چاپ این صفحه

رشد اقتصادی سال 97 مثبت است؟ رشد شش ماهه اول سال جاری، 0.4 درصد

در شش ماه اول سال جاری رشد گروه کشاورزی و صنعت منفی شده است. گروه خدمات به رشد 2.3 درصدی رسیده است. اقتصاد ایران در سال 97 چه رشدی را ثبت می کند؟

 تعطیلی بنگاه های تولید در شهرک های صنعتی،‌ کاهش میزان فروش نفت، کاهش تولید محصولات بنگاه های صنعتی بزرگ از جمله خودروسازان چه آینده ای را برای رشد اقتصادی سال 97 نوید می دهد؟ بعضی از تحلیل گران می گویند اقتصاد ایران در مسیر خوبی قرار ندارد. از اواخر دهه 80 اقتصاد ایران دچار ناپایداری شده است و حتی فعال شدن ظرفیت های خالی هم به پی گرفتن یک رویه بلند مدت منجر نشده است.

مرکز آمار در گزارشی رشد اقتصادی شش ماهه اول سال 97 را منتشر کرده است تا پیش بینی وضعیت رشد در کل سال بهتر شود.  بر اساس این گزارش محصول ناخالص داخلی کشور در ششم ماهه اول سال 97  به قیمت ثابت 1390،‌ ٣٧٣٨٨٩٥ ميليارد ريال با نفت و ٢٨٩٩٥٩٢ ميليارد ريال بدون احتساب نفت بوده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل با نفت با نفت ٣٧٢٤٦٢١ ميليارد ريال و بدون نفت ٢٨٩١٨٧٩ ميليارد ريال بوده كه نشان از رشد ٠,٤ درصدي محصول ناخالص داخلي با نفت و ٠.٣ درصدي محصول ناخالص داخلي بدون نفت در شش ماهه اول سال ١٣٩٧ دارد.

رشد بخش کشاورزی در شش ماهه اول سال منفی شده است. رشد این بخش 2.5- ، گروه صنعت 1.2- و گروه خدمات 2.3 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل بوده است. کاهش سرمایه گذاری، فشار تحریم ها، کاهش تقاضا، بی ثباتی در تصمیم گیری های مربوط به اقتصاد کلان، محیط نامساعد کسب وکار و توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی ایران از مهم ترین عواملی است که طی سال ها به عدم رشد پایدار اقتصاد ایران منجر شده است وبعید است طی شش ماه دوم سال 97 در این عوامل اثرگذار در تحقق رشد اقتصادی بالا در کشور تغییری ایجاد شد.

اکنون فعالان اقتصادی بیش از گذشته نگران افزایش تنش های مربوط به تجارت اند که ممکن است صادرات کالاهای غیرنفتی ایران را تحت تاثیر قرار دهد. هرچند ایران برای تولید و صادرات نفت راه هایی را باز کرده اما کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی امید به نجات رشد اقتصادی از ناحیه نفت را کاهش داده است. از سوی دیگر  افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوار  طرف تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است. تحلیل گران می گویند فعال شدن سرمایه بخش خصوصی در اقتصاد و به حرکت درآمد چرخ بنگاه ها در شهرک های صنعتی امیدی به بهبود رشد اقتصادی ایران در سال جاری است اما باید دید دولت برای استفاده از این دو امکان، چه سیاست هایی را برای بهبود فضای کسب وکار به کار می گیرد.

چاپ این صفحه