چاپ این صفحه

گزارشی از جلسه کمیته ریسندگی پنبه ای انجمن صنایع نساجی ایران

عصر روز دوشنبه یازدهم دی ماه دفتر انجمن صنایع نساجی ایران میزبان اعضای کمیته ریسندگی پنبه ای بود که برای بحث و تبادل نظر و اتخاذ تصمیم در خصوص مسائل و مشکلات واحدهای تحت مدیریت دور یکدیگر جمع شده بودند .

در بخش آغازین این نشست مهندس احد کرمانی- رئیس کمیته مذکور- گزارش مختصری از مسائل و مشکلات واحد های تولیدی در خصوص مسائل و مشکلات مالیات بر ارزش افزوده و کدهای اقتصادی خریدار و فروشنده ارائه نمود و از حاضرین در نشست ارائه رهنمود خواست. پس از ایشان مهندس جمشید بصیری رئیس هیأت مدیره انجمن نیز گزارش مبسوطی را در خصوص نشست مشترک مورخ 18/9/96 فعالین صنعت نساجی با دکتر کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی و آقای مسیحی معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی ارائه کرد و ضمن اشاره به قول مساعدت ایشان مبنی بر همراهی با تولیدکنندگان، بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی مورخ 29/9/96 را نیز تسهیل بخشی از مشکلات صنعتگران دانست. لازم به توضیح است به منظور ایجاد وحدت رویه در خصوص رسیدگی و اعمال جرائم بندهای 2و4 به صورت حساب‌های صادره، به مدیران کل امور مالیاتی ابلاغ گردیده است که در صورتی که مودیان با صدور صورتحساب اقدام به عرضه کالا و خدمات نمایند، اگرچه مأموران مالیاتی موظفند الزامات مقرر در مواد 14 و 19 قانون یاد شده را در خصوص صورتحساب های صادره کنترل نمایند، لیکن صرفاً به دلیل عدم شناسایی خریداران  کالاها و خدمات ، مجاز نخواهند بود نسبت به مطالبه جرائم بندهای 2و4 ماده صدرالاشاره اقدام نمایندکه البته این موضوع صرفاً مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود و مشمول مالیات بر عملکرد نمی‌شود. اعضای حاضر در جلسه در خصوص مسائل مختلفی اظهار نظر و بحث نمودند از جمله آن‌ها می توان به موضوع معافیت پنبه از مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت این مالیات برای کل قیمت فروش نخ اشاره نمود که با توجه به امتناع خریداران از دریافت فاکتور رسمی و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، یکی از بزرگترین مشکلات واحدهای ریسندگی محسوب می‌شود. همچنین در خصوص موضوع لزوم اتحاد و یکپارچگی واحدهای تولیدی حمایت‌های سازمان امور مالیاتی در اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده برای کل زنجیره تولید و توزیع و الزام خریداران به خرید محصول با فاکتور رسمی و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آْن بحث و تبادل نظر بسیاری شد. در ادامه بر ضرورت تشکیل منظم و مستمر جلسات کمیته ریسندگی پنبه ای انجمن برای انسجام و هماهنگی و اتحاد بیشتر تأکید شد.

در جمع‌بندی این نشست مقرر شد تا از انجمن صنایع نساجی ایران درخواست شود تا شخصی را وکیل نماید تا به طور مداوم و پیگیر موضوع کاهش مالیات بر ارزش افزوده نخ تولیدی واحدهای ریسندگی و کاهش این مالیات به میزان ارزش افزوده ایجاد شده در فرآیند تولید نخ از پنبه باشد. همچنین از انجمن صنایع نساجی درخواست شد تا پیگیر حل و فصل مسائل و مشکلات مبتلا به کل صنعت نظیر مشکلات ایجاد شده از طریق  قاچاق کالاهای نساجی  و نیز مسائل و مشکلات متعدد ناشی از اجرای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم باشد.

 

چاپ این صفحه