چاپ این صفحه

فرش ماشینی و فرصت ها و تهدید های پیش رو / گزارشی از پنجمین همایش ملی فرش ماشینی در کاشان

چهارشنبه نهم اسفندماه، سالن غیاث‌الدین جمشید کاشانی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، میزبان پنجمین همایش ملی فرش ماشینی بود که با حضور مدیران و متخصصین واحدهای فرش ماشینی کاشان برگزار شد.

در بخش آغازین این همایش، پس از تلاوت آیاتی از کلام اله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و خوشامدگویی مجری، دکتر زینعلی- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان- در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و با اشاره به قدمت 30 ساله واحد دانشگاه آزاد کاشان به توانمندی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در صنعت اشاره نمود.

 دکتر زینعلی ضمن اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های مرکز تحقیقات فرش ماشینی در دانشگاه آزاد کاشان ؛ اعلام آمادگی نمود که این مرکز بتواند پلی باشد برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه در این شهر.

در ادامه مراسم، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تقدیر از مسئولین دانشگاه، برای تداوم برگزاری این همایش سالیانه ابراز امیدواری کرد تا جایگاه صنعت فرش ماشینی کاشان بتواند همچنان پرچمداری خود در صنایع فرش کشور را حفظ کند.

سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به همت و تعصب مدیران و کارآفرینان صنایع فرش کاشان که با خون خود چراغ واحدهای تولیدی را روشن نگه داشته‌اند، به لزوم تلاش بیشتر برای حل مسائل و مشکلات واحدها پرداخت و عدم نگاه حرفه‌ای به اداره بنگاه‌ها و کارگاه‌ها را مهم‌ترین مشکل صنعت دانست.

ساداتی‌نژاد به لزوم توجه بیشتر به مشاوره‌های فنی و اقتصادی در راه‌اندازی و تأسیس واحدهای جدید و سرمایه‌گذاری‌های جدید پرداخت و به لزوم توجه بیشتر به صنایع پایین دستی در صنعت فرش ماشینی اشاره نمود.

این نماینده مجلس در ادامه به ضرورت تأسیس سندیکای فرش ماشینی جهت ساماندهی وضعیت نرخ‌گذاری و ایجاد رقابت سالم میان تولیدکنندگان اشاره نمود و از فعالین صنعت فرش ماشینی خواست تا با بکارگیری خلاقیت‌های خود، ارزش افزوده این محصول را بالا ببرند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به این‌که فرش ماشینی کاشان به‌عنوان دومین قطب فرش دنیا مطرح است، از دست‌اندرکاران این صنعت خواست تا نسبت به برنامه‌ریزی برای برگزاری رویداد سالیانه فرش ماشینی اقدام نمایند.

دکتر منصور دیاری نیز ضمن خیرمقدم به مدعوین و پوزش از اعلام عدم حضور مسئولین مدعو در این همایش، از دکتر مومنیان- فرماندار ویژه کاشان و معاون استاندار اصفهان ( که خود از دانش‌آموختگان رشته مهندسی است)، احمد فرهی ( از پیشکسوتان فرش ماشینی کاشان)، مهندس علی دیانت (از مدیران و فعالین صنعت نساجی در کاشان) ، مهندس مصطفی حکیمی( رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران) و مصطفی اصفهانیان(از مهندسین و مدیران جوان صنعت نساجی در کاشان) دعوت نمود تا در پنل تخصصی این همایش حضور یابند.

«ورود ماشین‌آلات 1500 شانه» اولین موضوعی بود که دکتر دیاری برای بحث در این پنل مطرح نمود. مصطفی حکیمی با اشاره به تاریخچه تولید فرش ماشینی با شانه بالا، توجه تولیدکنندگان را به بازارهای صادراتی جلب نمود و فرش تولیدی با شانه‌های بالا را از نظر قیمت تمام شده و تقاضای بین‌المللی قابل تأمل بیشتر دانست.

حکیمی در بخش دیگری از سخنان خود به حاضرین پیشنهاد نمود تا به جای افزایش شانه به تنوع و خلاقیت و نوآوری در تولید توجه نمایند.

علی دیانت، افزایش شانه را نشانه ارتقای تکنولوژی دانست که امکان استفاده از نخ‌های ظریف را فراهم می‌کند اما در عین حال وی عنوان نمود که این افزایش شانه نتوانست به ارتقای تکنولوژی کمکی کند چون مکانیزم تقریباً همان مکانیزم است. دیانت، کاهش خاب فرش در فرش‌های شانه بالا را یک نقطه ضعف دانشت و در عین حال صادرات فرش‌های ظریف بافت را قابل توجه برشمرد.

دکتر مومنیان با اشاره به مطالعات انجام شده در مرکز مطالعات فرش ماشینی در مقایسه با فرش کاشان و فرش‌های قاضی‌انتپ، رقابت مذکور را طبق تحقیقات انجام شده به نفع ایران ندانست.

احمد فرهی نیز ضمن حمایت از توسعه ظریف‌بافی در حوزه فرش ماشینی و ارتقای فنی و تکنولوژیکی در تولید فرش‌های ظریف را مثبت و رو به جلو عنوان کرد.

فرهی، افزایش شانه‌های فرش ماشینی به 700، هزار و هزار و 200 شانه در گذشته را تجربه خوب و خوشایندی توصیف کرد و با اشاره به لزوم توجه بیشتر به سلایق مشتری و خواست بازار ارتقای شانه‌های فرش ماشینی را مثبت ارزیابی نمود.

اصفهانیان نیز در توضیحات خود، مقایسه فرش دستباف با قالی ماشینی را بی‌منطق توصیف کرد و سپس سرعت سرمایه‌گذاری‌های جدید را برای سایر صنایع وابسته بسیار قابل توجه دانست و سرمایه‌گذاری‌های جدید در تولید فرش ماشینی ظریف را نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید و ریسندگی نخ‌های ظریف دانست و سرعت چشمگیر تغییر تکنولوژی تولید فرش ماشینی در سال‌های اخیر را موجب به مخاطره افتادن مزیت‌ها و ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در ریسندگی جهت تولید نخ‌های ظریف مربوطه بیان کرد.

دکتر مومنیان در ادامه این نشست در پاسخ به موضوع برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی توضیحات مبسوطی را ارائه نمود.

«فرش‌های چاپی» موضوع دیگری بود که دکتر دیاری به‌عنوان یک موضوع قابل بحث در سال های آتی مطرح کرد.

دیانت با اشاره به این‌که در سال 1989 در نمایشگاه اوتیماز ژاپن، موضوع چاپ روی فرش را دیده است؛ به تنوع این صنعت در چاپ روی فرش ماشینی و موکت اشاره کرد.

دیانت، رشد تکنولوژی در سال‌های گذشته برای تکنولوژی چاپ دیجیتال روی فرش ماشینی را قابل توجه دانست و ماشین‌آلات شرکت زیمر در زمینه چاپ روی فرش ماشینی را تکنولوژی قابل قبولی اعلام کرد.

وی، ماشین‌آلات چاپ دیجیتال را چالش بزرگ بافت فرش در کشور دانست.

مهندس حکیمی نیز سرعت تولید چاپ نسبت به بافت ژاکارد را موضوع رقابتی در تنوع طرح و رنگ و سرعت و تولید دانست و این محصول را محصولی برای بازار مصرف خود دانست و آن‌را مخاطره‌‌ای برای صنعت بافندگی فرش ماشینی ژاکارد ندانست.

وی در بخشی از سخنان خود یاد مهندس مروج را گرامی داشت و ابراز امیدواری نمود جای خالی ایشان به رفع کسالت در سال‌های آتی پر شود.

احمد فرهی، قضاوت در مورد چاپ دیجیتال فرش را بسیار زود دانست و پاسخ به این چالش را نیازمند گذر زمان دانست.

اصفهانیان نیز مهم‌ترین دستور کار صنعت و تولید در کشور را کاهش هزینه و قیمت تمام شده دانست و با این رویکرد دوره چاپ دیجیتال را در راستای کاهش هزینه اعلام کرد.

وی با اشاره به تأثیرات صنعت چاپ در صنعت پتوبافی، گذر زمان و تأثیرات این تکنولوژی بر کاهش قیمتم تما شده ران نیازمند تجربیات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصول در آینده دانست.

«ریسندگی نخ‌های ظریف» موضوع دیگری بود که در این پنل مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت. دکتر دیاری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در تولید نخ‌های ظریف در کشور و سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام شده در تولید این نخ‌ها و همچنین افزایش ظرفیت بافت از حاضرین در پنل خواست تا در این خصوص اظهارنظر نمایند.

دیانت، نرمی بیش از حد و مجعد نبودن الیاف مصرفی در این صنعت را ضعف بزرگی دانست اما این تغییر را اجتناب‌ناپذیر دانست. وی، افزایش نرخ دلار را موجب جهت‌گیری بازار به تولید نخ‌هی ظریف در بازار داخل دانست.

دکتر برادران، توان فنی تولید نخ‌های ظریف در کشور را تا تولید نخ‌های نمره 60 بدون مشکل دانشت و محدودیتی برای آن وارد ندانست.

وی، ارتقای تکنولوژی بافت فرش ماشینی با شانه‌های بالا را موجب ایجاد دگرگونی در بازار تولید نخ‌های ظریف و صنعت ریسندگی مرتبط با آن قلمداد کرد.

این صنعتگر با انتقاد از ورود ماشین‌آلات با شانه بالا و رقابت ناسالم در واردات این ماشین‌آلات از مسئولین ذی‌ربط خواست تا محدودیت‌هایی را برای ورود این ماشین‌آلات ایجاد نمایند.

احمد فرهی نیز با اشاره به حجم واردات نخ‌های ظریف در کشور ترکیه این موضوع را مبین این قضیه دانست که تولید نخ‌های ظریف در کشور با مشکل مواجه است و باید آمار و ارقام مربوط استخراج و تحلیل شوند.

اصفهانیان با اشاره به مسائل فنی در تولید نخ‌های ظریف و تنوع نمره نخ‌های سفارشی و همچنین تنوع رنگ‌بندی‌های سفارشی در متراژ‌های پایین‌تر به موضع افزایش قیمت تمام شده واحدهای تولیدی پرداخت.

در بخش دوم این برنامه دکتر علیرضا شیرمحمدی سخنرانی تحت عنوان «معرفی و پیاده‌سازی الگوی صحیح در توسعه صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی» را برای حاضرین همایش ارائه نمود و به ارائه راه‌های تأمین منابع مالی خارجی در توسعه صادرات محصول پرداخت.

چاپ این صفحه