چاپ این صفحه

گزارشی از نهمین جلسه دبیرخانه مشترک تشکل‌های صنفی و صنعتی پوشاک

نهمین نشست مشترک تشکل‌های صنفی و صنعتی پوشاک با حضور نمایندگان تشکل‌های مربوطه عصر روز سه شنبه دهم مهرماه در محل دبیرخانه انجمن صنایع نساجی ایران تشکیل شد در بخش آغازین این نشست مهندس بهرام شهریاری دبیر دبیرخانه مشترک، ضمن خیر مقدم به حاضرین در نشست و بازگشت مجدد انجمن صنایع نساجی ایران و اتحادیه پوشاک به دبیرخانه مذکور، موضوع دستور جلسه را که بررسی توانمندی‌های صنعت نساجی و پوشاک در داخلی سازی محصولات مذکور بود، ارائه فرمودند و از حاضرین خواستند تا دیدگاه‌های خود را در این خصوص مطرح فرمایند.

مهندس حسن نیلفروشزاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران نیز ضمن خیر مقدم به حاضرین به نشست مشترک با مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک مبنی بر داخلی سازی صنایع نساجی و پوشاک، به میزان 1100 میلیون دلار که 700 میلیون آن در صنایع نساجی و 400 میلیون دلار آن در صنعت پوشاک اشاره نمود.

 

ایشان موقعیت فعلی بوجود آمده برای صنعت نساجی را فرصت طلایی دانست که در صورت عدم بهرهبرداری از آن میتواند نگرانیهایی را برای فعالین صنعت بهمراه داشته باشد. مهندس شهلایی رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران نیز طی سخنانی به لزوم همگرایی بیشتر تشکلها اشاره نمود، ایشان دیدگاه واقعی خودشان را تخصیص کل مبلغ مذکور به صنعت پوشاک به عنوان موتور محرکه نساجی اعلام نمود.

 

سرکار خانم مهندس سیما کاظمی از جامعه متخصصین نساجی ایران نیز با اشاره به جلسات برگزار شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصیص ارز 4200 تومانی برای خرید ماشینآلات بخش صنعت در آینده نزدیک خبر داد. ایشان به صحبتهای مقدماتی انجام شده برای تثبیت و توسعه طرحهای موجود به جای راهاندازی طرحهای جدید اشاره نمود و آقای بهبهانی رئیس اتحادیه کشباف نیز طی سخنانی به یکپارچگی بین صنایع نساجی و صنعت پوشاک اشاره نمود و خواستار حمایت بیشتر از واردات پنبه و مواد اولیه و همچنین جلوگیری از صادرات محصولات پتروشیمی مورد نیاز داخل شدند.

مهندس جلال قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز با اشاره به جلسه مشترک با مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک مبنی بر افزایش ساخت داخل در صنایع نساجی و پوشاک، صورتجلسه مذکور را قرائت فرمودند. ایشان با اشاره به حجم قاچاق پوشاک از حاضرین خواست تا پیگیر دستورالعمل ثبت برندها باشند و از دستور کار خارج نگردد. ایشان همچنین به لزوم تأمین مواد اولیه مورد نیاز و همچنین نقدینگی مورد نیاز واحدها اشاره فرمودند.

 

مهندس عباس سرشارزاده نیز با اشاره به صنایع پتروشیمی که بخشی از زنجیره تأمین نساجی  و پوشاک میباشد به نظرات و دیدگاههای مطرح شده در خصوص لحاظ نمودن ممنوعیت صادرات برای پتروشیمیها اشاره نمود و این ممنوعیت را تنها برای بخشی از زنجیره تولید غیرمنطقی دانست. ایشان نگاه کلان بر صنعت و زنجیره تولید و توزیع را لازمه برنامهریزی برای اقتصاد آزاد دانست و هرگونه دخالت و ایجاد محدودیت برای صادرات را به ضرر کل کشور دانست.

 

آقای جوادزاده از انجمن همگن نساجی البرز نیز طی سخنانی به لزوم بازسازی و نوسازی واحدهای نساجی اشاره نمودند و تأمین تکنولوژی ماشین آلات واحدهای تولیدی را لازمه توسعه صنعت دانستند. در ادامه آقای داداشی از اتحادیه خیاطان به موضوع تأمین مواد اولیه اشاره نمود و با اشاره به لزوم تخصیص اعتبار به واردات مواد اولیه مورد نیاز پرداخت و تعاونیهای تولیدکنندگان را مرجع مناسبی برای تأمین مواد اولیه دانست.

 

آقای دبیریان از اتحادیه کفشان، با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی به مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه اشاره نمود. سرکار خانم پدرام، دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس نیز به موضوع تخصص و نیروی منتخصص اشاره نمود و به لزوم تأمین منابع مالی برای تربیت نیروی متخصص تأکید فرمودند.

 

عباسزاده از اتحادیه کشباف نیز به لزوم نگاه تخصصی به تخصیص اعتبار برای واردات تکنولوژی و ماشینآلات اشاره نمود و نظارت تخصصی بر انتخاب تکنولوژیهای روز دنیا را ضروری دانست. ایشان همچنین به لزوم توجه بیشتر به بحث بازاریابی مدرن و برندینگ و مراکز طراحی و مد اشاره نمود.

 

آقای دکتر افتخاری از اتحادیه صنف پوشاک تهران طی سخنانی به توانمندی واحدهای پوشاک داخل به تأمین نیازهای داخل پرداخت و با اشاره به راندمان 30 درصدی پوشاک در سال گذشته، به پیشرفتهای واحدهای تولید پوشاک در ارتقای استانداردهای تولیدی و نوسازی ماشینآلات پرداخت. ایشان در نهایت با تحلیل کیفیت و کمیت تولید پوشاک کشور به مشکلات احتمالی برای تأمین پارچه برای تولید شب عید اشاره نمود.

 

ایشان نیاز صنعت پوشاک به مواد اولیه را 800 میلیون دلار دانست و با ارائه تحلیلهای مختلف، لرزوم حذف تعرفه واردات مواد اولیه را خواستار شد.  ایشان با اشاره به سرمایه در گردش واحدها به لزوم حمایت بیشتر دولت در تأمین سرمایه در گردش واحدها پرداختند و آقای هاکوپیان، رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران طی سخنانی به موضوع همگرایی بیشتر تشکلها اشاره فرمودند و به موضوع اقتصاد دولتی کشور از دوران پس از جنگ پرداختند و رشد و توسعه را منوط به خروج از حمایتهای دولتی و حرکت به سمت آزادیهای اقتصادی دانستند. ایشان اقتصاد آزاد را ضرورت نیاز کشور دانستند و رقابت را شرط اول اقتصاد آزاد دانستند. ایشان فضاسازیهای اخیر در کمبود کالا را زمینه ساز کمرنگ شدن مبارزه با قاچاق در کشور دانستند.

 

ایشان با اشاره به سند راهبردی پوشاک که توسط تشکلها تهیه شده است، از تشکلها خواست تا پیگیر اجرای این سند باشند. ایشان همچنین به نقش آموزش در تولید اشاره نمود و نقش موضوع آموزش و تربیت متخصص را بسیار ضروری دانست. ایشان همچنین پیشنهاد دادند که چنانچه دولت قصد حمایت مالی از صنعت را دارد تشکلها نسبت به تأسیس صندوقهای مالی برای حمایت و جهتدهی به صنعت پوشاک و حفظ این سرمایه اقدام کنند.

چاپ این صفحه