چاپ این صفحه

بانک جهانی منتشر کرد سال 2017 در 12 نمودار

اقتصاد جهان بهبود پیدا کرد اما روایدادها و روندهای ناگوار و ناراحت کننده زیادی هم به وجود آمد. طوفان های فاجعه بار و سیلاب ها، خانه و زندگی مردم جنوب آسیا تا حوزه کارائیب را خراب کرد. کیفیت آموزش در بسیاری از کشورهای جهان کاهش یافته است. فقر شدید ادامه دارد. نوآوری و فناوری کیفیت زندگی را افزایش می دهد و سرمایه انسانی امروز بزرگترین ثروت در جهان محسوب می شود. در اینجا جهان در سال 2017 در 12 نمودار آورده شده است.

 

  1. مواجه میلیون ها نفر با قحطی و کمبود کمک های اضطراری

میلیون ها نفر با قحطی و کمک های اضطراری مورد نیاز مواجه شده اند-بیش از 70 درصد سال 2015. یمن بیشترین آمار جمعیتی که با ناامنی غذایی مواجه هستند را در خود جای داده است. 17 میلیون یمنی غذای کافی برای خوردن ندارند و بیش از 3 میلیون کودک و زن باردار و پرستار از شدت سوتغذیه رنج می برند.

ترکیبی از درگیری های مداوم، جا به جایی و مهاجرت، تغییر آب و هوا، تخریب منابع طبیعی همچنان ناامنی غذایی را برای میلیون ها نفر در سراسر جهان تشدید می کنند. در طول 15 سال آینده، تقاضا برای غذا افزایش خواهد یافت و حداقل 20 درصد رشد می کند.

 

 

2.کربن منتشر شده در جهان رکورد زده است

سران دولت ها و رهبران کشورها تعهدات خود را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در اجلاس یک سیاره در 12 دسامبر در پاریس در دومین سالگرد توافقنامه پاریس تایید کردند. درخواست آنها برای اقدامی اساسی و بنیادی برای غلظت دی اکسید کربن گاز گلخانه ای که به بالاترین سطح در 800 هزار سال گذشته رسیده، است. انتشار گازهای گلخانه ای بین سال های 1990 تا 2014، 60 درصد افزایش یافته است. در سه سال اخیر، انتشار آن رو به کاهش بود اما اخیر دوباره شاهد افزایش آن هستیم.

 

 

3.بلایای طبیعی در صدر اخبار

طوفان های بی سابقه، باران های موسمی سیل آسا، سیل های ناگهانی زندگی و دارایی مردم از حوزه کارائیب، جنوب آسیا و امریکا را تخریب کرده است. در سیرالئون و کلمبیا، بعد از باران های شدید، صدها نفر جان خود را از دست دادند. امروز بلایایی طبیعی تقریبا 4 برابر بیشتر از سال های دهه 1960 رخ می دهد.

 

اما مردم تاثیرات متفاوتی در برابر بلایای طبیعی می گیرند. مردم فقیر تنها از زیان های اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی رنج می برند. گزارش «Unbreakable» استدلال می کند سرمایه گذاری در وابسته های اجتماعی و اقتصادی برای شکستن چرخه فقر ناشی از فاجعه مهم است.

 

 

4.دوسوم ثروت جهانی، سرمایه انسانی است

ثروت، پایه دارایی است که کشورها را قادر می سازد درآمد داشته باشند و رشد کنند. سرمایه گذاری در مردم باعث ثروت بیشتر و رشد سریع اقتصادی می شود. سرمایه انسانی، مهارت، تجربه و تلاش جمعیت بزرگترین دارایی جهان است. این سرمایه حدود 65 درصد ثروت جهانی را تشکیل می دهد. با این حال در کشورهای کم درآمد، تنها 41 درصد ثروت، سرمایه انسانی است. با رشد کشورها سهم سرمایه انسانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اگر در میان سرعت فناوری، می خواهیم در اقتصاد آینده رقابت کنیم، کشورها باید روی مردم خود سرمایه گذاری کنند.

 

 

5.بحران در یادگیری

آموزش و پرورش یکی از بزرگترین سرمایه هایی است که جامعه می تواند برای فرزندانش ایجاد کند و به سرمایه انسانی برسد. اما بحران یادگیری وجود دارد. گزارش جهانی توسعه 2018 نشان می دهد که کیفیت و کمیت آموزش و پرورش در داخل و میان کشورها متفاوت است. در فقیرترین کشورها، کمتر از یک دانش آموز از5 بچه دبستانی در ریاضی و خواندن مهارت دارد. صدها میلیون کودک در سرتاسر جهان حتی بدون مهارت اولیه زندگی رشد می کنند.

 

 

6.تغذیه برای رشد موثر است و میلیون ها کودک از رشد باز مانده اند.

 

 

  1. ازدواج کودکان هزینه های شخصی و اقتصادی بالایی را به همراه داشت

 

 

  1. جمعیت جهانی جوان و بیکاری

 

 

  1. سرمایه طبیعی و تنوع زیستی کم اهمیت شده است

 

 

  1. در سطح جهانی، حدود نیمی از انتخابات آزاد و عادلانه است

 

 

  1. شروع کسب و کار ساده تر می شود

 

 

  1. قدرت انرژی تجدید پذیر

 

چاپ این صفحه