چاپ این صفحه

صادرات کالاهای صنعتی در حد قابل‌توجهی افزایش یافت

میزان صادرات 24 کالای منتخب صنعتی در پنج ماهه نخست سال‌جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، اعلام شد.

شرایط صادرات بخش صنعت طی پنج ماهه نخست سال جاری به‌گونه‌ای است که از 24 قلم کالای منتخب صنعتی طی مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزش صادرات 13 قلم کالا با افت روبه‌رو شده و صادرات 11 قلم کالای دیگر نیز رشد مثبت داشته است.


به گزارش ایسنا، محصولات غذایی و آشامیدنی، محصولات توتون و تنباکو، چوب و محصولات چوبی به استثناء مبل، کاغذ و محصولات کاغذی، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت، مواد و محصولات شیمیایی، محصولات کانی غیرفلزی، فلزات اساسی، تجهیزات حمل و نقل، ضایعات و پسماند و فرش و صنایع دستی کالاهای صنعتی هستند که طی پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مثبت صادراتی داشته‌اند.


از سوی دیگر منسوجات، پوشاک، محصولات چرمی و انواع پای‌پوش و پرداخت چرم، انتشار و چاپ، محصولات از لاستیک و پلاستیک، محصولات فلزی فابریکی به استثناء ماشین‌آلات و تجهیزات، ماشین‌آلات دفتری و حسابداری، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، رادیو و تلویزیون و وسایل ارتباطی، ابزار پزشکی و اپتیکی و دقیق و انواع ساعت، وسایل نقلیه موتوری، مبلمان و سایر مصنوعات، 13 قلم کالای صنعتی هستند که طی 150 روزه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 1396 با افت صادرات روبرو شده‌اند. 


 در 5 ماهه نخست امسال به ترتیب محصولات کانی غیرفلزی با رشد 1388 درصدی، کاغذ و محصولات غذایی با رشد 647 درصدی و تجهیزات حمل و نقل با رشد 192 درصدی بیشترین رشد ارزشی را در بین صادرات محصولات منتخب صنعتی داشته‌اند و به ترتیب ابزار پزشکی، اپتیکی، دقیق و انواع ساعت با افت 97.6 درصدی، ماشین‌آلات دفتری و حسابداری با افت 94.5 درصدی و رادیو تلویزیون و وسایل ارتباطی با کاهش 90.5 درصدی، بیشترین میزان افت صادرات کالاهای منتخب صنعتی را طی 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.


گفتنی است میزان صادرات در بخش صنعت در 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌گونه‌ای است که این بخش از لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب با رشد 25.4 و 16.9 درصدی روبرو شده است.


میزان صادرات در بخش صنعت طی 150 روز ابتدایی سال جاری معادل 8 میلیارد و 487 میلیون دلار بوده که در قیاس با صادرات 6 میلیارد و 769 میلیون دلاری این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی 25.4 درصدی روبرو شده است.

 

این در حالی است که میزان صادرات وزنی صنایع طی مدت مذکور 19 میلیون و 438 هزار تن بود که نسبت به صادرات 16 میلیون و 631 هزار تنی در مدت مشابه سال گذشته، 16.9 درصد رشد داشته است.


در ذیل جدول مربوط به صادرات بخش صنعت به تفکیک گروه آمده است: 

 


چاپ این صفحه