چاپ این صفحه

پروژه جدید ایران و اروپا؛ ارتباط الکترونیکی میان گمرکات ایران و پاکستان برقرار شد

ایران و پاکستان ارتباط الکترونیکی میان گمرکات دو کشور را کلید زدند و اولین محموله صادراتی در رویه تیر الکترونیک در گمرک زاهدان به مقصد کشور پاکستان از طریق گمرک مرزی میرجاوه انجام شد.

 تیر الکترونیک پروژه جدید کمیسیون اقتصادی اروپا به شمار می رود که با محوریت گمرک ایران در حال پیاده سازی و اجرا است. 

در گام جدید تبادل اطلاعات گمرکی محموله های ترانزیتی میان گمرکات کشورهای ایران و پاکستان پس از این از طریق الکترونیکی انجام خواهد شد. 

با الکترونیکی شدن این سازمان و پس از پشت سر گذاشتن تجربه های بین المللی گمرک ایران در حمل ترکیبی و تیر الکترونیک، به تدریج برخی کشورهای منطقه مانند چین هند، آذربایجان، پاکستان به کنوانسیون تیر پیوستند و این اقدام سرآغازی برای ایجاد ارتباطات الکترونیک میان این کشورها شد. 

سیستم «تیر الکترونیک» (e- TIR) برمبنای تبادل سریع اطلاعات دیجیتال میان شرکت حمل‌ونقل، مقامات گمرک، سازمان‌های تضمین‌کننده سیستم TIRو کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل عمل می کند.

در سیستم الکترونیک، دو کشور می‌توانند در هر زمان به تمامی اطلاعات مرتبط دسترسی داشته باشند و اطلاعات محموله را پیش از رسیدن مشاهده کنند که این امر با استفاده از مدیریت خطر و نکات ایمنی اضافه کاملاً برای طرفین سودمند خواهد بود و ضمن کاهش خطر تقلب، رویه‌های گمرکی تسریع شده و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

از عضویت ایران در کنوانسیون تیر بیش از ۴۰ سال می گذرد. اخیرا نیز کشورهای عضو در منطقه در صدد اجرای تیرالکترونیکی در کریدور شمال- جنوب هستند و به زودی این طرح را با همکاری مشترک آغاز خواهند کرد.
 
کلمه تیر (TIR) مخفف حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی است و در حال حاضر سیستم TIRتنها سیستم ترانزیت جهانی است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌های هماهنگ و پروسه‌های مشترک با تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود. این امر موجب تسهیل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری می‌کند.

چاپ این صفحه