چاپ این صفحه

پیرو دستور رئیس‌جمهوری بانک مرکزی فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی را منتشر کرد

در جریان یکسان‌سازی نرخ ارز، هیات اقتصادی دولت مقرر کرد ارز موردنیاز برای واردات به نرخ رسمی و از طریق سامانه نیما تخصیص داده شود اما در ادامه ابهاماتی درمورد میزان ارز تخصیص داده شده و گیرندگان آنها مطرح شد که در نهایت دستور رئیس جمهور برای انتشار اسامی گیرندگان ارز رسمی را در پی داشت. حالا بانک مرکزی اسامی واردکنندگانی که به آنها ارز دولتی تخصیص داده شده را منتشر کرده است.

پس از یکسان‌سازی نرخ ارز در 21 فروردین سال جاری، هیات اقتصادی دولت مقرر کرد ارز موردنیاز برای تقاضاهای ارزی، از طریق سامانه نیما و با نرخ رسمی تخصیص داده شود اما از همان ابتدا ابهاماتی در مورد میزان تخصیص‌ها و همچنین دریافت‌کنندگان ارز دولتی وجود داشت.

در این وضعیت، واردکنندگان بخش خصوصی ادعا داشتند سهمی از تخصیص ارز دولتی نداشته‌اند درحالی‌که دولت مدعی بود ارقام کلانی ارز را به واردات تخصیص داده است ازاین‌رو انتشار اسامی گیرندگان ارز را خواستار شدند. در ادامه رئیس اتاق ایران نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی خواستار انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی و ارسال اسامی آنها به اتاق ایران شد.

در گام آخر رئیس‌جمهور صراحتاً به وزرای صنعت، اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی دستور داد اسامی مربوط به تخصیص ارز دولتی به واردات را منتشر کنند تا مردم بدانند چه مقدار ارز به چه کسانی و برای واردات چه کالایی اختصاص یافته است.

البته با وجود این دستور، دیروز وزیر صنعت معدن و تجارت با استناد به اینکه این وزارتخانه فقط ثبت سفارش واردات را تائید می‌کند و این کار الزاماً به معنای تخصیص ارز نیست، بانک مرکزی را مرجع اصلی انتشار گیرندگان ارز رسمی دانست.

در ادامه، امروز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای شفاف‌سازی، نسبت به انتشار اسامی گیرندگان ارز به نرخ مصوب اقدام کرد.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: بانک مرکزی از 21 فروردین‌ماه سال جاری در راستای سیاست جدید ارزی اتخاذ شده به‌منظور مدیریت بهینه منابع ارزی کشور، به کالاهای ثبت سفارش شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارز موردنیاز را تخصیص داده و تأمین کرده است.

نظر به اهمیت موضوع و با هدف شفاف‌سازی و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و نیز  با توجه به تأکید و دستور رئیس‌جمهوری محترم، فهرست کالاها را به تفکیک شرکت‌ها و افراد -که طی این مدت ارز رسمی به نرخ 4200 تومان دریافت کرده‌اند- منتشر می‌کند.

یادآوری می‌شود، این گزارش به درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کالاهایی که از سوی آن وزارتخانه مشخص شده، تهیه شده است؛ بنابراین دربرگیرنده تمام کالاهای تأمین ارز شده توسط بانک مرکزی نیست.

 همچنین گفتنی است، بانک مرکزی علاوه بر تخصیص و تأمین ارز کالاهای مندرج در جدول زیر، مقادیر قابل‌توجهی ارز به مسافران خارج از کشور، دانشجویان، بیماران و نیز خدمات ثبت سفارش شده اختصاص داده که در اینجا به آنها اشاره نشده است.

فهرست کامل دریافت‌کنندگان ارز به نرخ رسمی را اینجا مشاهده کنید

چاپ این صفحه