چاپ این صفحه

وام درمانی و گره کور تولید که باز نشد

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است: پرداخت 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب طرح رونق در سال گذشته و همچنین پرداخت 30هزار میلیارد تومان از این نوع تسهیلات در سال جاری گرچه برخی از مشکلات بنگاه‌ها را مرتفع کرد اما باز هم نتوانست گره کور تولید را باز کند.

سال گذشته دولت پرداخت ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب طرح رونق تولید را مدنظر قرار داد و اعلام شد که مبلغ تسهیلات پرداختی به ۲۴هزار میلیارد تومان رسیده است اما فقط بخشی از این تسهیلات در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار گرفت که برخی مشکلات این بنگاه‌ها را مرتفع کرد.

در ادامه این روند امسال نیز پرداخت 30هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی مصوب شده که با گذشت بیش از 7ماه هنوز از پرداخت این تسهیلات خبری نیست. برمبنای خوش‌بینانه‌ترین آمارها تاکنون حدود 3درصد این تسهیلات پرداخت شده و بنگاه‌ها همچنان درگیر فرایند ثبت‌نام، معرفی به بانک‌ها و تأمین شرایط دریافت منابع هستند و تا جایی که خبر داریم بانک‌ها به‌دلیل نداشتن منابع مالی توان پرداخت این تسهیلات را نداشته و با این روند پرداخت تسهیلات امسال رونق تولید دور از دسترس خواهد بود.

از سوی دیگر هنوز هم بنگاه‌های تولیدی با مشکلات دیگری مانند قوانین کار و بیمه تأمین اجتماعی، مالیات، افزایش نرخ حامل‌های انرژی، فراهم نبودن زیرساخت‌های صادرات کالا و از همه مهم‌تر با بحران قیمت تمام‌شده بالا دست و پنجه نرم می‌کنند که با این شرایط حتی درصورت پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده به واحدهای تولیدی نیز به‌نظر نمی‌رسد مشکل وام‌درمانی گره کور بخش تولید را باز کند. علاوه بر آن در شرایطی که مسئولان دولتی از رفع تدریجی رکود حاکم بر بازار محصولات صنعتی خبر می‌دهند، رکود در بنگاه‌های کوچک و متوسط کاملاً محسوس است.

ممکن است بنگاه‌های بزرگ مانند فولاد، شرکت‌های خودروسازی یا صنایع بالادستی پتروشیمی از رکود خارج شده باشند اما در صنایع پایین‌دستی همچنان مشکلات جدی به‌دلیل رکود حاکم بر بازار وجود دارد. همچنین در حالی که هزینه تمام‌شده بالای تولید محصولات صنعتی ریشه در مشکلات اساسی بخش صنعت دارد، فارغ از برخی صنایع بزرگ مانند پتروشیمی‌ها، سایر صنایع کشور اقدام مؤثری برای بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خود انجام نداده‌اند و بر این اساس چندی پیش اتاق بازرگانی پرداخت تسهیلات برای بازسازی و نوسازی صنایع را به وزیر صمت پیشنهاد کرد.

گرچه دولت اعلام می‌کند که منابعی را برای این موضوع در چارچوب بودجه امسال یا طرح رونق تولید آماده کرده است اما هنوز شاهد تخصیص و پرداخت این منابع نیستیم. علاوه بر موانع تأمین منابع موردنیاز برای بازسازی و نوسازی صنایع، مشکلات نقل و انتقال پول در نظام بانکی و تداوم آثار مخرب تحریم‌ها و اینکه شرکای خارجی فناوری روزتولید را به ما بفروشند یا خیر جای بحث بسیار دارد. تخصیص منابع، قابلیت خرید ماشین‌آلات، رفع مشکلات نقل و انتقال پول و... بسته سیاستی مرتبط با یکدیگر است که باید برای رفع مشکلات ساختاری تولید مدنظر قرار گیرد وگرنه صرف وام درمانی، قادر به حل بحران حاکم بر بخش تولید نیست.

 
 
چاپ این صفحه