چاپ این صفحه

جلسه دو ساعته وزیر صنعت با انجمن صنایع نساجی ایران

نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شد.

محمدمهدی رئیس‌زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- ضمن اشاره به برگزاری جلسه اختصاصی مهندس محمدرضا نعمت‌زاده- وزیر صنعت- ، دکتر رضا رحمانی- قائم مقام وزیر در امور تولید - ، مهندس محسن صالحی‌نیا - معاون وزیر- ، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت- مهندس افسانه محرابی- ، گلنار نصراللهی- مشاور وزیر صنعت در امور نساجی و پوشاک با اعضای هیئت مدیره این تشکل کارفرمایی، عنوان داشت: در این جلسه وزیر ابراز امیدواری نمود که با همکاری انجمن بتوان صنعت نساجی را به جایگاه شایسته خود رساند.

وی سپس به بیان موارد مطرح شده با وزیر صنعت پرداخت و گفت: نخستین نکته مربوط به تهیه و تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای نساجی بود. بخش عمده‌ای از مواد اولیه نساجی را پنبه، ویسکوز و پشم مقدار اندکی بامبو تشکیل می‌دهد (که البته در کشور ما بهره‌گیری از الیاف بامبو رواج چندانی ندارد) میزان تولید پنبه در کشور نسبت به تقاضای موجود در بازار بسیار کمتر است ضمن این‌که پنبه تولیدی کشور از نظر کیفی و فنی مناسب تولید نخ‌های ظریف نیست؛ در این زمینه پیشنهاد کاهش تعرفه واردات مواد اولیه را با وزیر صنعت در میان گذاشتیم.

به‌گفته دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، تعرفه واردات مواد اولیه در ترکیه صفر و در کشور ما چهار درصد است بنابراین قیمت تمام شده بالای محصولات ایرانی از همین نقطه شروع می‌‌شود؛ این درخواست باید به کمیسیون ماده یک ارجاع داده شود.

رئیس‌زاده به تنوع تهیه مواد اولیه از کشورهای مختلف نیز اشاره کرد و گفت: پنبه‌های ا‌زبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی است و پنبه کشوری مانند هند که بزرگ‌ترین تولیدکننده پنبه در دنیا به شمار می‌آید را قبول ندارد و معتقد است پنبه سایر کشورها باید قرنطینه و گندزدایی شوند. در این زمینه، وزیر صنعت در جهت تسهیل واردات پنبه آمادگی خود را مبنی بر برگزاری جلسه با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات اعلام نمود

استقرار سیستم قرنطینه‌ در گمرکات، نکته دیگری بود که مورد اشاره رئیس‌زاده قرار گرفت و گفت: انجمن صنایع نساجی با همکاری وزارت صنعت به‌دنبال استقرار سیستم قرنطینه در گمرکات کشور است تا واردکنندگان پنبه از هر نقطه دنیا، محموله‌های خود را در قرنطینه‌های مستقر، گندزدایی نمایند.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: بخشی از مواد اولیه نساجی را الیاف مصنوعی تولید مجتمع‌های پتروشیمی تشکیل می‌دهد که طی دو ماه اخیر عرضه اندک خوراک به خصوص در بخش پلی پروپیلن گرید نساجی در بورس باعث افزایش هفتگی قیمت‌ها شده از سوی دیگر فعالیت آزادانه دلال‌ها بیانگر وجود تولید در مجتمع‌های پتروشیمی است‌؛ این موضوع در جلسه با وزیر صنعت مطرح و مقرر شد میزان نیاز واحدهای مختلف نساجی به مواد اولیه پتروشیمی را اعلام کنیم و عرضه کم فعلی در بورس با دستور ایشان به میزان عرضه مورد نیاز صنعت نساجی افزایش یابد.  

*ضرورت نوسازی صنایع نساجی از صندوق توسعه ملی

رئیس‌زاده گفت: در جلسه مشترک با وزیر صنعت، بحث توسعه و گسترش ظرفیت‌‌ واحدهای نساجی نیز مطرح شد که ایشان جهت فاینانس پروژه‌ها قول مساعد داد و پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک صنعتگران ایرانی با شرکت‌های مطرح خارجی را مطرح نمود به این ترتیب که خرید ماشین‌آلات و تجهیزات از چند کمپانی صورت گیرد منوط به این‌که طرف خارجی به سرمایه‌گذاری در واحدهای نساجی ایران بپردازد و حجم تولید و کیفیت محصولات را ارتقا دهد.

*مبارزه جدی و قاطعانه با قاچاق منسوجات و پوشاک

دبیرکل انجمن صنایع نساجی با یادآوری دستورالعمل وزیر صنعت در زمینه ثبت فعالیت برندهای خارجی پوشاک در کشور، اذعان داشت: ظاهراً این دستورالعمل هنوز اجرایی نشده است و هر چه زودتر باید شاهد تحقق دستورالعمل وزیر در این زمینه باشیم.

*صنعت نساجی و مالیات

رئیس‌زاده یکی دیگر از بخش‌های مهم جلسه مشترک با وزیر صنعت را مسائل مربوط به مالیات برشمرد و گفت: متأسفانه تفسیر نادرستی از تبصره 3 ماده 147 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی کشور صورت گرفته است به عبارت دیگر واحدهای تولیدی که فروش نسیه دارند، چک‌های نسیه را خرج تهیه مواد اولیه خود می‌کنند اما طبق این تفسیر نادرست چک‌های نسیه باید به حساب تولیدکننده واریز شود و اگر تولیدکننده بخواهد چک‌های مذکور را صرف تهیه مواد اولیه نماید به‌عنوان هزینه قابل قبول مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار نخواهد گرفت. در این زمینه نیز قرار شد بخشنامه‌های مرتبط را به دفتر وزیر صنعت ارسال نماییم تا در جلسه مشترکی با آقای تقوی نژاد- رئیس کل سازمان امور مالیاتی- مطرح و مشکلات آن حل و فصل شود. همچنین در زمینه فاکتور امتناع نیز مقرر شد موضوع در جلسه مشترک مزبور مطرح و راهکاری برای آن اندیشیده شود.

*توسعه ساخت ماشین‌آلات نساجی در کشور

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران ابراز داشت: وزیر صنعت توصیه نمود تا مذاکراتی با سازندگان ماشین‌آلات نساجی انجام شود تا در ازای افزایش حجم خرید، در بخش تولید ماشین‌آلات با سازندگان ایرانی همکاری و تعامل داشته باشند به این ترتیب ماشین‌سازی در کشور تقویت خواهد شد. ایشان از اقدام مبنا در مورد تولید انواع توربین به‌عنوان نمونه موفق این همکاری مشترک با شرکت‌های خارجی یاد کرد.

*حذف قانون ضد دامپینگ الیاف پلی‌استر ایران در ترکیه

وی بیان داشت: همان‌طور که دولت ترکیه به سرعت قانون ضد دامپینگ را در مورد الیاف پلی‌استر وارداتی ایران اجرایی نمود باید این تدابیر به نفع تولیدکنندگان ایرانی نیز وضع شود که به‌گفته وزیر قرار بود طی سفر به ترکیه موضوع حدف سیف گارد ( Safe guard ) از یکسری موارد به خصوص پلی‌استر و اکرلیک به‌طور دائم با همتای ترک مطرح شود که به‌دلیل مسائل امنیتی فعلاً این سفر لغو و به زمان دیگری موکول شده است.

رئیس‌زاده در پایان به حضور وزیر صنعت طی ماه آینده در دبیرخانه انجمن صنایع نساجی ایران و تداوم ارتباطات مستمر و موثر با وی در مورد رفع مسائل و مشکلات صنعتگران نساجی اشاره کرد.   

چاپ این صفحه