چاپ این صفحه

رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد: تور بانکی برای فرار مالیاتی

اطلاعات بانکی مودیان در دسترس نظام مالیاتی کشور قرار گرفت.

 بر اساس اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی، اطلاعات تسهیلاتی مشتریان بانک‌ها به طور کامل در دسترس این نهاد قرار گرفته است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل  از  دنیای اقتصاد، همچنین به گفته سیدکامل تقوی‌نژاد، اطلاعات سپرده‌ها نیز در حال تجمیع در بانک مرکزی و ارسال به سازمان مالیاتی است تا سلاح بانکی سازمان مالیاتی تکمیل شود. با استفاده از این ابزار، چتر مالیاتی بر سر مودیان پهن‌تر خواهد شد و شانس فرار یا کم‌اظهاری مالیاتی رو به نزول خواهد رفت.


رئیس سازمان مالیاتی از دسترسی کامل این سازمان به اطلاعات بانکی مودیان خبر داد. سیدکامل تقوی‌نژاد روز گذشته در یک نشست خبری، اعلام کرد که تمامی اطلاعات تسهیلاتی مشتریان بانکی در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته و بیش از ۹۰ درصد اطلاعات سپرده‌گذاران نیز در بانک مرکزی تجمیع شده و در حال ارسال به این سازمان است. اطلاعات مربوط به سپرده‌ها برای مالیات سال ۹۶ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

با این حساب، مالیات‌‌ستانی مجهز به چشم جدیدی شده و امکان فرار مالیاتی می‌تواند با این راهکار کاهش یابد. علاوه بر خبر جریان اطلاعات بانکی به سوی سازمان مالیاتی، تقوی‌نژاد خبر داد که مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. همچنین بسته مالیاتی جدیدی برای خریداران ارز، سکه و خودرو تدارک دیده شده است.

 

بسته‌ای که نیاز به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا دارد. آنچه به‌طور اولیه از سوی رئیس سازمان مالیاتی اعلام شده، خریداران زیر ۲۵ سکه از پرداخت مالیات معاف هستند و خریداران بالای هزار سکه نیز باید ۳۵ درصد مالیات بپردازند.

 

کاهش مالیات بخش تولید


روز گذشته سازمان امور مالیاتی کشور، میزبان خبرنگاران بود تا یکی از شلوغ‌ترین نشست‌های خبری تاریخ این سازمان برگزار شود. تعداد زیاد خبرنگاران دعوت شده به جلسه، باعث شد تا رئیس سازمان بیش از ۲ ساعت و نیم مشغول پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه باشد.

 

به گفته تقوی‌نژاد، یکی از سیاست‌هایی که دولت و سازمان امور مالیاتی دنبال می‌کنند، ایجاد مشوق‌های مالیاتی برای تولید است. در این باره پیشنهادهایی به دولت شده اما نهایی شدن آن، نیازمند طی مراحل قانونی در دولت و مجلس است.

 

رئیس سازمان مالیاتی جهت‌گیری اصلی این سازمان در سال جاری را کسب اعتماد بیشتر، رفع تبعیض مالیاتی، شناسایی مودیان جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به رفع موانع مالیاتی بخش تولید عنوان کرد.

 

او خواستار بازنگری در مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی شد و گفت: «نتیجه مطالعه در دانشگاه تهران نشان می‌دهد اعمال این معافیت‌ها اثری بر رونق تولید نداشته است؛ بنابراین این مشوق‌ها باید هدفمند شود.»

 

او در برابر این سوال که با تخفیف‌های مالیاتی داده شده، درآمد دولت تا چه میزان افت خواهد کرد، پاسخ داد: «ما به دنبال این هستیم تا میزان کاهش درآمدهای مالیاتی در اثر تخفیف به تولیدکنندگان، از محل شناسایی فرار مالیاتی جبران شود و این‌طور نخواهد بود که درآمد دولت با افت مواجه شود.»

 

در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بانکی


به گفته رئیس سازمان مالیاتی، مالیات‌ستانی در کشور کاملا مجهز به اطلاعات بانکی مودیان شده است. بر اساس آنچه تقوی‌نژاد اعلام کرده در حال حاضر سازمان مالیاتی به اطلاعات تسهیلاتی مشتریان بانکی به‌طور کامل دسترسی دارد و در زمینه سپرده‌ها، اطلاعات بانک‌ها در حال تجمیع در بانک مرکزی است.

 

به گفته رئیس سازمان مالیاتی، در این زمینه یک بانک و یک موسسه اعتباری که در حال ادغام هستند، همکاری‌های لازم را انجام نداده‌اند.  همچنین در مورد مالیات‌ستانی از سپرده‌های بانکی، نظر رئیس سازمان مالیاتی مساعد است.

 

تقوی‌نژاد با استناد به مطالعات انجام شده از سوی این سازمان، تاکید کرد که غالب کشورهای بررسی شده، از سپرده‌های بانکی مالیات می‌گیرند. به گفته او، گزارش این مطالعات به وزیر اقتصاد داده شده و در صورت تایید دولت، سازمان مالیاتی به این موضوع ورود می‌کند.

 

تقوی‌نژاد مالیات گرفتن از سپرده‌ها را همچون مالیات‌ستانی از تولید عنوان و تشریح کرد: «پذیرفته نیست کسی که سرمایه خود را در تولید هزینه می‌کند مالیات بدهد اما سپرده بانکی معاف باشد.»

 

رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد که منظور از سپرده‌های مشمول مالیات، سپرده‌های اندک اقشاری چون بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، کارمندان و کارگران نیست، بلکه سپرده‌های کلان مورد نظر است. هر چند در این مورد، رقم دقیقی از سوی رئیس سازمان مالیاتی عنوان نشد.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی به‌خصوص تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی آنها مورد سوء استفاده قرار نگیرد، گفت: «سامانه جامع مالیاتی به شکلی تنظیم شده که سطح دسترسی افراد و اینکه چه استعلام‌هایی از آن می‌شود، مشخص است.»

 

به گفته رئیس سازمان مالیاتی استفاده از اطلاعات بانکی موجب شده تا در سال گذشته، در زمینه تراکنش‌های بانکی، بیش از ۶ هزار تراکنش مشکوک بالای پنج میلیارد تومان شناسایی شود و بابت ۱۲ هزار میلیارد تومان، مالیات صادر شد.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: «۷۰ میلیون رکورد و تراکنش افراد مشکوک در دستور رسیدگی است که از این میزان، چهار هزار مورد فرار مالیاتی شناسایی شده و یک هزار مورد فرار مالیاتی در دستور کار رسیدگی است.»

 

تقوی‌نژاد همچنین خبر داد: «با توافق با بانک مرکزی قرار است صورت‌های مالی شرکت‌هایی که خواهان دریافت تسهیلات هستند در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد؛ زیرا شرکت‌ها در زمان اخذ تسهیلات سعی می‌کنند خود را سودده نشان دهند اما نوبت به مالیات که می‌رسد، سود خود را پایین نشان می‌دهند تا مالیات کمتری بدهند.»

 

بسته جدید مالیاتی


خبر مهم دیگری که روز گذشته از سوی تقوی‌نژاد به رسانه‌ها اعلام شد، طرح جدید این سازمان برای مالیات‌ستانی از خریداران ارز، سکه و خودرو بود. ریشه این طرح از دستور رئیس‌جمهور می‌آمد که خواستار برخورد قاطع مالیاتی با برهم‌زنندگان بازار ارز، شده بود.

 

به گفته تقوی‌نژاد، پس از این دستور، کارگروهی تشکیل شد و موضوع به‌طور مستمر پیگیری شده است. اطلاعات داده شده از سوی رئیس سازمان مالیاتی حاکی از این است که در زمینه خرید ارز، بین اشخاص حقوقی و حقیقی یک تفاوت وجود دارد؛ اطلاعات اشخاص حقوقی صرف‌نظر از اینکه چه میزان خریده‌اند، منجر به تشکیل پرونده مالیاتی می‌شود اما قانون برای اشخاص حقیقی حد آستانه‌ای تعیین کرده که طبق آن عمل می‌شود و اگر شخص حقیقی کمتر از آن حد آستانه ارز خریداری کرده باشد، مشمول اخذ مالیات نخواهد بود.

 

در حوزه سکه نیز جدولی برای خریداران تنظیم شده است که بر اساس میزان خرید، نرخ مالیات نیز تغییر خواهد کرد. در حال حاضر جزئیاتی از این جدول در دسترس نیست اما بر اساس اطلاعاتی که رئیس سازمان مالیاتی ارائه داده، خریداران تا سقف ۲۵ سکه از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و کسانی که بیش از هزار سکه خرید کرده‌اند تا ۳۵ درصد موظف به پرداخت مالیات خواهند شد.

 

همچنین این مالیات به‌صورت علی‌الحساب از مودیان دریافت خواهد شد. بسته جدید مالیاتی که از سوی سازمان مالیاتی پیشنهاد شده، باید در شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه بررسی شود و در صورت تایید این شورا، به مرحله اجرا درخواهد آمد.

 

اخذ مالیات از صرافی‌ها و طلافروشان


 رئیس سازمان مالیاتی کشور درباره مالیات‌ستانی از صرافی‌ها گفت: «از بهمن پارسال بخش ویژه‌ای در اداره کل مودیان بزرگ مالیاتی برای صرافی‌ها راه‌اندازی شد؛ حتی پرونده مالیاتی صرافی‌های شهرستان در تهران بررسی می‌شود.»

 

او افزود: «در این مدت به پرونده افرادی که تراکنش خاص داشتند رسیدگی کردیم؛ گزارش آن به‌صورت محرمانه به نهادهای ذی‌ربط ارسال شد. برای نمونه فردی شناسایی شد که خود و خانواده‌اش ۱۶ صرافی را اداره می‌کردند.»

 

تقوی‌نژاد همچنین از ارسال اطلاعات واردکنندگان و خریداران ارز از سامانه نیما به سازمان امور مالیاتی خبر داد تا براساس آن «مالیات حقه» از آنان اخذ شود. وی درباره مالیات‌ستانی از پتروشیمی‌ها نیز توضیح داد: «پتروشیمی‌ها به ازای صادراتی که انجام می‌دهند، از معافیت مالیاتی برخوردارند اما براساس مصوبه اخیر دولت اگر ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه تعیین شده نفروشند، معافیت مالیاتی آنها حذف می‌شود.»

 

معاون وزیر اقتصاد درباره آخرین تصمیم درباره مالیات ارزش افزوده صنف طلا نیز توضیح داد: «در آخرین بررسی‌ها در کمیسیون اقتصادی مجلس مقرر شد که نرخ مالیاتی این بخش همچنان ۹ درصد باشد و از اصل طلا مالیات اخذ نشود، بلکه از مابه التفاوت ایجاد شده با طلای خام مالیات محاسبه شود به شرطی که همه معاملات صنف طلا در سامانه‌ای صورت گیرد که سازمان امور مالیاتی آن را طراحی می‌کند.»

 

به گفته تقوی نژاد، از ابتدای قانون مالیات ارزش افزوده تا پایان مردادماه امسال، ۲۶۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و عوارض کسب شده که ۸۹ هزار میلیارد تومان عوارض به شهردای‌ها و دهیاری‌ها اختصاص یافته است. او از صدور ۲۲ هزار میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی برای فراریان مالیاتی خبر داد و گفت: «در زمینه شناسایی شرکت‌های صوری از کارت‌های بازرگانی در چند ماه اخیر افرادی شناسایی شدند که به میزان سه هزار میلیارد تومان از مدارک و اسناد هویتی دیگران سوء استفاده کرده‌اند.»

 

او تاکید کرد: «سوءاستفاده‌کنندگان بدانند که سامانه‌های اطلاعاتی سازمان مالیاتی اجازه تخلف نخواهد داد و با رصد تراکنش‌های بانکی و بررسی اطلاعات، مودیان واقعی را شناسایی می‌کنیم.»

 

وی به مردم هشدار داد که مدارک هویتی و اسناد خود را در اختیار دیگران نگذارند؛ زیرا علاوه بر جرایم مالی، مجازات کیفری دارد. او ادامه داد: «در حوزه مناطق آزاد نیز از ۲۰۵ شرکتی که در بخش خرید و عرصه محصولات پتروشیمی در بورس فعال بودند، چهار هزار میلیارد تومان اصل و جریمه مالیاتی صادر شد‌.»

 

او درباره شرکت‌های صوری نیز گفت: «از ابتدای پیگیری این موضوع، چهار هزار شرکت شناسایی شده و فقط ۵۰۰ شرکت در سال گذشته شناسایی شدند.» این مقام مسوول به شناسایی یک میلیون و ۹۰۰ هزار مودی جدید مالیاتی از طریق سامانه جامع مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: «دادسرای ویژه فراریان مالیاتی در قوه قضائیه در شرف تاسیس است.»

 

رئیس سازمان مالیاتی درباره استنکاف پزشکان از نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌ها گفت: «این هفته توافقی با وزیر ارتباطات و رئیس کل بانک مرکزی انجام شد که روی دستگاه‌های کارتخوان، نرم‌افزاری برای مالیات‌ستانی نصب شود.»

 

او افزود: «هرچند طبق قانون، الزامی به نصب پایانه فروشگاهی در واحدها نیست، اما کسانی این دستگاه‌ها را برای فرار مالیاتی نصب نمی‌کنند و مردم را به زحمت می‌اندازند، سازمان مالیاتی با شدت بیشتر پرونده آنها را بررسی خواهد کرد.»

 

تقوی نژاد یادآور شد: «البته طبق قانون اصناف باید دستگاه‌های مکانیزه فروش، اجرایی شود که لایحه آن در مجلس در دست رسیدگی است.»

 

او افزود: «می‌توان با نصب نرم‌افزارهای مالیاتی روی دستگاه‌های کارتخوان بخشی از این برنامه را پیش برد.» به گفته این مقام مسوول، حدود هفت صنف از جمله پزشکان و رستوران‌داران در اولویت نصب صندوق‌های فروشگاهی هستند.

 

وضعیت مالیات از خانه‌های خالی و مالیات ارزش افزوده


این مقام مسوول درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی توضیح داد: «طبق قانون وزارت راه و شهرسازی متولی راه‌اندازی شناسایی آپارتمان‌ها و املاک خالی است، اما به تازگی وزیر مربوطه اعلام کرده که این کار از عهده آنها خارج است و در کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد داده که راه‌اندازی سامانه به شهرداری‌ها واگذار و درآمد آن نیز به حساب شهرداری‌ها واریز شود.»

 

تقوی نژاد تاکید کرد: «کسی که سرمایه‌ای دارد، این اختیار را نیز دارد که آن را در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله مسکن سرمایه‌گذاری کند؛ اما پذیرفته نیست که بخش‌های دیگر اقتصاد مالیات بدهند؛ اما انبوه سازان و سازندگان مسکن حاشیه امن مالیاتی داشته باشند.»

 

همچنین تقوی‌نژاد با اعلام اینکه بررسی لایحه مالیات ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس در مراحل پایانی است و تا یک ماه دیگر به صحن مجلس می‌آید، افزود: «باید اعلام کرد که بسیاری از گروه‌ها به‌ویژه در بخش مالیات ارزش افزوده، مالیات را از مردم دریافت می‌کنند؛ اما به سازمان مالیاتی نمی‌پردازند.»

 

او علت مخالفت‌های زیاد با مالیات ارزش افزوده را ایجاد شفافیت در صورت‌های مالی فعالان اقتصادی عنوان و تاکید کرد: « عده‌ای از شفافیت می‌ترسند از این رو به شیوه‌های مختلف با دریافت مالیات ارزش افزوده مخالفت می‌کنند.» تقوی‌نژاد ۸۵ درصد از درآمدهای ناشی از مالیات ارزش افزوده را از طریق خودابرازی و توافق طرفین اعلام کرد و این آمار را مصداقی بر فشار نیاوردن مالیات ارزش افزوده بر بنگاه‌های تولیدی دانست.

 
 
چاپ این صفحه