چاپ این صفحه

جزییات روند تولید صنایع در سال 96 منتشر شد: فراز و نشیب منتخبان صنعتی

​جزییات وضعیت تولید منتخبان صنایع «صنعتی، معدنی، شیمیایی و پتروشیمی» در 12ماه سال 96 منتشر شد.

 تصویر آماری در این بخش‌ها حاکی از این است که در بازه زمانی یاد شده 5 گروه کالایی منتخب صنعتی ازجمله «تولید الیاف اکریلیک، کولر آبی، وانت، نئوپان و انواع تلویزیون» بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال 95 تجربه کرده‌اند.

 

به گزارش تعادل، در مقابل براساس آمارها 5 کالای منتخب صنعتی «تولید کمباین، اتوبوس، مینی‌بوس و ون، انواع کاغذ دوده و انواع سواری» نیز در مدت یاد شده بیشترین رشد تولید را از آن خود کرده‌اند. از آن ‌سو در میان صنایع منتخب معدنی 4گروه کالایی«کاتد مس، سیمان، ظروف شیشه‌یی و ظروف چینی» بیشترین افت را در بازه زمانی مورد اشاره داشته‌اند و در مقابل 5 گروه کالایی شامل «چینی بهداشتی، شیشه جام، کاشی، کنسانتره زغال‌سنگ و فولاد خام» بیشترین میزان تولید را در سال 96 نسبت به سال 95 به خود اختصاص دادند.

 

از سوی دیگر آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که برخی کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی با افزایش رشد تولید روبه‌رو بوده‌اند که از این میان 3گروه کالایی «پلی‌کربنات، پلی استایرن و پلی‌اتیلن ترفتالات» بیشترین میزان تولید را در سال 96 نسبت به سال 95 به خود اختصاص داده‌اند.

 

 منتخبان صنعتی با افت تولید

 

مطابق آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال96 از میان کالای منتخب صنعتی 5 گروه کالایی شامل «تولید الیاف اکریلیک، کولر آبی، نئوپان، وانت و انواع تلویزیون» بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال قبل در میان کالاهای منتخب صنعتی تجربه کرده‌اند.

 

براساس آمار منتشر شده «الیاف اکریلیک» با تولید 300تن و با افت بیش از 95درصدی در بازه زمانی مورد اشاره بیشترین افت را نسبت به سایر کالاهای منتخب صنعتی داشته است.

 

دلیل عمده این موضوع هم تعطیلی یک شرکت تولیدی از اواسط سال گذشته به علت مشکلات مدیریتی گزارش شده است.

 

از دیگر سو «کولر آبی» به دلیل کاهش صادرات و فصلی بودن تولید محصول، با تولید 503 هزار و500 دستگاه در سال 96 با افت 30.4درصدی نسبت به تولید سال 95 مواجه بوده که بیشترین افت را نسبت به سایر کالاهای منتخب صنعتی داشته است.

 

«نئوپان» از دیگر محصولات صنعتی است که به دلیل افت میزان تقاضا در بازار با تولید 690 هزار و500 مترمکعب با افت 17.9درصدی در بازه زمانی مورد اشاره روبه‌رو بوده است.

 

تولید «وانت» نیز با تولید 73هزار دستگاه چهارمین محصول تولیدی است که افت 4.4درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

 

تغییر در برنامه مدیریتی گروه خودروسازی و جلوگیری از تولید وانت آریسان واحد تبریز توسط سازمان ملی استاندارد عامل این افت تولید بوده است. «انواع تلویزیون» نیز با تولید بیش از یک میلیون و 257هزار دستگاه در سال 96 نسبت به سال 95 افت 17درصدی را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

 

  منتخبان صنعتی با رشد تولید

 

از آن ‌سو 5 کالای منتخب صنعتی ازجمله «تولید کمباین، اتوبوس، مینی‌بوس و ون، انواع کاغذ و دوده و انواع سواری» نیز در سال 96 نسبت به سال 95 توانسته‌اند گوی سبقت را از دیگر کالاهای منتخب صنعتی ستانده و رشد مثبت را در کارنامه کاری خود به ثبت برسانند.

 

به طوری که مطابق آمارها «تولید کمباین» با تولید 758دستگاه با رشد مثبت 85.8درصدی در سال 96 نسبت به سال 95 مواجه بوده است.

 

همچنین براساس آمار اعلام‌ شده در بازه زمانی مورد بررسی «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» بیشترین رشد تولید در میان محصولات صنعتی را داشته‌اند؛ به طوری که مجموع «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» تولید شده در سال96 برابر با 4261دستگاه عنوان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 61.5 درصدی را تجربه کرده است.

 

 «انواع کاغذ» از دیگر کالاهای منتخب صنعتی با رشد مثبت است که با تولید767هزار و 900تن در سال 96 با رشد 32.4درصدی نسبت به سال 95 روبرو بوده است.

 

«دوده» هم چهارمین محصول منتخبی است که با تولید 127هزار و800 تن رشد 24.4درصدی در سال96 را نسبت سال 95 در کارنامه خود دارد. در نهایت تولید «انواع سواری» نیز در سال 96 برابر با یک میلیون و 429هزار دستگاه بوده که در مقایسه با سال 95 این محصول صنعتی نیز رشد 13.9درصدی را تجربه کرده است. افزایش تقاضا در بازار را می‌توان یکی از دلایل عمده رشد تولید این محصول صنعتی عنوان کرد.

 

  وضعیت منتخبان معدنی و شیمیایی

 

از سوی دیگر براساس آمار منتشر شده از ۱۳گروه کالایی منتخب 5گروه کالایی «چینی بهداشتی، شیشه جام، کاشی، کنسانتره زغال‌سنگ و محصولات فولادی» بیشترین میزان تولید را در مدت مذکور به خود اختصاص دادند.

 

جزییات آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که «چینی بهداشتی» با تولید 103هزار و 500 تن رشد مثبت 21.8درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. «شیشه جام» نیز با تولید 982هزار و 300تن رشد 18.9درصدی را در سال 96 نسبت به سال 95 در کارنامه خود ثبت کرده است.

 

«کاشی» نیز از محصولات منتخب صنعتی است که با تولید بیش از 372میلیون و 170هزار و 400مترمربع رشد 16.9درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. «کنسانتره زغال‌سنگ» نیز با رشد 12درصدی و فولاد خام با رشد 11درصدی بیشترین میزان تولید در سال 96 در مقایسه با سال 95 را در مدت مذکور به خود اختصاص دادند.

 

اما از آن ‌سو در بین 13کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی 4کالای منتخب معدنی «کاتد مس، سیمان، ظروف شیشه‌یی و ظروف چینی» در سال 96 بیشترین افت را نسبت به سال 95 تجربه کرده‌اند.

 

براساس آمارها «کاتد مس» با افت 16درصدی «ظروف شیشه‌یی» با افت 10.6درصدی، «ظروف چینی» با افت 2.2درصدی و سیمان با افت 1.5درصدی در سال 96 نسبت به مدت مشابه سال 95 با بیشترین میزان افت روبه‌رو شدند.

 

تولید سیمان به علت کاهش تقاضا طی سال‌های گذشته و فصل زمستان، کاهش صادرات، قطع گاز و رکود بخش ساختمان در سال 96 با افت تولید نسبت به سال 95 مواجه شد. کاتد مس نیز به علت تعمیرات و تغییر سیستم کوره‌های فعلی به سیستم فلش دچار وقفه در تولید شده و با افت تولید در سال 96 در مقایسه با سال 95 مواجه شد.

 

از سوی دیگر براساس آمار اعلامی، محصولاتی که در سال 96 در میان کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» تولید شده‌اند با رشد تولید روبه‌رو بوده‌اند به طوری که «پلی‌کربنات» با رشد 73.9درصدی، «پلی‌استایرن» با رشد 38.6درصدی و «پلی‌اتیلن ترفتالات» با رشد 14.4درصدی بیشترین رشد تولید را در این گروه کالایی در سال 96 در مقایسه با سال 95 به خود اختصاص داده‌اند.

 

البته وضعیت محصول «اپوکسی رزین» نیز بدون تغییر نسبت به سال 95 گزارش می‌شود و سایر کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» نیز رشد مثبت را تجربه کرده‌اند.

 

جهت‌گیری افزایشی قیمت دلار طی ماه‌های پایانی در سال 96 ازجمله مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت محصولات «شیمیایی و پتروشیمی» در بازار کالایی به شمار می‌آید.

 

این درحالی است که این محصولات ازجمله کالاهایی هستند که از این قاعده مستثنا نبوده و اکثر رتبه‌بندی و گریدها با این حرکت، هماهنگ و روندی متناسب با این افزایش را طی کردند. از سوی دیگر افزایش تقاضا در صنایع تکمیلی مصرف‌کننده محصولات «شیمیایی و پتروشیمی» و میل بیشتر به عرضه و معامله در بورس کالا را می‌توان از دلایل این وضعیت مثبت به ‌شمار آورد.

 

از دیگر سو براساس اعلام وزارت صنعت طی 3ماه گذشته، تعداد ۲۰۱واحد صنعتی با دریافت تسهیلات و حمایت‌های ویژه احیای مجدد شدند. طی سه ماه گذشته تعداد ۲۰۱واحد صنعتی با دریافت تسهیلات و حمایت‌های ویژه احیای مجدد شدند. این تعداد واحد احیا شده در حوزه‌های برق و الکترونیک، خدمات، ‌سلولزی، شیمیایی، غذایی، فلزی، کانی غیرفلزی و نساجی بوده است. از محل واحدهای احیای مجدد شده ۲۶۶ اشتغال جدید ایجاد شد.

 

بیشترین تعداد واحد احیا شده در 3ماهه گذشته به ترتیب در استان آذربایجان شرقی با ۲۶واحد صنعتی، تهران با ۲۰واحد، ‌قم ۱۷واحد و گیلان با ۱۳واحد صنعتی بوده است.

 

بیشترین اشتغال ایجاد شده هم در استان تهران با ۸۵ نفر و در آذربایجان شرقی با ۲۶نفر بوده است. همچنین در سال گذشته تعداد ۱۵۱۴واحد صنعتی مجددا احیا و راه‌اندازی شدند که از این محل ۲۴هزار و ۸۷۴ نفر اشتغال جدید ایجاد شد و ۱۳۰درصد برنامه به تحقق رسید.

 

در سال گذشته نیز بیشترین تعداد واحد راه‌اندازی شده به ترتیب در استان تهران با ۱۰۳واحد، مازندران با ۱۲۱واحد، آذربایجان شرقی با ۹۸واحد و قم با ۹۵واحد بوده است. بیشترین اشتغال ایجاد شده از راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد به ترتیب در مازندران با ۲هزار و ۳۶۰نفر، خراسان رضوی با ۲هزار و ۲۷۵نفر و استان تهران با ۲هزار و ۱۲۲نفر بوده است.

 
 
چاپ این صفحه