چاپ این صفحه

گزارشی از پنجاه و ششمین مجمع عمومی عادی انجمن صنایع نساجی ایران

پنجاه و ششمین مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن صنایع نساجی ایران با حضور حدنصاب اعضای این انجمن راس ساعت 18 روز یكشنبه مورخ 96/4/25 در طبقه دهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران برگزار شد .

در آغاز این مجمع محمدمهدی رییس زاده دبیركل انجمن پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیرمقدم و خوشآمدگویی ازمجمع خواست تا طبق اساسنامه برای رسمیت جلسه نسبت به انتخاب هیات رئیسه همكاری فرمائید كه پس از پیشنهاد و اخذ رای آقایان مهندس جمشید بصیری بعنوان رئیس مجمع و آقای دكتر علیمردان شیبانی به عنوان نایب رئیس و آقایان دكتر محمدعلی عامری و احد كرمانی بعنوان ناظر و محمدمهدی رئیس زاده بعنوان منشی هیات رئیسه انتخاب شدند .
مهندس بصیری رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران طی سخنانی ضمن خیرمقدم به حاضرین در مجمع ، به سوابق حضور و همكاری خود در انجمن صنایع نساجی ایران اشاره نمود و با اشاره به حضور 24 ساله خود در انجمن به شرایط دشوار واحدهای تولیدی و صنعتی در سالهای اخیر اشاره نمود و برون رفت از شرایط کنونی را بسیار سخت و دشوار دانست .
مهندس بصیری با اشاره به سنگینی بار مسئولیت و اعتماد خانواده بزرگ نساجی ، به تلاش‌های انجام شده در طول ماههای گذشته برای یافتن راه برون رفت از شرایط كنونی اشاره نمود .
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اصول تجارت آزاد در عرصه بین‌المللی به لزوم توجه بیشتر به اقتصاد رقابتی در عرصه بین‌المللی پرداخت وی با نقد سیاست های دولت درخصوص نرخ ارز در طول دوران سازندگی و ضربات جبران ناپذیر آزادسازی یكباره نرخ ارز و تبعات آن بر اقتصاد به لزوم بازنگری در سیاست های کلان اقتصاد مبتنی بر رقابت و تجارت آزاد تاکید نمود.
وی با تاكید براینكه بسیاری از صنایع كشور مزیت نسبی و ارزش افزوده مناسبی ندارند و باید تعطیل شوند و صنایع پرمزیت و با ارزش افزوده جایگزین آن شود به مزیت نسبی و ارزش افزوده و اشتغال آفرینی صنایع نساجی و پوشاك در كشور اشاره نمود و با انتقاد از شرایط كنونی واحدهای نساجی و تعطیلی بسیاری از واحدها در سالهای اخیر به موضوع قاچاق كالا و هزینه‌های تحمیلی به تولیدكنندگان اعم از مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه‌های مربوط به تامین مواداولیه پرداخت .
مهندس بصیری با اشاره به اینكه متاسفانه در شرایطی هستیم كه مسئولین محترم دولتی بسیار بیش از ما با مشكلات آشنا هستند ولی متاسفانه در اجرا وعمل هیچ گامی در جهت حمایت از تولید برنمی‌دارند .
وی با اشاره به حضور توربوت اوزل در سالهای نه چندان دور در همین اتاق بازرگانی به پاسخ ایشان به سوال مهندس محسن خلیلی درخصوص برنامه‌های تركیه برای توسعه و پیشرفت این كشور اشاره نمود كه توجه به صنعت نساجی و پوشاك را مهمترین راهبرد كشور تركیه برای توسعه پیشرفت دانست و طولی نکشید که شاهد رشد اقتصادی مثال زدنی ترک ها در اقتصاد و اثر گذاری آنها در نساجی و پوشاک شدیم .
ایشان كاهش تعرفه واردات و اعمال معافیت‌های گمركی برای واردات ماشین‌آلات ومواداولیه، اعطای تسهیلات ارزان قیمت، كاهش حق بیمه كارفرمایان، اجرای صحیح قانون مالیات برارزش افزوده،تسهیل محیط كسب و كار و اعطای مشوق‌های صادراتی را از جمله راههای حمایت از صنعت نساجی دانست و نقش انجمن صنایع نساجی ایران را در پیگیری‌های مرتبط با این موضوع قابل توجه دانست واز اعضای محترم انجمن خواست تا هیات مدیره انجمن را در این مسیر راهنمائی فرمایند .
جمشید بصیری از اعضای مجمع خواست تا اولویت مشكلات وخواست های خود را برای هیات مدیره انجمن تببین كنند تا امكان پیگیری آن فراهم شود .
ایشان با اشاره به سرعت چشم گیر تركیه در كسب بازارهای نساجی و پوشاك منطقه ، زمان را برای رقابت در عرصه بین‌المللی بسیار حائز اهمیت دانست و از اعضای انجمن خواست تا در این خصوص از فرصت نهایت استفاده را ببرند.
رئیس هیات مدیره انجمن با اشاره به تشكیل انجمن ها وتشكلهای همگن در سایر استانها از عملكرد انجمن صنایع نساجی ایران در سالهای گذشته انتقاد نمود و این موضوع را نشانه عدم توجه انجمن‌به همه زیرصنعت‌ها و همه نیاز های استانها دانست و بر لزوم توجه انجمن به همه زیر شاخه‌های صنعت نساجی و پوشاك و تقویت اعضای انجمن تاكید فرمودند و ابراز امیدواری نمودند كه انجمن‌های سراسر كشور بتوانند با همكاری یكدیگر تشكل واحد و فراگیر تشكیل دهند تا تحت لوای پرچم واحد بتوانند مسائل و مشكلات این صنعت را پیگیری كنند و با فعالسازی كمیته‌های تخصصی و تدوین آمار و اطلاعات حقوق از دست رفته واحدهای نساجی را احقاق نمایند.

پس از سخنان مهندس بصیری، محمدمهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن پشت تریبون قرار گرفت و طبق دستور جلسه گزارش عملکرد دبیرخانه انجمن را به اطلاع اعضای محترم رساندند و نظر به اینکه گزارش مکتوب ایشان در وب سایت انجمن و دفترچه های توزیع شده در مجمع مندرج بود به طور اختصار می توان به فعالیت های ذیل اشاره نمود:
- استقرار سیستم اتوماسیون اداری فراگستر
- انتشار بولتن رشته ها و بافته ها و مجله دنیای نساجی
- به روز رسانی مستمر و تولید محتوا برای وب سایت های انجمن و راه اندازی کانال تلگرام
- فعالیت های امور بین الملل انجمن در سال گذشته و تفاهم های انجام شده با تشکل های مشابه در عرصه بین المللی
- اعزام هیات هایی به ایتمای آسیایی و ایتمه هند و عقد تفاهم نامه های همکاری
- تدوین جزوه استراتژی توسعه صادراتی صنایع نساجی و پوشاک و جزوه مالیات ها و صنعت
- اجرایی شدن مصوبه شورایعالی فنی درخصوص مشاغل سخت و زیان آور
- برگزاری جلسات متعدد برای تامین مواد اولیه به ویژه پنبه و موضوع قرنطینه و گندزدایی پنبه های وارداتی
- برگزاری جلسات و اخذ مصوبات مربوط به واردات PET برای واحدهای تولیدکننده
- پیگیری های متعدد درخصوص مسائل و مشکلات مالیاتی اعضا
- پیگیری های متعدد درخصوص آیین نامه های اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر
- جلسات و نشست های متعدد با مستولین وزارت صنعت، معدن و تجارت
- پیگیری های مربوط به حسابرسی کارشناسان تامین اجتماعی که به بازرسی یک ساله دفاتر منجر شده
- پیگیری های مربوط به عرضه مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی در بورس پتروشیمی
- پیگیری مربوط به تخصیص ارز مبادله ای برای واردات ماشین آلات صنایع نساجی
- جلسات متعدد با وزارتخانه ها و نهادها و سازمان ها و کارگروه های مختلف

رئیس زاده در ادامه با اشاره به عدم حضور آقای زینی خزانه دار انجمن در مجمع به دلیل مسافرت خارج از کشور، گزارش خزانه داری انجمن را که نسخه ای از آن در وب سایت انجمن موجود است ارائه فرمودند.
پس از فرمایشات آقای رئیس زاده جناب آقای مروستی بازرس انجمن پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تسلیت درگذشت مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته ایرانی، گزارش بازرسی خود را قرائت فرمودند و ترازنامه و صورت درآمد و هزینه و صورت جریان نقد به همراه یادداشت های پیوست را تایید فرمودند و مقایسه ای را درخصوص سرفصل حساب های سال 95 و 94 ارائه فرمودند که پس از ارائه توضیحات رئیس مجمع، کلیه گزارشات ارائه شده اعم از مالی و خزانه داری، بازرس مورد تصویب مجمع قرار گرفت.
در ادامه برنامه های مجمع آقای مرورستی برای بیست و ششمین سال متوالی به عنوان بازرس اصلی و آقای خرمی از الیاف شکوهیه قم به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شد و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی انجمن برای سال جاری انتخاب گردید.
در بخش دوم که به پاس تجلیل از سال ها تلاش و خدمات مهندس محمد مروج برنامه ریزی شده بود، مهندس جمشید بصیری تهرانی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیر مقدم به حاضرین در سالن سخنانی را در تجلیل از رادمردی که قریب نیم قرن در صنعت نساجی با تلاش و کوشش فراوان صنایع نساجی و پوشاک کشور را یاری نمود، ارائه فرمود.
بصیری نقش و جایگاه مهندس محمد مروج را در انجمن صنایع نساجی ایران بی بدیل دانست و تلاش های ایشان برای ارتقای علمی و دانشی اعضای انجمن را قابل تقدیر دانست.
وی شجاعت، شهامت، صداقت و صراحت لهجه را جزو خصوصیات مهندس مروج دانست و گفت: در طول سال های حضور ایشان در انجمن همواره شاهد دفاع جانانه ایشان از حقوق اعضای انجمن و تلاش برای ارتقا و اعتلای صنایع نساجی و پوشاک کشور بوده ایم.
ایشان با اشاره به روحیات مهندس مروج در اهمیت بالای اطلاع رسانی و ارتقای علمی و مطالعاتی و آموزشی در سطح جامعه به تلاش های ایشان برای احداث ساختمان انجمن صنایع نساجی ایران در خیابان آفریقا اشاره نمود و فعالیت و خدمات ایشان را بسیار گسترده تر از صنایع نساجی دانست و از جمله به تاسیس بنیاد علمی و فرهنگی در کاشان اشاره نمود و خدمات فراوان و گسترده ایشان را مثنوی هفتاد من کاغذ دانست و از خداوند متعال برای ایشان سلامت و تندرستی مسألت نمود و ابراز امیدواری نمود تا ایشان همچون گذشته هیأت مدیره انجمن را مورد لطف و عنایت قرار دهند.
پس از فرمایشات مهندس بصیری، دکتر شیبانی نائب رئیس انجمن پشت تریبون رفت و ضمن خیر مقدم به حاضرین به سابقه 16 سال همکاری با مهندس مروج رییس سابق انجمن (به عنوان نائب رئیس انجمن ) اشاره نمود و فعالیت ها و خدمات ایشان را بسیار فراتر از صنایع نساجی دانست و سخن گفتن از ایشان را بسیار دشوار دانست.
دکتر شیبانی با اشاره به اینکه سکان صنایع نساجی کشور در طول سالهای طوفانی گذشته در دستان ناخدای کاردان و کار بلد و مدیر و مدبر و خردمند با تجربه ، دلسوز و مهربان چون مهندس مروج بوده است گفت: اعتقاد مهندس مروج به تلاش و اراده خستگی ناپذیر موجب شد که در طول سالهای فعالیت خود در انجمن نقش بی بدیلی در حرکت انجمن به سمت جلو داشته است.
دکتر شیبانی با اشاره به دیدگاهها و تفکرات مهندس مروج در خصوص بخش خصوصی و دانشگاهها و نقش آنها در توسعه کشور به تحلیل دیدگاههای ایشان پرداخت.
دکتر شیبانی با اشاره به اعتقاد مهندس مروج به ذهن سلیم و قلب پاک و برخاستن پس از هر افتادن و احترام به آزادی دیگران به تحلیل تفکرات ایشان در خصوص جایگاه و اهمیت بخش خصوصی در توانمند سازی دولتها پرداخت و به لزوم تقویت تشکل های بخش خصوصی و دانشگاهها برای توسعه و پیشرفت کشور اشاره نمود.
دکتر شیبانی طرح موضوع استعفای مهندس مروج را یکی از سخت ترین و غم انگیزترین جلسات هیأت مدیره انجمن دانست و با اشاره به انبوهی از مسائل و مشکلات و تنگناهای تولید ابراز امیدواری نمود تا با حمایت از صنایع نساجی و پوشاک کشور شاهد ایجاد اشتغال برای جوانان ارزشمند ایرانی باشیم.
دکتر شیبانی در پایان سخنان خود پیام مهندس مروج خطاب به این مجلس را که توسط پسر ایشان واصل شده بودرا به شرح شعر زیبای ذیل قرائت نمود :

هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد
هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد
هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی
هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی خار باد


در دو عالم نیست ما را با کسی گرد و غبار
هر که ما را رنجه دارد، راحتش بسیار باد

پس از سخنان آقای دکتر شیبانی، دکتر مسعود لطیفی رئیس محترم دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پشت تریبون قرار گرفت و به نمایندگی از دانشگاه مراتب تقدیر و سپاس خود از سالها تلاش برای پیشرفت صنایع نساجی کشور را ابراز نمودند.
در بخش پایانی مراسم مهندس بصیری متن لوح تقدیمی انجمن صنایع نساجی ایران را که به پاس تقدیر از سالها تلاش مجدانه مهندس مروج در سمت ریاست هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تهیه شده بود را قرائت و به نیابت از ایشان تقدیم به دکتر علیمردان شیبانی نمود تا خدمت ایشان واصل گردد.
لازم به توضیح است که میهمانان گرانقدری در این مراسم حضور داشتند که از آن جمله می توان به حضور اقای دکتر بیگی ن ، آقای دکتر افصلی و حجه الاسلام و المسلمین موسوی لارگانی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، دکتر نوابی معاون محترم وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت، سرکار خانم نصرالهی مشاورمحترم وزیر در امور صنایع نساجی و پوشاک به همراه کارشناسان محترم اداره کل صنایع نساجی و پوشاک، ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنعت اتاق ، آقای نادر سیف سرپرست معاونت تشکل های اتاق ایران، آقای ملکی معاونت تشکل های اتاق تهران، آقای سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی و آقای پورزحمت از سازمان صمت قزوین و نمایندگان و آقای عطاردیان از کانون عالی کارفرمایان و فعالین تشکل های نساجی و پوشاک اشاره نمود
پس از پایان مراسم حاضرین در ضیافت پذیرایی و شام انجمن صنایع نساجی ایران در طبقه نهم این ساختمان حضر یافتند و حجه الاسلام موسوی لارگانی طی سخنان مختصری خبر تشکیل فراکسیون نساجی و پوشاک در مجلس شورای اسلامی را به اطلاع اهالی صنایع نساجی و پوشاک رساند.

چاپ این صفحه