چاپ این صفحه

رئیس اتاق ایران در همایش روز ملی صنعت و معدن واسطه‌ها در تولید ثروت جای بخش‌خصوصی را گرفته‌اند

غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صنعت و معدن با اشاره به محدود شدن روزانه میدان حضور و مشارکت بخش خصوص در اقتصاد، منبع خلق ثروت را فروش منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: اگر بخش خصوص می‌توانست در اقتصاد نقش‌آفرین باشد به‌طور حتم نوآوری و خلاقیت به‌جای فروش منابع طبیعی می‌توانست منبع تولید ثروت باشد.

همایش روز ملی صنعت و معدن با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان این وزارتخانه، رئیس اتاق ایران و رئیس خانه صنعت و معدن و جمعی از فعالان صنعتی و تولیدی کشور، در سالن اجلاس سران برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این مراسم از مشکلات و دغدغه‌هایی گفت که این روزها، فعالان اقتصادی با آنها دست‌به‌گریبان هستند. وی تأکید داشت که شرایط نامطلوب امروز یک واقعیت غیر قابل‌انکار است اما به این معنا نیست که نمی‌توانیم این شرایط را تغییر دهیم؛ ناامیدی نسبت به حل مشکلات توجیه ندارد.

وی یادآور شد: به‌رغم نبود دیدگاه‌های بلندمدت و راهبردی در برخی دولت‌ها و تعلل در فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های اقتصادی، اگر اراده قوی وجود داشته باشد می‌توانیم از این مسائل عبور کنیم.

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی کشور با اشاره به ایجاد توهمی بی‌جا در مورد اینکه اقتصاد کشور می‌تواند بی‌نیاز از بخش خصوصی رو به جلو حرکت کند، گفت: در همه سال‌های گذشته مرتب دایره حضور بخش‌خصوصی محدود و محدودتر شد و درعین‌حال بدون برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی، دولت با گسترش نقش خود در اقتصاد به رقیبی قدرتمند برای بخش خصوصی تبدیل شد. در نتیجه به‌جای اینکه خلاقیت، موتور اصلی خلق ثروت در کشور باشد، واسطه‌ها و فروش منابع طبیعی به منبع اصلی تولید ثورت مبدل شد.

شافعی از تولد اقتصادی شکننده به دلیل بی‌توجهی به بخش خصوصی انتقاد و تأکید کرد: گاهی به اشتباه علت‌العلل همه مشکلات و کمبودهای امروز را تحریم‌های خارجی اعلام می‌کنیم. این یک اشتباه محض است. در حال حاضر سهم صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی فقط 13 درصد است و سهم صادراتی صنعت کشور در گستره جهانی تنها 0.2 درصد بوده که به‌هیچ‌وجه قابل دفاع نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: 92 درصد از رشد تولیدات صنعتی کشور به بازار داخل اختصاص دارد و سهم ناچیزی وارد بازارهای خارجی می‌شود.

به باور رئیس اتاق ایران، دیگر نمی‌توان روی روش‌های گذشته پافشاری کرد و آن راه را ادامه داد. البته بدون درک دامنه مشکلات و ریشه اصلی آنها، قادر به بهبود وضعیت کشور نیستیم.

شافعی تصریح کرد: در شرایط غیرعادی، تصمیم‌گیری بر اساس وضعیت عادی اشتباه است. امروز به همت جهادی نیاز داریم و باید تصمیمات گذشته را بازنگری کنیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین ایجاد ستاد هماهنگی اقتصادی را راهی منطقی و تجربه‌ای موفق برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران دانست و در ادامه دو دستوری که معاون اول رئیس‌جمهور در مورد سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ کرد را مؤثر دانست. وی افزود: این ابلاغیه‌های به‌طور مستقیم روی روند فعالیت بخش خصوصی اثرگذار بود.

وی البته از بی‌توجهی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور در مورد استفاده از نظرات بخش خصوصی قبل از اتخاذ تصمیم و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، انتقاد کرد.

رئیس اتاق ایران همچنین به اقدامات اخیر دولت در راستای اجرای عنوان سال و حمایت از تولید داخلی، اشاره و آنچه تاکنون در این عرصه صورت گرفته را ناکارآمد عنوان کرد. شافعی گفت: آنچه به عنوان حمایت از تولید انجام می‌شود، تنها محدود به حمایت از تقاضاست. درحالی‌که تقویت بنیه‌های تولیدی، ارائه تسهیلات لازم و رقابت‌پذیری تولید تنها با حمایت از عرضه نهایی، عملی می‌شود و این‌گونه قادر خواهیم بود از تولید به‌طور واقعی حمایت کنیم.

 
چاپ این صفحه