چاپ این صفحه

واردات بی رویه منسوجات نفس تولید داخلی را سرد کرد

رییس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی گفت:اگر به فریاد صنعت نساجی پاسخ مناسب ندهیم،صنعت نساجی به سمت بحران تعطیلی حرکت خواهدکرد.

سیدناصرموسوی لارگانی درباره وضعیت صنعت نساجی در کشور،گفت: یکی از دلایل ایجاد بحران تعطیلی درصنعت نساجی ورود منسوجات قاچاق به کشور است،زیرا تولیدکننده داخلی  نمی تواند با این شرایط وارد گود رقابت با تولیدکننده خارجی شود.

 

 بدون مشتری ماندن پوشاک داخلی با عرضه ارزان کالای قاچاق

 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هزینه بالای تولیدمنسوجات داخلی در قیاس فروش بدون عوارض کالای قاچاق در بازار با نرخ نازل،تولید کننده داخلی را با مشکلات عدیده‌ای اقتصادی روبرو می‌کند.

 

نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی،افزود: بدون مشتری ماندن منسوجات داخلی نتیجه عدم جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق درصنعت نساجی است بنابراین برای تقویت تولیدکننده داخلی و ایجاد انگیزه برای ماندگاری در چرخه تولید الزامی است که ازورودکالای قاچاق درکشور جلوگیری بعمل آید.

 

وی ادامه داد: تولیدکننده داخلی برای تولید منسوجات ملزم به پرداخت عوارض،مالیات وارزش افزوده است، در شرایطی که قیمت های خدمات از جمله آب ،برق ، گاز نسبت به قبل از هدفمندی یارانه‌ها  حداقل 10 الی 12 برابرشده است.

 

  واردات بی  رویه منسوجات نفس تولید داخلی را سرد کرد

 

موسوی لارگانی افزود: یکی دیگر از معضلات اساسی صنعت نساجی عدم توسعه این صنعت مولد برای واردات بی رویه منسوجات داخلی از  مبادی  قانونی  به کشور  است.

 

 واردات  پوشاک از ترکیه با تعرفه ترجیحی به ضرر اقتصاد داخلی

 

نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:ما قراردادی دردولت یازدهم با کشورترکیه منعقد کردیم که درراستای این توافقنامه مقررشده که واردات و صادرات منسوجات با تعرفه ترجیعی عملیاتی شود بنابراین ما به کشور ترکیه اجازه دادیم،منسوجات را به وفور وارد کشور کند.

 

وی ادامه داد: واردات بی رویه منسوجات موجب میشود که  تولیدات داخلی بر روی دست تولید کننده بماند، بنابراین باید قراردادهای تجاری به نوعی در راستای صادرات و واردات تنظیم شود که در مجموع  به نفع اقتصاد تولید کننده داخلی تمام شود.

 

70 درصد پنبه از مسیر واردات  تامین می شود

 

موسوی  لارگانی افزود:70 درصد پنبه از مسیر واردات تامین می‌شود بنابراین زمانی که تعرفه سنگین برای پنبه در نظر گرفته شود،تولید کننده داخلی نمی تواند با تولید کننده خارجی منسوجات وارد بازار رقابتی شود.

 

وی تصریح کرد:تعیین9درصد ارزش افزوده برای صنعت نساجی بسیاربالا است واین درحالی است که مشخص است که صنعتگران با هزینه تولید جاری فعلی  در  صنعت نساجی، توان ورود به بازار رقابتی را ندارند.

 

صنعت نساجی درآستانه تبدیل به وارد کننده محض

 

وی ادامه داد: درگذشته منسوجات بومی ایرانی درکشورهای حوزه خلیج فارس وکشورهای عربی مشتریان بسیاری داشته است اما هم اکنون صنعت نساجی درحال تبدیل به واردکننده محض  است.

 

موسوی  با بیان اینکه تاکنون وعده های دولت در زمینه اشتغال عملیاتی نشده است، افزود: بسیاری  از  افرادی که  برای اخذ سرمایه درگردش به بانکها  توسط  ستاد تسهیل  در استان ها معرفی شده اند، نتوانسته  اند از وام های بانکی استفاده کنند.

 

نماینده مردم فلاورجان در  مجلس ادامه داد: اعمال سختگیرهای بانکها برای اختصاص وام به متقاضیان تبدیل یکی از  مشکلات اساسی  در زمینه اشتغال شده است و این در حالی است که بانکها نیز اعلام می کنند که  افراد بدهکار نمی توانند از بانکها وام اخذکنند.

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات  تولید کنندگانی که در چرخه تولید  ناموفق  بوده اند این است که  این فرد بدهکار هستند  بنابراین خودداری  بانک ها برای  عدم وام  به بدهکاران سیاست مناسبی نیست.

 

وثیقه های سنگین مانعی برای اخذ وام توسط  تولید کننده

 

عضو کمیسیون  اقتصادی مجلس با بیان اینکه وثیقه‌های سنگین بانکها مانعی برای اخذ وام توسط تولید کننده  برای گردش مالی در چرخه تولید است، یادآورشد: با وجود اینکه  امسال را  مقام  معظم رهبری با عنوان سال اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال نام گذاری کرده اند اما به فاصله 4 ماه مانده به پایان  سال، هنوز شعار سال 96 تحقیق نیافته است.

چاپ این صفحه