چاپ این صفحه

مشکل صنعت نساجی؛ دستورالعملها و بی ثباتی سیاست‌ها

دکتر علیمردان شیبانی در برنامه تیتر امشب با اشاره به این که قاچاق رقیب صنعت نساجی و پوشاک است گفت: باید کاری کنیم که محصولات داخلی از لحاظ قیمت و کیفیت چنان مطلوب باشد که بتواند با جلب رضایت خریداران داخلی، کالای قاچاق را از فهرست انتخاب مردم حذف کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از تعرفه بالای گمرکی بر واردات مواد اولیه  خام پایه در صنایع نساجی انتقاد کرد و گفت: تولید پنبه کشور حدود 50 تا 60 هزار تن بوده و میانگین همین مقدار نیز نیاز به واردات پنبه داریم و متاسفانه برای واردات این ماده اولیه ما تا 20 درصد تعرفه می دادیم هرچند با پیگیری های انجام شده این میزان هم اکنون به 5 درصد کاهش یافته است که البته همین مقدار هم زیاد است و ما انتظار داریم حقوق گمرکی و تعرفه بر واردات مواد اولیه خام پایه  کمتر از این باشد.


 
 نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: محصولات پتروشیمی بخش دیگری از مواد اولیه صنعت نساجی است که در داخل کشور با کیفیت خوب و مقدار مناسب تولید می شود اما متاسفانه همین مواد پتروشیمی را ما از ترکیه با قیمت ارزان تری می خریم و شرکت های پتروشیمی این مواد را صادر می کنند و ما با مصیبت مقداری از آن  را می توانیم از طریق بورس کالا تهیه کنیم.


 
شیبانی افزود: شرکت های پتروشیمی این مواد را به مقدار تعیین شده به بورس عرضه نمی کنند و وقتی ما نتوانیم مواد پتروشیمی را از بورس کالا بخریم باید برویم و از بازار آزاد تهیه کنیم.


 
گلنار نصرالهی مشاور وزیر صنعت در امور نساجی و پوشاک نیز که میهمان این برنامه بود گفت: صنعت نساجی ما صنعت بسیار توانمندی است که می تواند با محصولات وارداتی رقابت کند.


 
نصرالهی با بیان این که با توجه به قوانین و ضوابط می توان واردات را مدیریت کرد افزود: ما 80 تا 90 درصد نخ مورد نیاز کشور را در داخل تولید می کنیم.


 
مشاور وزیر صنعت درباره تعرفه واردات مواد اولیه نساجی بخصوص پنبه گفت: در همه دنیا حقوق گمرکی از واردات بین 3 تا 10 درصد گرفته می شود و این 5 درصدی هم که اکنون برای واردات پنبه بعنوان مواد اولیه پایه دریافت میشود ، حقوق گمرکی است  که طبق قانون از هر کالایی که وارد کشور شود اخذ می شود و یک درصد باقیمانده آن هم سود بازرگانی است. 


 
مشاور وزیر صنعت گفت: ما در وزارت خانه بدون کسب نظر از انجمن ها و صنایع تصمیمی نمی گیریم و نماینده صنایع و انجمن ها معمولا در جلسات حضور دارند.


 
نصرالهی همچنین با اشاره به جلسه ای که هفته گذشته درباه مواد پتروشیمی تشکیل شد گفت: در این جلسه تصمیمات خوبی گرفته شد از جمله این که صادرات محصولات پتروشیمی از طریق واسطه ها ممنوع شد و همچنین تصمیماتی در خصوص فروش مواد اولیه مورد نیاز به میزان مصرف واحدهای مصرف کننده در بورس اتخاذ شد بطوری که به اندازه میانگین مصرف 6 ماه گذشته شان بتوانند مواد پتروشیمی تهیه کنند و  البته تصمیم مهم دیگر این بود که پتروشیمی ها قول مساعد دادند که مواد بیشتری را دربورس کالا عرضه کنند.


 
در بخش دیگری از برنامه هم مهندس حسن نیلفروش زاده -تولید کننده  صنایع نساجی و عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: نوسانات تصمیم گیری ها بر صنعت نساجی تاثیر منفی می گذارد.


 
نیلفروش زاده افزود: بی نظمی و بی ثباتی سیاست ها صنعت نساجی را به شدت تهدید می کند و باید سیاست متعادل و پایدار داشته باشیم.


 
این تولید کننده در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از قاچاق گفت: تا پیش از این ما فقط 5 درصد از مبادی رسمی واردات داشتیم و 95 درصد قاچاق بود.

 
 
 
چاپ این صفحه