چاپ این صفحه

واردات ۴۷ قلم کالا آزاد شد

دنیای اقتصاد : گمرک ایران از رفع ممنوعیت ثبت‌سفارش و واردات ۴۷ ردیف تعرفه خبر داد. ممنوعیت این ۴۷ قلم کالا درحالی رفع شد که از ابتدای امسال تا پیش از انتشار این لیست، ۱۱۸۹ ردیف تعرفه‌ای اجازه ثبت‌سفارش را نداشتند و به عبارتی واردات آنها ممنوع اعلام شده بود.

اما در لیست منتشر شده از ردیف‌های تعرفه‌ای که ممنوعیت ثبت‌سفارش آنها لغو شده، ۱۵ ردیف تعرفه مربوط به اداره‌کل خودرو و نیرو‌محرکه، ۱۳ ردیف تعرفه مربوط به اداره کل امور معادن و صنایع معدنی، ۱۲ ردیف تعرفه مربوط به اداره کل برق و الکترونیک، ۴ ردیف تعرفه مربوط به اداره کل نساجی و پوشاک، ۲ ردیف تعرفه مربوط به اداره کل فلزات و لوازم خانگی و یک ردیف تعرفه مربوط به وزارت کشاورزی است. 

حقوق ورودی کالاهایی که مشمول رفع ممنوعیت شده‌اند نیز از ۵ درصد تا ۵۵ درصد است. براساس لیست منتشر شده، ۱۶ ردیف تعرفه با حقوق ورودی ۵ درصد می‌توانند ثبت‌سفارش شوند که برخی از آنها عبارتند از: سنگ مس، کنسانتره مس، کنسانتره سرب سولفیدی، سنگ قلع و کنسانتره آن، کنسانتره کروم، انباره‌های برقی، باتری‌ها و قوه‌ها. همچنین ۴ردیف تعرفه نیز با حقوق گمرکی ۱۵ درصد اجازه ثبت‌سفارش را دریافت کرده‌اند که شاسی موتور برای اتوبوس‌ها، زمان‌سنج عملیات زنگ‌دار و شاسی موتور برای مینی‌بوس‌ها از جمله این کالاهاست. یازده ردیف تعرفه نیز با حقوق گمرکی ۲۰ درصد می‌توانند ثبت‌سفارش شوند. «پوشاک، متفرعات پوشاک، پای‌پوش و پوشش سر»، «کشنده‌های جاده‌ای برای نیمه‌تریلرها» و «شاسی موتوردار برای کامیون و کامیونت» از جمله کالاهایی است که براساس این لیست می‌توانند با حقوق ورودی ۲۰ درصد وارد کشور شوند. 

حقوق گمرکی برای سه ردیف تعرفه‌ای هم ۲۶ درصد است. علاوه بر این، ۳ ردیف تعرفه‌ای موجود در لیست منتشر شده دارای حقوق ورودی ۳۲ درصد هستند که «دستگاه تهویه مطبوع جدا از هم»، «چرم دوباره ساخته شده براساس چرم یا الیاف چرم، به شکل صفحه، ورق یا نوار حتی به‌صورت رول» و «شاسی موتوردار برای سواری و وانت» را شامل می‌شود. حقوق ورودی ۴۰ درصد نیز برای ۳ ردیف تعرفه‌ای تعیین شده که شیر خشک صنعتی یکی از آنها است. این کالا در ماه‌های اخیر یکی از خبرسازترین کالاهایی بود که گفته می‌شد واردات آن به کاهش قیمت‌های صنایع لبنی کمک می‌کند. حقوق ورودی ۵۵ درصدی نیز برای ۷ کالا در نظر گرفته شده که «پوست‌های نرم بدلی و اشیای ساخته شده از آنها»، «بادزن‌های رومیزی، زمینی، دیواری، سقفی، هواکش‌های پشت بام یا پنجره، توام شده با موتور برقی به قدرت حداکثر ۱۲۵ وات»، «فلورسنت روشنایی خطی دو کلاهک»، «ساعت ثبت‌کننده زمان؛ ساعت ضبط‌کننده زمان» و «کنتور گاز» از جمله آنها است. 

البته ۱۰ ردیف تعرفه موجود در این لیست، با عنوان «سایر» ثبت و تنها به اداره کل مرتبط با آنها اشاره شده است. همچنین در مقابل برخی دیگر از ردیف‌های تعرفه‌ای، عناوینی به‌عنوان نوع کالا ثبت شده که چندان مفهوم نیست. به‌عنوان مثال «کار نشده یا ناهمواری گرفته شده» با حقوق ورودی ۵ درصد مربوط به اداره کل امور معادن و صنایع معدنی اجازه ثبت‌سفارش دریافت کرده است. «دارای بیش از ۵۵ درصد ولی مساوی یا کمتر از ۹۰ درصد وزنی سیلیسیوم» با حقوق ورودی ۲۰ درصد و مربوط به اداره کل معادن و صنایع معدنی نیز اجازه ثبت‌سفارش دارد. «تنها با موتور پیستونی درونسوز تراکمی-احتراقی» با حقوق ورودی ۲۶ درصد مربوط به اداره کل خودرو و نیرومحرکه نیز به همین ترتیب می‌تواند ثبت‌سفارش شود. 

 
چاپ این صفحه