چاپ این صفحه

درخواست وزیر صنعت از جهانگیری؛ معامله ارز با نرخ توافقی را آزاد کنید

وزیر صنعت با درخواست آزادسازی معامله ارز با نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان آنهم بدون سقف قیمت از آقای جهانگیری، گفت: التماس می کنم مجلس شورای اسلامی تکلیف مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کند.

 محمد شریعتمداری امروز در مراسم روز صنعت و معدن گفت: ما امسال در شرایط خاصی روز صنعت و معدن را برگزار می‌کنیم و آن این که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  وی افزود: سال دیگر روز صنعت و معدن را در حالی برگزار می‌کنیم که جشن چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران را برگزار کرده ایم. امروز یک بار دیگر ایران مورد هجمه اقتصادی آمریکا قرار گرفته که دارای ویژگی‌های مهم است و اگرچه شرایط بحرانی نیست، ولی شرایط ویژه‌ای است.

 

شریعتمداری با بیان اماری از صنایع ومعادن کشورافزود در شروع انقلاب اسلامی تنها 854 واحد کوچک و بزرگ در سطح کشور مشغول فعالیت داشتیم، اما امروز این تعداد بیش از 100 برابر تعداد واحدهای صنعتی که دارای پروانه بهره‌داری هستند، افزایش یافته است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش افزوده بخش صنعت در طی سال های57 تا 94 حدود 7 برابر شده است.

 

شریعتمداری گفت: در حوزه زیر ساخت ها تنها در سال 57 دو شهرک صنعتی داشتیم، امروز 592 شهرک صنعتی فعال تا پایان سال 96 فعال بوده است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ظرفیت تولید آلومینیوم طی این سال‌ها 10 برابر شده است و تولید کنسانتره مس و کاتد مس هم 1.6 میلیون تن شده است.

 

وی افزود: در سیمان از اوایل انقلاب 14 برابر ظرفیت تولیدسیمان بیشتر شده و ظرفیت 142 میلیون تنی برای تولید در کشور پیش بینی شده است.

 

شریعتمداری گفت در حوزه صنایع ساخت محور مثل تولید خودرو، از زمان انقلاب تاکنون تولید خودرو 13 برابر رشد داشته است.

 

وی افزود: تولید تایر رشد 7.5 برابری داشته و صنایع لوازم خانگی هم روند رو به رشدی داشته است.

 

شریعتمداری با بیان اینکه گفته می‌شود از آمارها صحبت نشود، گفت: آمارها مال مردم است و وظیفه ما است که نتایج رشد صنعت را به مردم اطلاع دهیم.

 

وی اظهار داشت: در دو ماهه امسال صادرات غیر نفتی 18.8 میلیون تن با ارزش 7.7 میلیارد دلار 21.9 درصد رشد داشته است، این در حالی است که از این مقدار 6 میلیارد دلار صادرات صنعتی و 1.7 میلیارد دلار بقیه حوزه‌های غیرنفتی هستند . همچنین واردات کاهش نیم درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرده و جواز تأسیس واحدهای صنعتی با 22.2 درصد رشد به 2743 فقره جواز تأسیس جدید رسیده است.

 

 وزیر صنعت به ممنوعیت واردات 135 شاخه کالای اصلی معادل 1339 قلم کالا اشاره کرد و گفت: این اقدام به معنی برگرداندن کفه رقابت به نفع تولید داخل و ایجاد ظرفیت برای بکارگیری وضعیت‌های خالی و ایجاد واحدهای صنعتی است.

 

وی تصریح کرد : نکته قابل توجه این است که 30درصد مجموعه ظرفیت‌های یاد شده صنعتی خالی است و در بهترین شرایط در صنایعی که از منابع سرمایه ای استفاده می‌کنند حدود 70 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت است و بدون نیاز به سرمایه گذاری ثابت و فقط با بهره گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده می‌توانیم تولید را رشد دهیم.

 

شریعتمداری در ادامه با اشاره به لزوم کاهش هزینه‌های تولید افزود: کاهش هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده و تأمین اجتماعی و نیز دادن مشوق‌های صادراتی باعث میشود که بتوانیم تولید را سرپا نگه داریم و این در حالی است که تقاضای مطمئن یعنی حیاط تولید و اقتصاد باید هم تقاضا محور و هم تولید محور باشد .

 

وی تصریح کرد: وارد کننده و صادر کننده باید بتوانند در بازار رقابتی کنترل شده با هم مبادله کنند، وارد کننده و صادر کننده باید آزادانه و با کمترین بروکراسی با نرخ ارز متعارف به فعالیت بپردازند و همه سیاست‌های ترامپ نقش بر آب می‌شود اگر زنجیر از دست و پایشان برای فعالیت‌ آزادانه تر برداریم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که باید سود تسهیلات بانکی تخصیص یافته به بخش صنعت کاهش یابد، اظهار داشت: باید هزینه مالی 25 درصدی سود تسهیلات بانکی کاهش یابد و اگر نمی‌توانیم نظام بانکی را در این راستا سوق دهیم باید از منابع عمومی یارانه به تولید پرداخت شود.

 

 وی از معاون اول رییس جمهوری درخواست کرد تا معامله ارز با نرخ توافقی میان صادرکننده و واردکننده آزاد شود و سقفی برای قیمت در نظر نگیرند. باید اجازه داد واردکننده و صادرکننده با نرخ توافقی ارز را به فروش برسانند و هرچند محدودیت‌ها و حساسیت‌هایی در بازار ارز وجود دارد.

 

شریتعمداری اضافه کرد: از مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم تا موضوع مالیات بر ارزش افزوده را تعیین تکلیف کرده و به تصویب برسانند.

 
 
چاپ این صفحه