چاپ این صفحه

راه‌اندازی ۸ شهر پوشاک تا پایان سال ۹۸

اجرای طرح توسعه پوشاک با ظرفیت‌های روستایی در ۵ استان کشور از اوایل پاییز امسال آغاز شد.

حال پس از گذشت حدود ۳ ماه از اجرای آن نشانه‌های رشد صنعت پوشاک کشور در کاهش قاچاق چمدانی ملموس شده و مسئولان معتقدند این کاهش قاچاق گویای موفقیت طرح در رونق‌بخشی به تولید پوشاک در کشور بوده است. ضمن آنکه تولید پوشاک صنعتی کشور در حال توسعه است و در بخش کت و شلوار، لباس زیر و کیف و کفش تولیدات مناسبی به بازار عرضه می‌شود.

 

به گزارش گسترش صنعت، غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران  گفت: در اجرای این طرح هر شرکت استانی ۱۵۰ نفر اشتغال دارد و در هر کارگاه صنعتی دوزندگی در شهرهای کوچک و روستاها حداقل ۶۶ تا ۱۰۰ نفر دوزنده فعالیت می‌کنند. این شرکت‌های استانی در ۵ استان کشور شکل گرفته و قرار است «شهر پوشاک» در ۸ شهر تا سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شود.


اختلاف ناچیز در فناوری


صادق نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور  فناوری مورد استفاده در صنعت پوشاک کشور را در مقایسه با دنیا مناسب ارزیابی و اظهار کرد: اختلاف فناوری صنعت پوشاک با صنایع روز جهان زیاد نیست اما سرمایه در گردش و بازار مهم‌ترین مشکلات آنها است.

 

در این زمینه دولت باید در کنار سازمان صنایع کوچک قرار گیرد و بانک‌ها نیز همراهی لازم را داشته باشند. نجفی با اشاره به اجرای طرح توسعه پوشاک در روستاها تاکید کرد: معیشت و اشتغال روستاها در گرو ایجاد واحدهای صنعتی در روستاها است.

 

برنامه این سازمان نیز در مناطق روستایی و دهستان‌ها برای ایجاد نواحی صنعتی است تا صنایع شکل‌گرفته یا در حال تشکیل در این مناطق ساماندهی شوند.مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به مشکلات کم‌آبی در کشور، گفت: این مسئله، کشاورزی به شیوه کنونی را محدود می‌کند. بر این اساس، در مناطق روستایی باید چاره‌ای برای ایجاد اشتغال، درآمد و معیشت افراد اندیشیده شود.

 


راهی برای مقابله با کم‌آبی


مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور افزود: در این شرایط کم‌آبی، توسعه صنعت پوشاک در روستاها می‌تواند گزینه مناسبی برای ایجاد اشتغال در این مناطق باشد. همان‌طور که نمونه‌های موفق آن اکنون در برخی روستاهای کشور فعال است. این سازمان نیز درنظر دارد با به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های بیکار صنایع کوچک و استفاده حداکثری از توان آنها(که اکنون به طور متوسط بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیت‌شان استفاده می‌شود)، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.


تولید پوشاک صنعتی 


نجفی ادامه داد: تامین سرمایه در گردش و موضوع تحرک بازار در صنعت پوشاک باید مورد توجه قرار گیرد. به دلیل رشد کیفیت تولیدات داخلی در ماه‌های اخیر پوشاک در کالاهای چمدانی مسافران خارج از کشور کمتر شده که این روند رشد این صنعت را در داخل کشور نشان می‌دهد.

 

علاوه‌بر این، تولید پوشاک صنعتی کشور در حال توسعه است و در بخش کت و شلوار، لباس زیر و کیف و کفش تولیدات مناسبی به بازار عرضه می‌شود. نجفی همچنین از صادرات برخی پوشاک ایرانی به روسیه و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: تولید پوشاک صنعتی در کشور رو به رشد است. به طور نمونه، در منطقه آزاد ارس نشان تجاری مشترک پوشاک با برخی کشورهای اروپایی ایجاد شده است.

 


رونق پوشاک با ۲۰ برنامه


غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: سند راهبردی صنعت پوشاک کشور ۲۰ برنامه جدی برای پوشاک کشور دارد؛ مبارزه با قاچاق یکی از برنامه‌های جدی این سند است و در این آیین‌نامه، دولت تصویب کرد تا نشان‌های تجاری خارجی بخشی از تولید خود را در داخل کشور انجام دهند و بخشی از آن را صادر کنند.

 

سلیمانی در ادامه به ایجاد «شهر پوشاک» اشاره کرد و گفت: در ۸ شهر مرکز استان یا پرجمعیت کشور راه‌اندازی شهر پوشاک مدنظر است که مراحل آن در حال انجام است. این طرح در راستای اجرای طرح توسعه پوشاک عملیاتی خواهد شد.

 

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با تشریح مدل شرکت‌های توسعه‌ای پوشاک در استان‌های کشور یادآور شد: در این مدل در استان‌های گیلان، اردبیل، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و همدان یک شرکت توسعه پوشاک شکل می‌گیرد تا متولی طراحی، آموزش، تهیه مواد اولیه و برش شود.

 

از سوی دیگر، در شهرهای کوچک و روستاها کارگاه‌های دوزندگی صنعتی ایجاد می‌شود که برای هر استان راه‌اندازی ۱۰ کارگاه در دستور کار است.سلیمانی با اعلام اینکه درحال‌حاضر این شرکت‌ها در ۵ استان کشور تشکیل شده است، گفت: طرح‌های توجیهی دو استان برای دریافت تسهیلات و منابع مالی بانکی تهیه شده است و طرح توجیهی شرکت‌های ۳ استان دیگر نیز تا بیستم این ماه تهیه و به بانک کشاورزی ارسال می‌شود. البته وام‌های درنظر گرفته شده برای شهرهای کوچک و روستایی در هر استان ذیل این برنامه قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه نوع پوشاک مخصوص در هر استان نیز مشخص شده است، اضافه کرد: از دل این شرکت‌های استانی یک شرکت ملی شکل می‌گیرد. با انجمن طراحی ایران قرارداد بسته شده است و انجمن چرخ‌دوزهای کشور نیز با شرکت‌های خارجی تامین‌کننده ماشین‌آلات در جهت تامین تجهیزات و آموزش آن تفاهمنامه بسته‌اند.

 

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به اینکه برای هر شرکت استانی نیز مراکز و شرکت فروش در همان استان تدارک دیده خواهد شد، گفت: هر شرکت استانی ۱۵۰ نفر اشتغال دارد و در هر کارگاه صنعتی دوزندگی در شهرهای کوچک و روستاها حداقل ۶۶ تا ۱۰۰ نفر دوزنده فعالیت می‌کنند.

 


تدوین سند راهبردی


به گفته سلیمانی، سند راهبردی صنعت پوشاک کشور در تعامل با دفتر توسعه پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولیدکنندگان صنفی و صنعتی پوشاک کشور تهیه و تدوین شده است. بنابراین انتظار هست تکانه‌های صنعت پوشاک کشور در آستانه روزهای پایانی سال شدت گیرد ضمن آن

 
 
چاپ این صفحه