چاپ این صفحه

نشست تولیدکنندگان نساجی با مدیران بانک مرکزی برای رفع شائبه کم‌اظهاری در گمرک ‎

احد کرمانی با تشریح جزئیات جلسه تولیدکنندگان صنعت نساجی با مدیران بانک مرکزی، اظهار داشت: حدود یک سال است که تولیدکنندگان با مشکلی در زمینه وزن ویسکوز وارداتی روبه‌رو هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی توضیح داد: ویسکوز یک محصول جاذب رطوبت است و فعالان صنعت ریسندگی از این ماده استفاده می‌کنند. در زمان حمل و نقل به دلیل رطوبتی که این ماده از دست می‌دهد،‌ وزن ماده از وزن تجاری قید شده از سوی فروشنده کالا کمتر می‌شود.

کرمانی تصریح کرد: به همین دلیل، وزن محصول وارداتی در گمرک 2 تا 4 درصد کمتر از وزن تجاری اظهار شده از سوی فروشنده محصول است و مسئولان بانک مرکزی عنوان می‌کنند که تولیدکنندگان ایرانی به نسبت ارزی که از کشور خارج کردند، واردات کالا نداشته‌اند.

کرمانی با بیان اینکه بخشی از رطوبت ویسکوز در زمان حمل و نقل تبخیر و در نتیجه وزن این محصول نسبت به وزن تجاری آن کمتر می‌شود، گفت: قبلاً گمرک با این مسئله مشکلی نداشت و از آن چشم‌پوشی می‌شد، ولی در حال حاضر ارتباط رایانه‌ای گمرک و بانک مرکزی قطع شده و به همین دلیل بانک مرکزی عنوان می‌کند که فعالان صنعت نساجی در واردات این محصول مشکل ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بابت هر محموله ویسکوز وارداتی حدود 2 هزار یورو پرداخت می‌شود، گفت: هر تولیدکننده سالانه حدود 500 تن ویسکوز وارد می‌کند که نزدیک به 100 میلیون تومان با احتساب نرخ ارز آزاد باید به بانک مرکزی پرداخت کند. در این شرایط، قیمت تمام شده هر کیلو ویسکوز 250 تومان افزایش می‌یابد و در عین حال، به ما می‌گویند که معادل ارز خارج شده از کشور، محصول وارد نکرده‌اید.
کرمانی با اشاره به نامه‌نگاری‌های انجام شده با بانک مرکزی،‌ گفت: در پی این اقدامات، جلسه‌ای با معاون مدیر سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی برگزار شد اما در نهایت به ما اعلام کردند که این موضوع را از طریق گمرک پیگیری کنیم.

چاپ این صفحه