چاپ این صفحه

نشست مشترک اعضای هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و نمایندگان تشکل‌های نساجی با کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران

نشست مذکور با دعوت انجمن صنایع نساجی ایران و به منظور پیگیری موارد مطروحه در نشست قبلی این کمیسیون در مورخ دوم مهر برگزار شده بود این جلسه رأس ساعت 13:30 روز یکشنبه 29 بهمن ماه نود و شش ، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و خیر مقدم دکتر ابوالفضل روغنی -رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران- آغاز شد .

جلسه مشترک اعضای هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و نمایندگان تشکل‌های نساجی و کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، مشاور وزیر صنعت در امور نساجی و پوشاک، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، نایب رییس کمیسیون اقتصادی و رئیس فراکسیون صنایع نساجی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تشکل‌های نساجی و پوشاک و تنی چند از تولیدکنندگان و فعالان این صنعت برگزار شد.

به گزارش نساجی نیوز نشست مذکور با دعوت انجمن صنایع نساجی ایران و به منظور پیگیری موارد مطروحه در نشست قبلی این کمیسیون که در مورخ دوم مهر برگزار شده بود رأس ساعت 13:30 روز یکشنبه 29/11/96 ، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و خیر مقدم دکتر ابوالفضل روغنی -رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران- آغاز شد .

وی در بخش آغازین این نشست به نقش تشکل های تخصصی در اتاق بازرگانی پرداختند و به خصوص نقش انجمن صنایع نساجی ایران را در بین تشکل های نساجی حائز اهمیت دانستند.

دکتر روغنی با اشاره مقدماتی به نشست مشترک قبلی فعالان صنعت نساجی در کمیسیون صنایع ابراز امیدواری نمود پیگیری‌های اتاق برای واحدهای نساجی مثمرثمر باشد.

مهندس جمشید بصیری- رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- نیز ضمن خوشامدگویی به حاضرین در این جلسه از زحمات و تلاش‌های رئیس و اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران قدردانی نمود و با اشاره به طومار فعالین صنعت نساجی که در نشست اول مطرح شده بود؛ عنوان داشت: بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی، کل ارزش صادرات نساجی و پوشاک در سال 2016،  725 میلیارد دلار بود که 281 میلیارد دلار به صنعت نساجی و 444 میلیارد دلار به صنعت پوشاک مربوط است؛ در کشور ما کل ارزش صادرات صنایع نساجی (‌با اغماض) حدود  900میلیون دلار و ارزش کل صادرات پوشاک 50 میلیون دلار محاسبه می‌شود که سهم ما از صادرات جهانی نساجی حدود 3/. درصد و سهم پوشاک یک‌صدم درصد می‌باشد.

وی ادامه داد: در سال 2016 ارزش صادرات کشور ترکیه 11 میلیارد دلار بود و سهم این کشور از کل صادرات جهانی 4/3 درصد بود این رقم در مورد پاکستان 9میلیارد دلار ( معادل 2/3 درصد از کل صادرات جهانی نساجی) می‌باشد.

به گفته مهندس بصیری، در مورد صادرات پوشاک وضع اسفناک‌تر است؛ به طوری‌که ارزش صادرات پوشاک ترکیه در سال 2016، 15 میلیارد دلار و سهم این کشور از صادرات جهانی 4/3 درصد است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: کل صادرات نساجی و پوشاک پاکستان در سال 2016، 6/5 میلیارد دلار ( معادل 3/1 کل صادرات جهانی پوشاک) است یعنی ترکیه 300 برابر و پاکستان 100 برابر ما در سال 2016، پوشاک صادر کرده‌اند.

مهندس بصیری ادامه داد: در حوزه صادرات پوشاک، علاوه بر دو رقیب منطقه‌ای، می‌توان به بنگلادش با 28 میلیارد دلار‌، ویتنام با 25 میلیارد دلار‌، اندونزی با 7 میلیارد دلار و کامبوج با 6 میلیارد دلار صادرات پوشاک در سال 2016 اشاره کرد این در حالی است که کل صادرات غیر نفتی ایران در سال 95 ، حدود 44 میلیارد دلار و کل درآمد نفتی    ایران در همین سال معادل 41 میلیارد دلار محاسبه شده است؛ در مجموع باید گفت سهم ما از بازار صادرات جهانی نساجی و پوشاک بسیار ناچیز است.

وی با مقایسه آمار فارغ التحصیلان و متخصصین و مدیران زحمتکش و دلسوز صنعت نساجی به موقعیت ممتاز جغرافیایی و منابع و ذخایر بی نظیر کشور اشاره نمود و تعداد واحدهای نساجی کشور که در حدود 40 واحد در سال 1332 و بیش از 8 هزار واحد در سال 57 اشاره کرد.

مهندس بصیری به صادرات چشمگیر محصولات نساجی پیش از انقلاب و حتی در سال‌های اولیه هم بعد از انقلاب پرداخت و به رشد 6/2درصدی کشور ترکیه در صنعت پوشاک و یا پیشرفت‌های صنعت نساجی ازبکستان اشاره نمود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، بازار 80 میلیونی داخل و 300 میلیونی کشورهای همسایه و وفور منابع انسانی و انرژی در کشور را از پتانسیل‌های ویژه این صنعت برای پیشرفت و اشتغال‌زایی برشمرد.

وی اذعان داشت: هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران پس از بحث و بررسی‌های بسیار، 6 راهکار عملی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی را مورد نظر قرار داد که طی طوماری به امضای فعالان این صنعت رسیده و برای مقامات و مسئولین مملکت ارسال شد که متأسفانه هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است .

مهندس بصیری در پایان سخنرانی خود به لزوم توجه جدی‌تر مسئولان به حل و فصل مسائل و مشکلات این صنعت و ارائه راه حل‌های عملی برای خروج از بحران و رکود فعلی تأکید کرد.

چاپ این صفحه