چاپ این صفحه

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران از سامان دهی برندهای خارجی پوشاک خبر داد: تنها 25 برند پوشاک خارجی در کشور ثبت شده است

اکثر این برندها و کالاهایی که می فروشند از طریق فروشگاه های واسطه یا قاچاق تامین می شود

محمدمهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران می گوید از بین برندهایی خارجی پوشاکی که در سطح کشور فعال هستند بیشتر آن ها تقلبی هستند و تنها 25 برند پوشاک خارجی در کشور ثبت شده اند. او همچنین از دستورالعملی برای سامان دادن به فعالیت های شرکت های خارجی پوشاک در کشور خبر می دهد؛ با دبیرکل انجمن صنایع نساجی درباره این دستورالعمل و سامان دهی گفت و گو کرده ایم:

چند درصد از برندهای لباس که در سطح جامعه و در شهرهای مختلف شعب آن ها را می بینیم حقیقی هستند و چند برند خارجی برای اینکه فروشگاه رسمی در ایران داشته باشند تاکنون درخواست داده اند یا ثبت شده اند؟

خیلی از برندهایی که در سطح خیابان ها شما شعب آن ها را می بینید تلقبی هستند. در دوران تحریم بهانه این برندها این بود که چون در دوره تحریم هستیم هیچ برندی به صورت رسمی نمایندگی نمی دهد ولی بعد از توافق هسته ای و برجام مرکز اصناف 25 برند را رسما در حوزه پوشاک و صنعت نساجی ثبت کرد و از این برندها خواست تا دستور العمل جدیدی که برای فعالیت برندها تهیه شده است اجرایی کنند.

این دستورالعمل چیست؟

این برندها برای اینکه بتوانند در کشور ادامه فعالیت دهند و ثبت شوند باید یا به صورت سفارش و یا اینکه مشارکت با یک تولیدکننده داخلی فعالیت داشته باشند؛ طبق این دستورالعمل این برندها و شرکت ها موظف هستند ظرف دو سال اول 20 درصد از میزان وارداتشان را با امکانات داخل تولید کنند. همچنین 10 درصد از این میزان تولید را باید صادر کنند که با این شرایط از یک سری معافیت های مالیاتی و تسهیلات هم برخوردار خواهند شد. البته این دستورالعمل که از 17 آذر نهایی شده است به دلیل لزوم هماهنگی بین نهادها و دستگاه های مرتبط هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است ولی خب درخواست ما این است که هرچه زودتر این دستورالعمل اجرایی شود و اتحادیه صنفی از طریق بازرسی که انجام می دهد تابلوهای غیر مجاز فروشگاه های جعلی را پایین بکشد و اگر وادات آن ها از مبادی قانونی نباشد، با تخلفات برخورد کند.

این اقدامات و اجرای این دستورالعمل به نظر شما چه نتایجی خواهد داشت؟

به بازار پوشاک به نظر من این کار یک سامان خواهد داد و جلوی بخش مهمی از قاچاق پوشاک را خواهد گرفت. البته به اعتقاد من در کنار این کارها باید بخش اطلاع رسانی و فرهنگی را هخم فعال کرد تا مردم بدانند که بسیاری از این برندها معرفی که در خیابان می بینند اصلا واقعی نیستند.

چند درصد این ها واقعی هستند؟

گفتم که کلا 25 برند هست که ثبت شده و نکته مهم دیگر هم این است که خیلی از این برندها چندین و چند نمایندگی اصلا ندارند؛ یعنی ممکن است یک برندی ثبت شده باشد ولی تنها یک شعبه داشته باشد نه اینکه در شهرهای مختلف و یک شهر چندین شعبه مختص به آن برند باشد. در اصل اکثر این برندها و کالاهایی که می فروشند از طریق فروشگاه های واسطه یا قاچاق تامین می شود و استوک است. منتها چون از طریق قاچاق وارد می شود خیلی وقت ها می بینیم که قیمت هایشان پایین است و همین باعث می شود که مردم به سمت خرید از آن ها بروند. شما توجه داشته باشید که قدرت خرید مردم در پوشاک پایین آمده است.

قدرت خرید مردم در پوشاک چقدر کاهش داشته ؟

اگر هر فردی 5 بار پیش از این براساس شاخص های کلان اقتصادی در سال خرید می کرده است این عدد الان به دلیل رکود و کاهش قدرت خرید به 3 بار در سال کاهش پیدا کرده است. البته ما امیدواریم که با رونق اقتصادی و کاهش قاچاق این عدد دوباره افزایش پیدا کند.

چاپ این صفحه