چاپ این صفحه

بخش خصوصی منابع کافی برای سرمایه گذاری ندارد‎

محمد مهدی رئیس زاده، عضو سابق کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای رفع حصر اقتصاد و با بیان اینکه رشد اقتصادی پایدار در کشور نیازمند مدیریت کارآمد و سرمایه گذاری جدید است؛

گفت: بخش خصوصی در حال حاضر منابع کافی برای سرمایه گذاری و توسعه صنعتی در کشور ندارد و برای پیشرفت کشور لازم است از تجربیات موفق جهانی استفاده کنیم.

محمد مهدی رئیس زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن  با اشاره به ورود سرمایه گذاران خارجی بعد از لغو تحریم ها به ایران و با بیان اینکه برای پیشرفت کشور چاره ای جز جذب سرمایه گذار خارجی نداریم تمایل شرکت های خارجی و انعقاد قرارداد جدید در حوزه نفتی از جمله قرارداد با توتال را به فال نیک گرفته و می گوید: رقم قراردادهای جدید نفتی رقمی بزرگ و برای اقتصاد کشور راهگشاست.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی با بیان اینکه ورود سرمایه گذار خارجی تنها از بابت تامین منابع نیست و جوانب دیگر از جمله ورود تکنولوژی روز دنیا و مدیریت و دانش فنی را نیز در پی دارد می گوید: باید توجه شود که بعد از سرمایه گذاری در صنایع بالادستی به صنایع پایین دستی به خصوص در حوزه نفتی نیز توجه شود؛ چرا که به گفته وی این صنایع اشتغالزایی زیادی را به همراه دارد.

سرمایه بخش خصوصی برای رشد پایدار کافی نیست

 این فعال بخش خصوصی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه بخش خصوصی به تنهایی برای توسعه اقتصادی در کشور کافی نیست می گوید: موضوع نیاز به سرمایه گذاری خارجی موضوعی است که از سال های گذشته و از دولت نهم و دهم نیز مطرح بوده است با این حال به دلایلی از جمله تحریم ها و نبود روابط مناسب این مساله امکان پذیر نبوده است.

وی با اشاره به شوک ارزی که به اقتصاد کشور در سال ۹۱ وارد شد می گوید: صنایع کشور با افزایش نرخ ارز با مشکلات شدیدی رو به رو شدند و نتوانستند متناسب با نیاز خود رشد کنند. وی با بیان اینکه راهکار حل این مشکل ورود سرمایه و منابع خارجی است می گوید: در سال های گذشته به دلیل تحریم ها بسیاری از صنایع کشور از تکنولوژی های روز دنیا عقب ماندند و در حال حاضر به شدت نیازمند استفاده از دانش فنی و ماشین آلات جدید هستیم.

دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه به لزوم دستیابی به دانش فنی و تجهیزات جدید اشاره می کند و با بیان اینکه عدم دسترسی به دانش روز هزینه های تولید را بالا برده و بهره وری در اقتصاد را کم می کند می گوید: اگرچه توان داخلی و هوش مدیران ایرانی را نباید نادیده گرفت، با این وجود باید این نکته را پذیرفت که رشد اقتصادی پایدار در کشور نیازمند تعامل سازنده با دنیا است.

وی با اشاره به رشد حیرت انگیز برخی کشورهای هم ردیف با ایران در سال های اخیر می گوید: این کشورها پذیرفته اند که برای پیشرفت و توسعه راهی جز تعامل اقتصادی با کشورهای دنیا ندارند. به گفته وی برای توسعه پایدار نیازمند آموزش در مدیریت و انتقال دانش فنی در همه حوزه ها و به خصوص در زمینه نفت و سیستم بانکی هستیم.

زیان های شدید  به دلیل نبود منابع و تجهیزات

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تعویق در اجرای قراردادهای خارجی در سال های گذشته اقتصاد کشور را عقب انداخت و باعث افزایش قیمت تمام شده در کشور شد می گوید: به عنوان مثال در عسلویه شاهد هزینه های دو برابری ساخت پالایشگاه بودیم و در نهایت هم به هدف نرسیدیم. وی با اشاه به نبود تجیهزات مناسب نفتی و برداشت چندبرابری قطر نسبت به ایران در سال های تحریم می گوید: این مساله موجب شد تا قطر از این فرصت استفاده کند و به افزایش درآمد سرانه بالا برسد و ما در این دوران زیان های شدیدی را متحمل شدیم.

رئیس زاده در پایان با اشاره به قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط  توتال و با بیان اینکه انعقاد این قرارداد بدون توجه به فشارهای امریکا به مثابه سدشکنی برای ورود دیگر شرکت های اروپایی است می گوید: با ترکیب سرمایه گذاری جدید و انتقال دانش فنی می توانیم به رشد پایدار اقتصادی در کشور برسیم

چاپ این صفحه