چاپ این صفحه

آران و بیدگل سالانه 100 میلیون دلار فرش ماشینی صادر می کند

اقتصاد ایران: کاشان- ایرنا- فرماندار آران و بیدگل گفت: این شهرستان نقش مهمی در بخش صادرات غیرنفتی کشور بازی می کند و سالانه نزدیک به 100 میلیون دلار فرش ماشینی به مقصد کشورهای خارجی صادرات دارد.
اسماعیل بایبوردی روز یکشنبه در دیدار با صاحبان صنایع آران و بیدگل بیان کرد: بر اساس آمارهای گمرکی در 6 ماهه نخست سال جاری نزدیک به 56 میلیون دلار فرش ماشینی از این شهرستان صادر شده که با در نظر گرفتن 6 ماهه دوم سال پیش، این رقم در یک سال گذشته به 100 میلیون دلار می رسد.
وی با اشاره به فعالیت 600 کارخانه تولید فرش ماشینی در آران و بیدگل افزود: ورود جدی بخش خصوصی به عرصه تولید و اقتصاد در این شهرستان، نرخ بیکاری را به نزدیک پنج درصد رساند که نشان می دهد مردم منطقه، اعتماد به نفس را جایگزین اعتماد به نفت کردند.
فرماندار آران و بیدگل با تاکید بر نقش بسیار مهم شهرک های صنعتی و مجتمع فولاد کویر را در توسعه این شهرستان اضافه کرد: تک محصولی بودن هم فرصت و هم تهدیدی محسوب می شود که باید با برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه، تهدیدها را به کمترین میزان ممکن برسانیم.
وی تاکید کرد: باید از شرکت های دانش بنیان در زمینه فرش ماشینی آران و بیدگل کمک گرفته شود تا صنایع بتوانند با علم روز به توسعه و رشد تولید خود کمک کنند.
بایبوردی، توسعه گردشگری را نیز موجب رونق صنعت فرش ماشینی برشمرد و تصریح کرد: باید با ایجاد نمایشگاه های فرش در نقاط تجمع گردشگران و فراهم کردن زمینه بازدید از کارخانه ها، آنها را در کنار آشنا کردن با فرآیند تولید به خرید نیز ترغیب کرد.
وی همچنین با اشاره به تحقق 94 درصدی اشتغال در یکسال گذشته عنوان کرد: یک هزار و 697 شغل پیش بینی شده بود که نزدیک به یک هزار و 599 فرصت شغلی ایجاد شد و باید تلاش کنیم تا این آمار افزایش یابد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آران و بیدگل هم در ادامه گفت: این شهرستان دارای 800 واحد صنعتی است که 8.7 درصد از مجموع صنایع استان اصفهان را شامل می شود.
مجتبی محلوجی افزود: میزان اشتغال در بخش صنعت آران و بیدگل بر اساس آمارهای سال گذشته نزدیک به 16 هزار و 800 نفر بوده و پنج صادرکننده نمونه استانی و یک صادر کننده نمونه ملی از این شهرستان داشتیم.
وی با اشاره به افزایش صادرات فرش ماشینی آران و بیدگل از 37 میلیون دلار در 6 ماهه نخست سال گذشته به 57 میلیون دلار در سال جاری بیان کرد: 6 منطقه و یک شهرک صنعتی زیر نظر وزارت صمت در این شهرستان داریم و یک شهرک جدید با 20 واحد نیز راه اندازی شده است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آران و بیدگل با اشاره به زنجیره تولید فرش ماشینی در این شهرستان عنوان کرد: برنامه آتی توسعه صنایع پایین دستی فولاد است تا منطقه از حالت تک محصولی خارج شود.
آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
چاپ این صفحه