چاپ این صفحه

حسن انتخاب دکتر شریعتمداری و دکتر کرباسیان بعنوان وزرای صنعت و اقتصاد امید صنعتگران کشور به رونق صنعت را مضاعف نمود

نایب رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: انتخاب آقایان مسعود کرباسیان و محمد شریعتمداری به عنوان وزرای «اقتصاد و دارایی» و «صنعت، معدن و تجارت» را گامی مثبت، امیدوار کننده و حرکتی رو به جلو درجهت ارتقاء بخش صنعت و اقتصاد کشور می دانم.

دکترعلیمردان شیبانی در خصوص حسن انتخاب مسعود کرباسیان برای اداره وزارت اقتصاد و دارایی گفت: من جلسات زیادی را با ایشان داشته ام. او در چندین دولت، معاون وزیر بوده و در گمرک نیز به حق در جهت تسهیل امور قدم های ارزشمندی برداشته اند.

وی افزود: دو هفته قبل وقتی به رییس کل گمرک ثابت شد که صنعتگران عضو انجمن صنایع نساجی لطمه زیادی به دلیل توقف ترخیص مواد اولیه وارداتی شان در گمرک به دلائل مختلف متحمل میشوند،دستور دادند که هر صنعتگر نساجی که توسط انجمن صنایع نساجی معرفی گردد می تواند کالاهای خود را به سرعت از کانال سبز ترخیص کند. این نشان می دهد که نوع نگاه او تولید گرا است. بنابراین من اطمینان دارم که در وزارت اقتصاد و دارایی توجهی ویژه به تولید خواهند داشت که طبعا اثرات آن را در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بیشتر شاهد خواهیم بود .

شیبانی ادامه داد: وزیر پیشنهادی اقتصاد با مشکلات تولید و تجارت آشنا هستند. ما مشکلات زیادی با دارایی داریم. اجرای نادرست قانون مترقی مالیات بر ارزش افزوده که متاسفانه بدلیل اجرای غلط در ایران اثر معکوس بر جای گذاشته و باعث توقف بسیاری از واحد های تولیدی گردیده است . جرایم سنگین مالیاتی برای مودیانی که به دلائل شرایط رکود اقتصادی نتوانسته اند مالیات خود را بموقع پرداخت کنند، مشکل کد های اقتصادی و غیره با اعتقاد بر اینکه کشور می بایستی از طریق وصول صحیح مالیات اداره شود، بهره غیرمتعارف بانکها و بطور کلی کم لطفی بانکها به بخش صنعت مسائل و مشکلاتی است که قطعا سر لوحه کار ایشان خواهد بود .

این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ایران افزود: کار ارزشمند وزیر اقتصاد دولت یازدهم این بود که تورم حدود 40 درصدی را با ریاضت اقتصادی تک رقمی کردند. البته چنین جراحی سنگینی بطور طبیعی بازار را با رکود مواجه می کند. بنده اعتقاد دارم که وزیر پیشنهادی اقتصاد می داند که در شرایط رکود کسی با اهرم مالیات بازی نمی کند. فشار مالیاتی در شرایط رکود روی صنعت اثر معکوس دارد. این امری ثابت شده در اقتصاد است. این فشار بر صنعت که منشاء ایجاد کار برای جوانان خوب کشور است، به مراتب نتایج وخیم تری دارد.

وی به تفسیر های متفاوت از قانون نیز اشاره و بیان کرد: برداشت های چند گانه ای که روی یک دستور العمل واحد وجود دارد نیز سردرگمی ببار می آورد. به عنوان مثال شاهد هستیم که در هر استان از یک دستور العمل واحد، برداشت های متفاوتی می شود که انتظار داریم به این امر نیز رسیدگی شود.

شیبانی تصریح کرد: قوانین بسیار نادرست و بازدارنده ای وجود دارد که قطعا با درایت و آگاهی ایشان و دیگر دولتمردان دلسوز قابل حل است مثل قانون ذی نفع واحد که اگر بنده 15 سال پیش، در یک شرکتی، مشکل بانکی داشته ام و آن شرکت منحل شده امروز در این شرکت فعال جدید که با چند نفر دیگر شریک شده ام، به دلیل آن مشکل این شرکت نیز دچار مشکل می‌شود و عملا نمی تواند از خدمات بانکی نظیر گرفتن دسته چک و تسهیلات بانکی بهره مند گردد . یا بد تر از همه اگربنده در شرکتی دیگر اندک بدهی مالیاتی تعیین تکلیف نشده داشته باشم، هیچ اقدام ثبتی حتی در حد ثبت صورتجلسات مجمع برای شرکت دیگری که عضو هیات مدیره آن هستم نمیتوانم انجام دهم هرچند تغییر قوانین به تنهایی از دست وزیر خارج است اما از وزیر اقتصاد دولت دوازدهم انتظار داریم که به این موضوعات رسیدگی کنند.
این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران و ایران همچنین در خصوص وزیر پیشنهادی صنعت،‌معدن و تجارت نیز اظهارکرد: سبقه کار در بخش بازرگانی و تجارت شریعتمداری بر سبقه صنعت ایشان می چربد. اما تا آنجا که شنیده ام، وی به عنوان یک مدیر اجرایی، بسیار قوی خواهد توانست شائبه ایکه بعداز معرفی او بعنوان وزیر صنعت دال بر چربیدن بخش بازرگانی بر صنعت در جامعه مطرح گردیده را به نحو قابل قبولی مرتفع نمایند مطمئنا وی با توجه به اشرافشان بر شرایط حساس کنونی و مدیریت سطح بالایشان به این واقعیت که جائی جز سوله های مقدس کارخانجات صنعتی برای اشتغال خیل عظیم جوانان کشور و ایجاد ارزش افزوده و خود کفایی و بی نیازی از خروج ارز برای واردات کالاهای نه چندان مناسب خارجی و در عین حال رونق تجارت و بازرگانی نداریم .وزیر پیشنهادی صنعت،‌معدن و تجارت خوب می داند که خیل عظیم صنعتگران کشور بدلیل لطماتی که در سالهای سخت تحریم خوردند در شرایط مناسبی قرار ندارند و قطعا صنعتگران کشور از وزیر با تجربه و توانمند صنعت انتظار حمایتهای ویژه ای در این بخش را دارند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه نزدیکی و ارادت شریعتمداری به وزیر پر کار و خستگی ناپذیر صنعت؛ مهندس نعمت زاده که در همین جا، جا دارد بعنوان نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران از توجه ویژه وی به این صنعت بومی و اشتغال را قدر دانی نمایم؛ خواهد توانست بسیاری از گره ها و مشکلات را از سر راه صنعت بر دارد .

چاپ این صفحه