چاپ این صفحه

ممنوعیت استرداد مالیات ارزش افزوده از طریق چک

در اجرای بند 4 مصوبات مورخ 22 اردیبهشت 1397 تحول نظام مالیاتی کشور مبنی بر مبالغ استرداد مالیات بر ارزش افزوده صرفا با اخذ اطلاعات حساب بانکی مودیان مالیاتی به حساب ایشان واریز و از هر گونه صدور چک در وجه مودیان به عنوان روش پرداخت خودداری شود.

   براساس بخشنامه معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با موضوع استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده که به ادارات امور مالیاتی شهر و استان تهران، استان‌ها و امور مالیاتی مودیان بزرگ و ارزش افزوده شهر و استان تهران خطاب شده است، آمده است: در اجرای بند 4 مصوبات مورخ 22 اردیبهشت 1397 تحول نظام مالیاتی کشور مبنی بر مبالغ استرداد مالیات بر ارزش افزوده صرفا با اخذ اطلاعات حساب بانکی مودیان مالیاتی به حساب ایشان واریز و از هر گونه صدور چک در وجه مودیان به عنوان روش پرداخت خودداری شود.

 

به گزارش فارس، بر این اساس مقرر شد: ادارات کل امور مالیاتی ‌باید استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده با رعایت مقررات موضوعه و صرفا از طریق اخذ شماره حساب بانکی مودی و واریز به حساب مذکور انجام دهند و از تحویل چک استرداد به مودی خودداری کنند.

 

خردادماه فصل محاسبه و پرداخت مالیات از سوی صاحبان کسب و کار به شمار می‌آید؛ اصناف، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی باید در زمان مقرر تعیین شده، اطلاعات فعالیت اقتصادی خود در یک‌سال گذشته را تکمیل و اظهارنامه مالیاتی را تسلیم کنند تا مشمول تخفیف‌ها و معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم شوند.

 

در این راستا نادر جنتی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور با یادآوری دستورالعمل مالیات مقطوع عملکرد سال 1396 برخی صاحبان مشاغل در اجرای تبصره اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم گفت: برای تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال گذشته برخی صاحبان مشاغل که در گروه سوم ماده 2 آیین‌نامه اجرایی قانون فوق قرار می‌گیرند، میزان مالیات عملکرد سال 1396 آنان با افزایش 5درصد نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1395 به صورت مقطوع تعیین شده است.

 

وی همچنین از امکان تقسیط چهارماهه مالیات مقطوع خبر داد و گفت: نپرداختن به موقع مالیات یا در صورت تقسیط، پرداخت نشدن اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

 

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: آن دسته از صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده 2 آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال گذشته حداکثر 10برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم و به مبلغ 240میلیون تومان باشد، مشمول دستورالعمل خواهند شد.

 
 
چاپ این صفحه