چاپ این صفحه

مافیای ۲.۷ میلیارد دلاری پوشاک مانع مبارزه با قاچاق می‌شود

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در خصوص برندهایی که به کشور قاچاق می‌شوند گفت که مافیای ۲.۷ میلیارد دلاری پوشاک با دارا بودن ۱۱۰ فروشگاه در کشور مانع مبارزه با قاچاق می‌شود.

 بازار پوشاک نیز این روزها همانند دیگر محصولات درگیر تلاطم شده است و چندی پیش نیز حمید قبادی، رئیس کارگروه مد و لباس به وجود مافیا در این حوزه اشاره کرده بود.

 

در همین ارتباط سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این باره بیان کرد: در حوزه پوشاک مهمترین مشکل هم در سال گذشته که مسائل ارزی نداشتیم و الان که کم‌رنگ‌تر شده است بحث قاچاق پوشاک است.

 

به گزارش اقتصاد۲۴، وی افزود: طبق محاسبه‌ای که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عنوان یک مرجع رسمی اعلام آمار قاچاق پوشاک اعلام کرده است چیزی حدود ۲.۷ میلیارد دلار قاچاق پوشاک داریم، درحالی که در مبادی و گمرکات رسمی واردات پوشاک ۶۰ میلیون دلار اظهار گزارش شده است، یعنی یک نسبت ۹۸ درصدی به ۲ درصدی و این به معنای آن است که بخش اعظم پوشاک وارداتی به کشور به صورت قاچاق وارد می‌شده است.

 

قاچاق جنبه‌های فرهنگی-اجتماعی و سیاسی دارد

 

قدیری در خصوص ماهیت قاچاق بیان کرد: ماهیت قاچاق فراتر از بحث‌های اقتصادی، جنبه‌های فرهنگی-اجتماعی و سیاسی دارد، پوشاک کالایی است که فرهنگ می‌آورد و بخش‌های مختلف اجتماعی را درگیر خود می‌کند و یک سبک زندگی را به‌وجود می‌آورد، بنابراین پوشاک یک کالای عادی نیست.

 

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به سخنان رئیس کارگروه مد و لباس افزود: جناب قبادی نیز درست گفته است؛ قاچاق، حوزه مد و لباس را نیز مورد هدف قرار داده است. مد و لباس به هرحال یکی از جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی حوزه پوشاک است و غیر از ضربه‌های اقتصادی که وارد می‌آورد، تولیدکنندگان نیز نسبت به این مسئله اعتراض دارند.

 

مافیا حتما وجود دارد

 

قدیری در خصوص وجود مافیا در حوزه پوشاک نیز گفت: در مورد وجود مافیا نیز باید گفت حتما وجود دارد. اخیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با برندهای محرز پوشاک، قاچاق مبارزه‌ای را شروع کرد و به محض شروع هجمه‌ها سنگینی در مخالفت با آن آغاز شد و در این شرایط بازار بهم ‌ریخت، در حالی که در اصل در پی برهم زدن بازار بودند که این قصه ادامه پیدا کند و با دامن زدن به شایعه‌هایی، به هرج و مرج در بازار دامن می‌زدند.

 

ی در ادامه گفت: وقتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از ۲۷ نهاد تصمیم‌گیر و اجرایی کشور تشکیل شده است و با ۱۱۰ فروشگاه مقابله می‌کند و ناگهان هجمه‌ای برای مخالفت با آن به‌وجود می‌آید به این معنی است که یک جریان پرقدرتی که ۲.۷ میلیارد دلار پول پشت آن است می‌خواهد نگذارد این حرکت صورت بگیرد اما خوشبختانه ستاد کوتاه نیامد و در حال اجرایی کردن طرح خود است و مقابله ادامه دارد؛ اگرچه خیلی کند است.

 

امیدواریم مقابله با قاچاق استمرار پیدا کند

 

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در خصوص دستورالعمل‌های مربوط به پوشاک قاچاق بیان کرد: ما در بحث قاچاق پوشاک دو دستورالعمل داریم؛ یکی دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی و دیگری شناسایی کدهای کالا و رهگیری است. هیچ‌کدام از این ۱۱۰ فروشگاه با وجود اینکه بارها به آنها تذکر و اخطار داده شده و مهلت‌هایی در اختیار آنها گذاشته شده و این مهلت‌ها نیز چندبار تمدید شده است، متاسفانه این موارد را در دو سال گذشته رعایت نکرده‌اند اما خوشبختانه بعد از ۲۲ بهمن اقداماتی شروع شده تا ببینیم این برخورد باید در چه سطح هایی انجام شود.

 

وی افزود: این ۱۱۰ فروشگاه نمونه کوچکی از مافیای پوشاک است ولی با این حال درست انتخاب شده‌اند زیرا مافیا واکنش‌هایی داشته اند و امیدواریم این مقابله استمرار پیدا کند.

 

قاچاق پوشاک به فرهنگ تبدیل شده است

 

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران درخصوص برندهایی که به کشور قاچاق می‌شوند نیز گفت: قاچاق پوشاک به یک فرهنگ تبدیل شده است. امروز برندهایی در کشور ما داخل و معروف می‌شوند که در کشور خود بزرگ نیستند و این ضعف سیستم‌های ما و نحوه نادرست برخورد آنهاست. این همه شعار فرهنگی می‌دهیم اما به همین راحتی فرهنگ بیگانه را به بدترین نوع آن یعنی قاچاق وارد کشور می‌کنیم.

 

قدیری در پایان درباره مشکلاتی که تولیدکنندگان با آنها مواجهند بیان کرد: اکنون تولیدکنندگان مشکلاتی نیز در تامین موارد اولیه دارند و همچنین ارز به آنها تعلق داده نمی‌شود، ولی باز با این حال بازار شب عید را دوستان ما اشباع کرده‌اند و به حدی تولید شده است که هیچ نگرانی برای شب عید وجود ندارد و تمام تولیدکنندگان ما حراج‌هایی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد برپا کرده‌اند؛ این بیانگراست وفور کالا در کشور است و مردم نباید نگران باشند زیرا با همین حربه می‌خواهند دوباره راه قاچاق را به کشور باز کنند.

 
 
چاپ این صفحه