چاپ این صفحه

اراده صنعتگر ایرانی برای اخراج ترکیه از بازار حوله ایران

​ایده تولید انبوه حوله در اندازه بزرگ از آنجایی شکل گرفت که مهندس رضا حمیدی صاحب کارخانه‌های چرم مشهد، فرش مشهد و چینی مشهد به تبریز رفت.

او در دیدار از فروشگاه‌هایی که تولیدات صنایع نساجی می‌فروختند دیدار می‌کرد که متوجه شد، بیشتر آنها حوله خارجی می‌فروشند و با نوعی سرافرازی از کیفیت بالای محصولی که می‌فرشوند آن را تولید ترکیه معرفی می‌کنند تا رضایت مشتری به دست آید.

مهندس حمیدی به مشهد برمی‌گردد و به فروشگاه‌های تولیدات نساجی مشهد می‌رود و همان داستان تبریز را عینا تجربه می‌کند. او شگفت‌زده می‌شود که مگر تولید حوله آنقدر سخت است که نتوانیم آن را در ایران انجام دهیم. او از همان روز تصمیم می‌گیرد هر طور شده حوله ساخت ترکیه را از بازار ایران بیرون کند.

وی با گلایه از اینکه چرا پول ایرانیان به جیب سرمایه‌داران ترکیه می‌رود و به جای اینکه با این پول‌ها در ایران شغل ایجاد شود در ترکیه کار پدیدار می‌شود  برای تولید حوله در اندازه‌های بزرگ و قابل رقابت دست به کار شد.
برای آشنایی با جزییات طرح تولید حوله در کارخانه حوله یاس سفید مشهد با بهاره صادقی مجری طرح به گفت‌وگونشستیم که ذیلا میخوانید:

تیرماه به بازار می‌آید

عمده تکنولوژی مورد استفاده تولید حوله یاس سفید مشهد از ایتالیا، آلمان و بلژیک است.  ماشین‌آلات بافندگی از بلژیک، ماشین‌آلات تکمیلی بیشتر از آلمان و ماشین آلات رنگرزی از ایتالیا خریداری شده است. تمام ماشین‌آلات مورد نیاز وارد کارخانه شده و نصب آنها آغاز شده است. خردادماه بهره‌برداری آزمایشی را انجام خواهیم داد و عرضه به بازار از تیرماه خواهد بود. این کارخانه در شهرک صنعتی چناران مشهد احداث شده و طبیعتا از امکانات شهرک استفاده می‌کنیم.

دستگاه تصفیه‌ای از ایتالیا تهیه کرده‌ایم که تا ۸۰ درصد بازیابی آب در چرخه تولید را انجام می‌دهد و مشکل آب و رنگرزی پنیه را نخواهیم داشت. با توجه به ماشین‌آلاتی که تهیه کرده‌ایم هیچ‌گونه محدودیتی برای تولید انواع حوله نداریم و این مزیت رقابتی به شمار می‌آید.

در حوزه تکنولوژی و دانش مطالعاتی در زمینه آنتی‌باکتریال، از دست دادن سریع آب انجام دادیم.

یکی از مشکلات مصرف‌کنندگان این است که آب درون حوله می‌ماند و بو می‌گیرد، ما در این زمینه مطالعاتی انجام داده‌ایم و سعی کرده‌ایم تکنولوژی ای که بهترین کارخانه‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند. را به ایران بیاوریم. در رابطه با مواد اولیه سعی کرده‌ایم از بهترین مواد اولیه داخلی و خارجی استفاده کنیم و محدودیتی برای تولید با کیفیت بالا نداریم.

وی افزود: تصمیم گرفتیم حدود ۶۰ تا ۷۰ نوع محصول با طراحی ویژه و کیفیت بسیار خوبی در سه سطح تولید کنیم تا همه گروه‌های درآمدی بتوانند از محصولات ما استفاده کنند. تلاش داریم با حفظ کیفیت و تولید کالای باسلامت بالا محصولات با قیمت مناسب و قابل رقابت با محصول ترکیه تولید کنیم تا بازار را از آنها پس بگیریم.

در این کارخانه همچنین محصولات با قیمت بالاتر و کیفیت‌های بالا تولید خواهد شد که علاوه بر قیمت قابل رقابت از نظر مطلوبیت نیز در سطح بالا باشد و نوعی از حوله‌مان ارزان‌تر اما بی‌کیفیت نیست. حوله‌هایی با درجه‌های بهتری تولید می‌کنیم تا اقشار دیگر بتوانند استفاده کنند ما سعی کردیم همه گروه‌های درآمدی بتوانند از حوله‌های ما استفاده کنند.

صادقی در پاسخ به سوال ما که امسال سال تولید و اشتغال است چند نفر به طور مستقیم در کارخانه شغل به دست می‌آورند، گفت: در شروع پروژه ۲۰۰ نفر پرسنل تولید و اداری به طور مستقیم و همین طور ۱۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در حوزه‌های فروش و بازرگانی مشغول به کار خواهند شد.

وی ادامه داد: ما با تولیدی با کیفیت و زیبا و قیمت مناسب که بتواند نظر مردم را جذب کند و تنوع در تمام مصارف خواهیم داشت. برخی از مصارف در یران وجود نداشته و مردم احساس نیاز نمی‌کنند ولی اگر موجود باشد حتما استقبال می‌کنند. وقتی موقع مصرف از حوله‌ها بوی خوش متصاعد می‌شود و وقتی رطوبت را به خوبی جذب می‌کند، خریداری می‌کنند.

اگر فرزند دارید و بدانید جنس حوله از نظر الیاف طبیعی متناسب با پوست بچه است و به جای حساسیت و آسیب حتی از پوست کودک شما محافظت می‌کند و کمتر باعث بیماری می‌شود شما حتما این حوله را برای کودک خود خریداری می‌کنید. محصول خوب با کیفیت و قیمت مناسب در دستور کار ما است.

به گزارش ساعت ۲۴،صادقی در ادامه 

گفت؟ ما تصمیم گرفته‌ایم برند ایرانی خوب را راه‌اندازی کنیم و نه اینکه به هر قیمتی فروش داشته باشیم. تجربه چرم مشهد که تولیدات آن از ۲۰ سال پیش به بازار آمد و نوع مصرف چرم را تغییر داده پیش روی ما قرار دارد. در آن زمان کسی پالتو چرم نمی‌پوشید اما چرم مشهد این بازار را ایجاد و سعی کرد برند خوبی باشد. مردم چرم مشهد را به کیفیت و دوام می‌شناسند، به اصالت می‌شناسند. امروز فرش مشهد را مردم اصیل و ماندگار می‌شناسند. در چند ماه گذشته وزارت صنایع فرش مشهد را از بین ۲۸۰ برند در ایران، جزء ۱۸ برند اول انتخاب کرد.

چاپ این صفحه