چاپ این صفحه

با تصویب شورای‌ عالی شهرسازی؛ ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در استان تهران متوقف شد

شورای ‌عالی شهرسازی و معماری با ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در حریم و محدوده ‌های شهرستان های استان تهران مخالفت کرد.

 شورای ‌عالی شهرسازی و معماری در جلسه 31 اردیبهشت ماه سال جاری تصمیم گرفت ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در حریم و محدوده‌ شهرستان های استان تهران (رباط‌ کریم، شهر قدس، صفادشت، گلستان، نصیرشهر) متوقف شود. 

 

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی دبیر شورای ‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار استان تهران، مصوبه این شورا مبنی بر مخالفت با ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در این استان را در هشت بند، ابلاغ کرد.


شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران با توجه به مغایرت صریح این موضوع با همه موازین و احکام فرادستی در سطح مجموعه شهری تهران و در راستای ایفای تکالیف قانونی در تعادل‌ بخشی فضایی در عرصه سرزمین، ضمن اعلام مخالفت با ایجاد شهرک صنعتی جدید در استان تهران مقرر کرد، از این پس ساماندهی ساخت و سازهای کارگاهی و صنعتی موجود در حریم و محدوده شهری استان در قالب طرح های ساماندهی صنوف و مشاغل مزاحم شهری با رعایت ضوابط و مقررات مرتبط انجام گیرد.


بر اساس این نامه و با توجه به اینکه شهرک های صنعتی در استان به طور عمده بدون هرگونه خدمات شکل گرفته اند، مقرر شد همه اراضی خالی بین قطعات ساخته شده به سطوح خدماتی اختصاص یابد. 


در این مصوبه رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده توسط اداره کل حفاظت و محیط‌ زیست استان تهران به هنگام تهیه نقشه کاربری اراضی پیشنهادی در مورد هرکدام از شهرک‌های صنعتی الزامی شده است.


در این مصوبه حریم و محدوده شهرهای گلستان، نصیرشهر، رباط کریم، صفادشت و قدس کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند، لذا به استناد ضوابط زیست‌ محیطی صدور مجوز برای صنایع و کارگاه‌ها واقع در شهرک‌های مذکور در محدوده شهرها تنها شامل صنایع گروه الف و در حریم شهرها، شامل صنایع تا رده ج خواهد بود.


همچنین با توجه به مصوبه اردیبهشت ماه امسال هیات وزیران، شیوه تعیین مصادیق صنایع غیرمجاز مشمول این تصویب نامه و نیز جلوگیری از تکرار تخلف در محل استقرار غیرمجاز صنایع مذکور، بر اساس دستورالعمل مشترک وزیران کشور و صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست خواهد بود.


با توجه مقرر شده با عنایت به قرار گرفتن شهرک‌های صنعتی زاگرس، گلبرگ و قدس در داخل محدوده شهر قدس، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گزارشی از وضعیت سطوح و سرانه کاربری‌های خدماتی این شهر تهیه و جهت اقدامات بعدی به دبیرخانه شورای‌ عالی ارسال کند.

 
 
چاپ این صفحه