چاپ این صفحه

درآمد گمرک رکورد شکست

با رسیدن به بهترین سال درآمدی گمرک در نیمه نخست سال‌جاری، رکورد درآمد گمرکی در ایران شکست‌.

گمرک ایران اعلام کرده است که در نیمه نخست امسال با احتساب دریافت ضمانتنامه از واردکنندگان، بالغ بر ۱۰۸ هزار میلیارد ریال درآمد وصول شده است که نسبت به دوره‌های شش ماهه سال‌های گذشته بی‌سابقه است‌. 


به گزارش جهان صنعت، با احتساب دریافت ضمانتنامه از واردکنندگان در این مدت، بالغ بر ۱۰۸ هزار میلیارد ریال درآمد گمرکی از محل حقوق ورودی کالاها و ۵۵ هزار میلیارد ریال عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده در گمرکات کشور وصول شده است‌. 


بنا بر این گزارش، بدون ضمانت و به صورت نقد در نیمه اول امسال ۷۳ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال درآمد کسب شده است‌. از سوی دیگر گمرک بخشی از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض را هنگام واردات کالا دریافت می‌کند که از این محل نیز دریافتی‌ها بسیار مناسب است‌. 


در مجموع بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد ریال عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده وصول شده که سهم عوارض حدود ۱۸۰۰ میلیارد ریال و مابقی نیز مالیات بر ارزش‌افزوده بوده است‌. 


درآمد گمرک کشور در سال ۱۳۹۶ در مجموع بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مصوب قانون بودجه حدود ۱۳۰درصد محقق شد‌. 


این افزایش درآمدی گمرک در حالی است که واردات در سال‌جاری ۱۳ درصد کاهش داشته و از سوی دیگر ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالای مصرفی به ویژه خودرو نیز بر تجارت ایران حاکم بوده است که افزایش تجهیزات کنترلی در گمرکات و الکترونیکی شدن، تاثیر قابل توجهی در بهبود درآمدهای گمرکی داشته است‌.

 
 
چاپ این صفحه