چاپ این صفحه

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت: عوارض‌گیری آنلاین دولت از تولید!

این روزها صنعت و تولید حال و هوای خوبی ندارد و نگرانی از اینکه شاید فردا دیگر چرخ صنعتی نچرخد تولید کنندگان را ناامید کرده است.

شعارهای حمایت از تولید داخل از هر گوشه و کنار کشور و از هر همایش و میزگردی به گوش می‌رسد ولی این نکته قابل تامل است که برای چرخاندن چرخ های صنعتی ابزار نیاز است نه افکارو دست و پا زدن‌های بی نتیجه. در زمانی که به گفته مسئولین هر دقیقه ۵ نفر به متقاضیان کار اضافه می‌شود بزرگترین دغدغه می‌تواند تعطیلی مراکز تولیدی و صنعتی کشورمان باشد این آهنگ خطر برای تمامی ما محسوب شود.

 

به گزارش عصر اقتصاد ، دولت همواره بدنبال مطالبات خود از بخش‌های مزیت دار تولید کشور است ولی در مقابل با تعلل و تعویق بسیار تاکنون نتوانسته نظر این بخش را در ادامه فعالیت‌های صنعتی جلب کند. از این رو دستیابی به اهداف بلند مدت و اجرای طرح‌های زود بازده می‌تواند افقی روشن برای تولید و صنعت کشور ترسیم کند. اقتصاد مقاومتی به عنوان ابزاری برای دستیابی اتکا به تولید داخلی است.

 

دست اندازها در مسیر  توسعه


نظام مالیاتی و نظام بانکی و بروکراسی، تحریم ها، کمبود نقدینگی، کمبود مواد اولیه، فقدان تکنولوژی و صدها موارد دیگر دست به دست هم داده اند تا تولید کشور را به نابودی بکشانند. عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطالب ادامه داد: در شرایط سخت تکلیف این است که باید سعی در افزایش بهره وری و کیفیت شود.

 

به گفته سهل آبادی کاهش قیمت تمام شده، تبلیغات گسترده و تسهیل در شبکه توزیع مواردی است که اکنون تولید به آن نیاز دارد. لطماتی که اکنون به بخش تولید وارد می شود به مراتب از شرایط جنگ نظامی دشوار تر است.

 

این در حالی است که به اعتقاد سهل آبادی حلقه فعالیت بر بخش صنعت و معدن بسیار تنگ شده و وی امید وار است که دولت با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور از فشار مالیاتی وارد آمده در این موضع بکاهد تا شاهد رونق تولید باشیم.

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با شرایط فعلی تولید، عملکرد فشار مالیاتی همانند تیغ دو لبه‌ای است که هرچند ممکن است به اصول مالیات بیشتر بینجامد، اما در عین حال موجبات خروج سرمایه از کشور و نیز رکود در حوزه تولید به ویژه صنعت و معدن را رقم خواهد زد.

 

سهل آبادی افزود: در تمامی نقاط دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته شاهد لحاظ انواع معافیت‌های مالیاتی در حوزه تولید هستیم و علاوه بر ثبات ارزی تسهیلات مختلفی با نرخ بسیار پایین به فعالان اقتصادی تعلق می‌گیرد تا اینگونه چرخ اقتصاد بچرخد.

 

وی بیان کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های مجدد از سوی آمریکا به دلیل خروج از برجام، از دولت درخواست می‌کنیم که تسهیلات ویژه‌ای به بخش تولید اختصاص یابد و از فشارهای مالیاتی کاسته شود تا حداقل فعالان اقتصادی در حوزه تولید بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، چرا که در حال حاضر با وضعیت بسیار ویژه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

 

مقاومت ابزاری برای تحقق برنامه ها


رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان کرد: هر کشوری یک نظام اقتصادی برای خود انتخاب می‌کند و براساس آن عمل می‌کند. سهل آبادی با بیان اینکه یکی از موارد مهم در اقتصاد به ویژه در شرایط اقتصادی کشورمان، اقتصاد مقاومتی توانمندی بخش خصوصی است، تصریح کرد: در این بخش نیز باید از توانمندی های خود نهایت بهره را ببریم ولی تا کنون نه بخش خصوصی نه دولت ها نتوانسته اند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

 

این در حالی است که اقتصاد مقاومتی تنها برای شرایط بحرانی نیست بلکه تعرف و تبیین آن و ترسیم سیاست‌های کلی آن برای تمام فصول است و ارتباطی به تحریم بودن یا نبودن ندارد. اقتصاد مقاومتی باید براساس مزیت های نسبی کشور پایه ریزی شود.

 

صنعت، کشاورزی و خدمات سه رکن اصلی عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد می‌باشد که در این رابطه نیازمند به برنامه استراتژی خوب و توسعه ای است. به عنوان نمونه استراتژی توسعه بخش صنعت باید مشخص کند کدامیک از مزیت های نسبی کشور قابلیت تبدیل به صنایعی را دارد که قابلیت صادرات و استفاده در داخل دارد.

 

در واقع هم مردم عادی و هم در سطوح بالاتر این همگرایی و همزمبانی در برای تحقق یک مساله بسیار مهم وجود نداشت. سهل آبادی عنوان کرد: برخی اینگونه می اندیشند که اقتصاد مقاومتی تنها در شرایط بحران به کار می آید و اینطور می‌پندارند هرچه کشور بیشتر در برابر تحریم‌ها و احتمال بروز آسیب قرار گیرد، باید به سراغ اقتصاد مقاومتی برویم.

 

سهل آبادی  با بیان اینکه در این اندیشه اینگونه تصور می شود که اگر شرایط طبیعی بر کشور حاکم باشد و با همه دنیا ارتباط داشته باشیم، قاعدتا خیلی به مفهوم اقتصاد مقاومتی نیازمند نیستیم، گفت: این را به اینگونه بیان می کنند که اگر شرایط طبیعی کشور ما با همه دنیا ارتباط داشته باشد، قاعدتا کشور به مفهوم اقتصاد مقاومتی دیگر نیاز چندانی ندارد.

 

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در اقتصاد مقاومتی مطرح بوده، اتکا به تولید داخلی است، بیان کرد: اما در این زمینه با نظام مالیاتی و نظام بانکی و بروکراسی مشکل داریم و این باعث شده که نتوانیم به شعارهای خود دست پیدا کنیم.

 

سهل آبادی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به این دلیل مطرح شده که مانع بسیاری از دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها شود، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم کالای مطلوب در کشور تولید کنیم، باید از نظر کیفی و قیمتی ملاک‌هایی در نظر بگیریم تا بتوانیم با نمونه‌های خارجی رقابت کنیم.

 

وی اضافه کرد: زمانی که صحبت از استاندارد یک کالا می‌کنیم، یک بخش از کیفیت را بیان کرده ایم که باید آن را در کالاهای خود لحاظ کنیم. امید داریم بتوانیم با تولید کالاهای با کیفیت فضای رقابت را فراهم آوریم. به گفته سهل آبادی در بحث تولید و مشارکت مالی برای توسعه صنایع، مشارکت بخش دولت پررنگ نبوده  و در این راستا بیشتر بخش خصوصی توسعه صنعتی و تولیدی را بر عهده گرفته است.

 

ایجاد فاصله تولید پویا تا تولید در حال مرگ


وی ادامه داد: دولت به عنوان بزرگترین مطالبه گر تا کنون تمامی طلب خود را از بخش تولید و صنعت کشور گرفته است. مالیات، بهره های سنگین بانکی جریمه های دیرکرد و.....از جمله مواردی ات که دولت ها هیچ گاه از دریافت آن حتی در بدترین شرایط کوتاه نیامده اند. تولید زیر فشار های این چنین از حالت پویایی خارج و در حال دست و پا زدن است.

 

سهل آبادی تاکید کرد: اما متاسفانه با توجه به حرکت بجا و مقتدرانه تولید گران و صنعتگران کشورمان هنوز هیچ یک از مطالبات آنان کامل و جامع پرداخت نشده است. تسهیل در برقراری ارتباط کامل بین زنجیره‌های تولید تا توزیع، آماده سازی بستر تولیدات صادرات محور با توجه به مشکلات پیش روی تولید، همکاری بانک ها بابخش صنعت به جای رقابت، کاهش مشکلات ارزی برای تهیه مواد اولیه و صادرات کالا و از همه مهمتر مشارکت و حمایت دولت از بخش تولید و صادرات در بازار های بین المللی تنها بخش کوچکی از مطالبه های صنعت و تولید از دولت است که هیچ یک از آن تا کنون محقق نشده است.

 

به اعتقاد رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اگر شعار اشتغالزایی سر می‌دهیم باید یادمان باشد که مسیر تولید اشتغال پایدار و موثر و مولد از جاده صنعت و تولید با بهره‌وری بالا می‌گذرد.

 

با فقدان آمار دقیق وضعیت و شرایط محیطی بنگاه‌های اقتصادی، چگونه می‌توان فضای کسب و کار کشور را تغییر داد. در مواقعی سعی در ارائه تسهیلات به تولید کننده و در مواقعی دیگر به مصرف کننده داشته ایم و هیچگاه منافع این دو را در کنار یکدیگر در نظر نگرفته ایم. آنچه امروز می خواهیم حفظ وضع موجود است و در این راستا به دنبال زیاده خواهی نیستیم فقط نمی خواهیم کارخانجات ما تعطیل شوند.

 
 
چاپ این صفحه