چاپ این صفحه

هشدار وزارت کار؛ بخشنامه پوشاکی وزارت صنعت ۶هزار نفر را بیکار می‌کند

مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار وزارت کار با اشاره به اینکه بخشنامه وزارت صنعت مبنی بر عدم فعالیت شرکت های پوشاک خارجی در ایران گفت: شرکت هایی باید قطع همکاری کنند که فقط فروشنده پوشاک هستند، نه اینکه سفارش تولید می‌دهند.

رضا تازیکی، مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار وزارت کار ، درباره آخرین وضعیت اجرای طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) به عنوان یکی از طرح‌های اشتغالزای دولت گفت: در حالی که کشورهایی مانند مصر، صربستان و گرجستان با صنعت پوشاک بیش از 600هزار شغل در 5سال ایجاد می‌کنند که در کشور ما به این صنعت توجهی نمی‌شود. ظرفیتی که این صنعت دارد هیچ صنعت دیگر ندارد، این صنعت از نظر  میزان اشتغال و میزان هزینه قابل رقابت با هیچ صنعتی نیست. در بنگلادش با وجود اینکه نساجی ندارد حدود 25میلیون نفر در صنعت پوشاک کار می‌کنند و صادرات هم دارند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی ادامه داد: در کشور ما اگر سرمایه گذار خارجی بخواهد سرمایه گذاری کند، این‌قدر مراحل سرمایه گذاری دشوار است که یک سرمایه گذار خارجی عطایش را به لقایش می‌بخشد و سرمایه گذاری نمی‌کند، علاوه بر اینکه موانع کسب و کار وجود دارد، هیچ حمایت قانونی از سرمایه گذار نمی‌شود، تعدد مجوزها وجود دارد. باید یک پنجره واحد وجود داشته باشد و خیال فرد راحت باشد که وقتی کسی می‌خواهد سرمایه گذاری کند گرفتار بوروکراسی اداری نمی‌شود.

 

تازیکی درباره اقدامات سیاست گذاری وزارت کار در حمایت از پوشاک داخلی گفت: برای اولین بار چندین شرکت خارجی را برای سفارش دادن وارد کشور کردیم، با یک سرمایه گذار خارجی حدود 20 میلیون یورو با شرکت‌های داخلی قرارداد بسته  بودیم.  راه‌اندازی بزرگترین مرکز تخصصی آموزش و تولید پوشاک را در دو شهر مشهد و تهران در دستور کار داشتیم. کسانی را در این مراکز آموزش می‌دهیم که 100درصد بازار کار دارند.

با توجه به اینکه این مرکز اتصال بازار بین المللی دارد، قرارداد را با شرکت منعقد می‌کنیم و نیرو را پس از آموزش مشغول کار می‌کنیم. در این مرکز آموزش جامع توسط متخصصین بین المللی به افراد آموزش داده می‌شود.

 

 وی با انتقاد از آموزش سازمان فنی و حرفه ای در رسته پوشاک گفت: این سازمان با معطلی 2ساله هنرجویان را آموزش می‌دهد. یعنی هنرجویان را حدود 2سال آنها را معطل می کند و آموزش لازم و متناسب با بازار کار را ارائه نمی کند. ما در راستای طرح تکاپو با آموزش 15روزه دوره های راسته دوزی  فرد را مشغول به کار می‌کنیم و نیازی به این نیست که فرد 2سال آموزش خیاطی ببیند چرا که در حال حاضر الگو کشی با نرم افزار انجام می شود.

 

تازیکی بیان کرد: درراستای طرح تکاپو ظرفیت های مختلف را شناسایی کردیم، به بازار بین المللی وصل شده ایم. تا کنون 20 میلیون یورو سفارش گرفته ایم و بیش از 2هزار و 800 شغل در کارگاه تولید پوشاک در استان تهران،گیلان،مازندران و البرز در طول 3ماه سال 97 ایجاد کردیم.تمام این شغل ها جدید بوده اند، این 2هزار و 800 شغل جدید بوده است،‌اما مشکل اینجاست که به محض نوسانات ارزی، وزارت صنعت،معدن و تجارت بخشنامه ای مبنی بر قطع همکاری شرکت های خارجی در رسته پوشاک صادر شد. این بخشنامه مورد انتقاد وزارت کار است. چرا که مانع فعالیت شرکت هایی می شود که دانش فنی به کشور می آورند و سفارش تولید می‌دهند.

 

 وی گفت: شرکت های خارجی که در چند ماه گذشته در ایران سرمایه گذاری کرده بودند، هر کدام جداگانه در حال لغو قرار داد هستند. این شرکت ها دانش آورده بودند که این بخشنامه مانع از فعالیت این شرکت ها هم شده است. یعنی وزارت صنایع بخشنامه ای برای عدم همکاری تمام شرکت های خارجی صادر کرده است، در حالی که این بخشنامه مناسب نیست. شرکت هایی باید قطع همکاری کنند که فقط فروشگاه فروش پوشاک خارجی در کشور افتتاح کرده اند نه اینکه شرکت هایی قطع همکاری کنند که به کشور ما دانش آورده اند و سفارش 20میلیون یورویی داده اند. چرا باید این بخشنامه صادر شود و این چنین مانع همکاری در حوزه پوشاک می شود.

 

 تازیکی با بیان اینکه اگر این بخشنامه اصلاح نشود،‌در بازه زمانی2 ماه آینده 6هزار نفر به تعداد بیکاران اضافه می‌شود گفت: در صورت لغو قرارداد این شرکت ها 2هزار و 800 نفر شغل جدیدی که ایجاد شده بود و 3هزار نفری که در این فروشگاه‌ها مشغول هستند بیکار می‌شوند.

 

وزارت صنعت باید برای شرکت هایی که در ایران سفارش دادند استثنا قائل می‌شد،برای اولین باربود که پوشاک ایرانی با برند Made in iran  به کشور ترکیه صادر شد. اما در یک ماه اخیر وزارت صنعت با این بخشنامه عمومی مانع  از فعالیت تعدادی از شرکت هایی شد که در ایران سرمایه گذاری کردند و سفارش پوشاک داخلی دادند.

 

وی بیان کرد: یکی از تفاهم نامه ها با آن شرکت خارجی راه اندازی بزرگترین مرکز تخصصی آموزش تولید پوشاک در دو شهر مشهد و تهران بود. مقرر شده بود که متخصصان آنها از آن کشور به ایران بیایند و آموزش های لازم را بدهند و قرار بود ایران تجهیزات لازم را آماده کند.

 

در حال حاضر تمام تجهیزات با همکاری وزارت کار، دانشگاه امیر کبیر و سازمان فنی و حرفه ای آماده شده است،‌بخشی از کار هم تحت تعهد آن شرکت بود که انجام داد اما با این بخشنامه وزارت صنعت هم چیز معطل شده است. اگر قرار باشد جلو سفارش ها گرفته شود و  فعالیت نکند، چگونه دانش از کشورهای دیگر وارد کنیم؟!

 
 
چاپ این صفحه