چاپ این صفحه

رونق صنعت پوشاک با تامین نقدینگی و مواد اولیه

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: صنعت پوشاک کشور با تامین نقدینگی و مواد اولیه شکوفاتر می شود.

بهرام شهریاری در گفتگو با برنامه «نودو هشتی ها» رادیو اقتصاد بر ضرورت حمایت همه جانبه از صنعت پوشاک در کشور تاکید کرد وافزود: این صنعت در ایجاد اشتغال، پویایی تولید، توسعه صادرات، کاهش نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و قدرت ارزآوری بسیار نقش آفرین است.


به گزارش فصل اقتصاد ، وی همچنین اظهارداشت: طی یک ماهه اخیر به دلیل ثابت ماندن نرخ ارز مواد اولیه کافی در بازار وجود داشته اما با وجود محدودیت در واردات موجودی مواد اولیه تولیدکنندگان طی آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید و چرخ فعالیت این واحدها متوقف می شود.


وی با بیان اینکه تامین مواد اولیه باکیفیت، مبارزه با قاچاق و تنظیم بازار برای رونق بازار پوشاک داخلی موثر است، اظهارداشت: تامین نقدینگی برای تولید کنندگان پوشاک معضل بزرگی شده که دولت باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشد.


نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه همه دستگاه های متولی در مبارزه با قاچاق باید اهتمام داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند، ادامه داد: تولیدکنندگان پوشاک کشور خواستار ایجاد بازار رقابت پذیر در برابر محصولات خارجی هستند.


وی با تاکید بر اینکه پوشاک داخلی توان رقابت با کالای قاچاق را ندارد، گفت: قاچاقچیان بدون پرداخت هیچ گونه مالیات و عوارض گمرکی کالاهای خارجی را وارد و در بازار به مصرف کنندگان عرضه می کنند.


شهریاری افزود: تولیدکنندگان داخلی از مسئولان می خواهند جلوی قاچاق گرفته شود چرا که رقابت میان پوشاک قاچاق و محصولات داخلی نابرابر و ناعادلانه است.


وی با اعلام اینکه هم اکنون باوجود مسائل ارزی پوشاک به طور رسمی وارد کشور نمی شود، اظهارداشت: هنگام واردات رسمی به مملکت تنها بخشی از پوشاک به صورت قانونی وارد بازار داخلی شده است.


نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه افزایش نرخ ارز حجم قاچاق پوشاک را کاهش داده اما ارزش این محصولات افزایش یافته است، گفت: بدون شک با افزایش بالای نرخ ارز مصرف کنندگان داخلی توان خرید این محصولات را ندارند.


وی در ادامه از ممنوعیت واردات قانونی پوشاک طی چند ماهه اخیر خبر داد و افزود: پوشاک در گروه چهارم کالایی قرار داشته و به هیچ عنوان نمی تواند به سرزمین اصلی به صورت رسمی وارد شود.


شهریاری با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات رسمی پوشاک شامل مناطق آزاد نیز می شود، اذعان داشت: طی دوماه گذشته واردکنندگان در مناطق آزاد بدون داشتن شناسه کالا و ثبت برند خارجی نسبت به واردات پوشاک اقدام کرده اند.


وی با تاکید بر اینکه پوشاک قاچاق به عنوان کالای همراه مسافر وارد کشور می شود، گفت: طبق قانون هر مسافر یکبار در سال می تواند به ارزش 80 دلار کالا با خود وارد کشور کند در حالی که قانون مربوطه به درستی اجرا نمی شود و هر فرد چندین بار نسبت به واردات چمدانی اقدام می کند.


نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تامین مواد اولیه و نقدینگی را ضرورت شکوفایی صنعت پوشاک دانست و افزود: دولت با اتخاذ تدابیری جامع باید به تولیدکنندگان پوشاک کمک کند تا آنان بدون انتقال ارز به کشور مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند.


وی با تاکید بر اینکه برای تامین نقدینگی دولت باید به صورت عاجل یاری رسان بخش خصوصی باشد، اظهارداشت: متاسفانه درهیچ یک از دولت ها به صورت مستقیم از صنعت پوشاک حمایت نشده است.


شهریاری در ادامه به رادیو اقتصاد یادآور شد: ناگفته نماند با توجه به اینکه توان تولیدکنندگان در خرید مواد اولیه کاهش یافته ضرورت دارد بانک مرکزی نقدینگی صنایع را تا سه برابر افزایش دهد.

 
 
چاپ این صفحه