چاپ این صفحه

گزارشی از مراسم افتتاحیه کارخانه حوله یاس سپید مشهد در شهرک صنعتی چناران

مهندس رضا حمیدی ، مدیر گروه صنعتی فرش مشهد ، که اخیراً واحد مدرن و مجهزی در زمینه تولید حوله راه اندازی نموده است در مراسم افتتاح رسمی این واحد با حضور دکتر شریعتمداری وزیر محترم صنعت ، دهقان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ، رشیدیان استاندار خراسان رضوی ، گفت : از حدود 50 سال قبل شهر تبریز ، تبریز قهرمان ، مرکز تولید حوله ایران بود و بعضاً به کشور ترکیه نیز صادر می شد . ولی اکنون بیش از 50% حوله مصرفی کشور عمدتاً از کشورهای ترکیه ، مجارستان ، یونان و اوکراین وارد می شود ، اگرچه آمار صحیحی در دست نمی باشد ولی حجم واردات رسمی و چمدانی قاچاق حوله به کشور در سال بیش از 70 میلیون دلار می باشد .


سرانه مصرف حوله ایران 1 کیلوگرم میباشد که در کشور های پیشرفته تا 5 کیلوگرم هم میرسد . صادرات حوله ایران سالانه حدود 2300 تن و واردات به طرق مختلف حدود 35000 تن می باشد ، نزدیک 15 برابر ، و جالب است نرخ حوله صادراتی از گمرک ایران بر کیلو حدود 9/1 دلار و نرخ حوله وارداتی از گمرک ایران بر کیلو حدود 34/3 دلار یعنی 75/0 % بیش از نرخ صادراتی می باشد .


با توجه به آمار مذکور تصمیم به تأسیس این شرکت گرفتم . زمان اجرای طرح از روز کلنگ زدن تا شروع تولید حدوداً 10 ماه طول کشید . برنامه تولید در 3 نوع عادی ، خوب و خیلی خوب شامل حدود 50 % تولید حوله های ابعادی برای مصارف دستی و استخری و حمام حدود 50 % تولید حوله‌های تن پوش در اندازه های مختلف خواهد بود که بر اساس نیاز بازار قابل تغییر است . جنس حوله عمدتاً پنبه و بامبو و سوران و در طرح های فراوان و رنگبندی های متنوع خواهد بود .


تمام تولیدات حوله از نظر کیفیت در بالاترین سطح خواهند بود . مرغوبیت اصلی حوله به سرعت جذب آب حوله می باشد . استاندارد جهانی زیر نیم ثانیه ، استاندارد ایران زیر 10 ثانیه و استاندارد ما زیر 3 ثانیه می باشد . در مصرف رنگ و مواد شیمیایی به سلامت پوست بدن توجه می گردد . رنگرزی به دو صورت ، رنگ های نخ پس بافت یا بافت خام سپس رنگرزی می باشد .


برنامه توزیع حدود 50 % در فروشگاه های شرکت و حدود 50 % توسط نمایندگان و تجار می باشد . مشابه فرش مشهد برای صادرات نیز برنامه داریم که پس از تثبیت در بازارهای داخلی به آن می پردازیم .


از نظر میزان اشتغال زایی این شرکت مستقیم و غیر مستقیم 300 نفر را مشغول به کار میکند و حجم سرمایه گذاری این واحد حدود 500 میلیارد ریال می باشد که حدود 6 میلیون یورو سهم ارزی آن بوده است .


در پایان تشکر می کنم از مردم ایران بخصوص آنهایی که با خرید کالای خوب ساخت ایران از خروج ارز و واردات بیهوده جلوگیری و موجب رونق صنعت و اشتغال در داخل ایران زمین می گردند و همچنین از کارگران و کارمندان خوب این واحد می خواهم که مانند تمام واحدهای گروه فرش مشهد نه فقط برای نان ، بلکه برای سازندگی وطنمان کار خوب و رقابت پذیر نماییم.


اکثر ما صنعتگران عاشق پیشه ایم و ضریب تحمل بالایی داریم ، ولی با تجربیات طولانیم در صنعت ایران زمین باید این حقیقت را بگویم تا زمانی که سود کارهای غیر مولد بیش از سود کارهای مولد باشد ، برنامه های توسعه صنعتی کشور و هدایت سرمایه های راکد به سمت و سوی تولید با کندی روبرو می باشد .

 

چاپ این صفحه