چاپ این صفحه

همتی: کمتر از یک چهارم ارز واردات از نیما تامین شده است

تهران- ایرنا- رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه در هفت ماهه گذشته کمتر از هفت میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات از سامانه نیما تامین شده است، ابراز امیدواری کرد با تصمیم های اتخاذ شده، عرضه ارز توسط صادرکنندگان به زودی افزایش یابد.

** شاه کلید توسعه اقتصاد، صادرات به 15 کشور همسایه
رئیس کل بانک مرکزی به شرایط جغرافیایی کشور و وجود 16 استان مرزی اشاره کرد و گفت: افزایش صادرات به 15 کشور همسایه، «شاه کلید توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی است.» 
وی در عین حال، ایجاد هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارتخانه های کشور، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برای مدیریت صادرات در استان های مرزی را ضروری دانست.
رییس شورای پول و اعتبار گفت: صادرات وقتی برای کشور مفید است که موجب ورود ارز یا کالا به کشور شود. 

** تهمیدات جدید برای بازگشت ارز صادراتی
همتی، صادرات ریالی را همانند خروج سرمایه از کشور دانست و گفت: بزودی تمهیدات در نظر گرفته شده برای چگونگی برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد، اعلام می کنیم. 
رئیس کل بانک مرکزی افزود: صادرات غیرنفتی کشور در هفت ماه اول امسال 27 میلیارد دلار بوده و نسبت به سال گذشته بیش از 13 درصد رشد داشت. 
وی گفت: برنامه آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفتی کشور شکست خورد؛ بنابراین با هشت کشوری که معافیت خرید نفت از ایران را گرفته اند، مذاکره جدی و مثبت خواهیم کرد. 
به گزارش ایرنا، آمریکا که پیشتر اعلام کرده بود از چهارم نوامبر (13 آبان) هیچ کشوری اجازه ندارد حتی یک بشکه نفت از ایران خریداری کند، پس از مواجه شدن با مخالفت های جهانی از موضع خود عقب نشینی و هشت کشور را از تحریم های نفتی معاف کرد. 
ترکیه، تایوان، کره جنوبی، ایتالیا، یونان، چین، هند و ژاپن کشورهایی هستند که وزارت خزانه داری آمریکا به طور رسمی آنها را از تحریم نفتی خود معاف کرده است.
تحریم های آمریکا علیه تهران که شامل تحریم واردات نفت و تبادلات با بانک مرکزی ایران می شود، از روز دوشنبه 14 آبان به اجرا درآمدند.

چاپ این صفحه