چاپ این صفحه

سی ان ان مانی منتشر کرد ارز ترکیه از اختلاف با امریکا رنج می برد

لیر ترکیه، روز دوشنبه پس از اختلاف برسر مساله ویزا با امریکا 6.6 درصد در برابر دلار تضعیف شد.

 تنزل ناگهانی ارزش لیر ترکیه بعد آن اتفاق افتاد که سفارت ایالات متحده در آنکارا اواخر روز یکشنبه اعلام کرد، صدور انواع ویزا برای شهروندان ترکیه را متوقف خواهد کرد.

در طرف مقابل هم سفارت ترکیه در واشنگتن دی سی به سرعت پاسخ داد و گفت درخواست ویزا برای امریکایی ها را متوقف خواهد کرد.

این اتفاق باعث شد که صبح به زمان هنگ کنگ، ارزش لیر در برابر دلار 2.8 درصد کاهش پیدا کند.

رودریگو کاتریل، استراتژیست ارزی در بانک ملی استرالیا در سیدنی گفت: این کاهش شدید تا حدودی حجم معاملات کم را توضیح می دهد. همچنین نشان می دهد که چگونه خطرات سیاسی در این کشور افزایش یافتند.

به گفته کاتریل، سرمایه گذاران در مورد جنبش استقلال کردستان و تنش با اروپا نگران هستند. او ادامه داد: ترکیه کسری حساب جاری دارد و به شدت به سرمایه گذاری خارجی وابسته است.

این به این معنی است که ترکیه واردات بیشتری نسبت به صادرات دارد که باعث می شود سرمایه گذاران نگران توانایی این کشور در پرداخت بدهی هایش باشند.

ماجرا از آنجایی شروع شد که هفته گذشته یک کارمند کنسولگری ایالات متحده در استانبول به دلیل اتهام ارتباط با فتح الله گولن، اپوزوسیون مستقر در پنسیلوانیا دستگیر شده بود.

ترکیه می خواهد گولن که متهم به کودتای سال گذشته است، از ایالات متحده به ترکیه داده شود. توپوز، دومین کارمند دولت ایالات متحده در ترکیه است که در سال جاری بازداشت شده است.

سفارت امریکا در آنکارا در بیانیه ای اعلام کرد: وقایع اخیر، دولت ایالات متحده را مجبور کرد تا تعهد دولت ترکیه درباره امنیت تجهیزات و پرسنل ایالات متحده را دوباره ارزیابی کند.

بیانیه سفارت ترکیه در واشنگتن دی سی هم تقریبا مشابه همین بیانیه سفارت امریکا در ترکیه بود.

اقدامات اخیر دولت ها به معنی توقف صدور ویزا به جز برای متقاضیان مهاجرت است. این اقدام حضور امریکایی ها برای بازدید از ترکیه چه برای اوقات فراغت و چه برای کسب و کار را سخت تر می کند.

تجارت میان ایالات متحده و ترکیه در سال 2016، حدود 17 میلیارد دلار بوده است. این به این معنی است که ترکیه در لیست شرکای تجاری اصلی ایالات متحده بعد از ویتنام، تایلند و مالزی قرار دارد. عمده صادرات امریکا به ترکیه هم شامل هواپیما، فلزات و محصولات کشاورزی است.

طبق گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، بیش از 37 هزار شهروند امریکایی در سال 2016 به ترکیه سفر کرده اند که کمتر از 88301 هزار نفر در سال 2015 بوده است. اکثر مسافرانی که از ترکیه بازدید می کنند، ویزای خود را در مرز یا معمولا در فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول دریافت می کنند.

چاپ این صفحه