیته پایش تا خرداد سال آینده به اتمام می‌رسد و نتایج در اختیار وزارت صنعت قرار خواهد گرفت. خوشبختانه فعالیت این کمیته مورد استقبال دکتر مقیمی قرار گرفت به طوری‌که آن را اقدامی بسیار ارزنده و ضروی توصیف و آمادگی وزارت صنعت را برای تحقق اهداف این کمیته اعلام نمود.

«تهیه و تأمین مواد اولیه موردنیاز تمام شاخه‌های صنایع نساجی»، «تأکید بر گشایش اعتبار ثبت سفارش مواد اولیه پایه»، «کنترل ورود کالاهای نیمه ساخته شده بیش از حد استاندارد و ضرورت» از سایر مباحث جلسه اختصاصی انجمن با معاون امور صنایع وزارت صنعت بود. در مجموع جلسه بسیار موثر و مفیدی بود و دکتر مقیمی خواستار تداوم برگزاری چنین جلساتی شد.

مهندس نیلفروش‌زاده در بخش دیگر این گفت‌وگو اظهار داشت: نقاط مثبت سال 97 برای فعالان نساجی به مراتب بیشتر از نکات منفی بود چون با محدودیت واردات، صنایع داخلی رشد و توسعه پیدا کرد و در بعضی موارد با افزایش ظرفیت نیز روبرو شدیم. بازار عرضه و تقاضای صنعت نساجی، متعادل‌‌تر شد و هیچ‌‌گونه کمبودی در این صنعت مشاهده نمی‌شود؛ البته گرانی ناشی از افزایش نرخ ارز بر کاهش قدرت خرید مردم اثرات بسیار نامطلوبی گذاشته است.

این فعال صنعت نساجی یادآور شد: وضعیت تولید از نظر دسترسی به مواد اولیه وارداتی، تقریباً مشابه سال گذشته است و در زمینه حجم تولید، شرکت‌های بیشتری وارد میدان شده‌اند و توانسته‌اند نیاز بازار را تأمین نمایند.  

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در پایان پیش‌بینی کرد که شرایط صنعت نساجی در سه ماه اول سال 98، مشابه شرایط بهمن و اسفند 97 خواهد بود و تغییر خاصی مشاهده نمی‌شود.

چاپ این صفحه