چاپ این صفحه

گزارش صمت از جزییات تفاهمنامه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با ستاد ویژه توسعه فناوری نانوصدور ۴۰میلیارد تومان ضمانتنامه برای دانش‌بنیان‌ها

طیبه جهانبازی - گروه صنعت: از سال ۹۲ تاکنون نزدیک به۴۰ میلیارد تومان انواع ضمانتنامه برای قراردادهای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان از سوی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران صادر شده و از زمان عقد قرارداد این صندوق با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.

همچنین تاکنون یک میلیارد تومان ضمانتنامه برای شرکت‌های فعال صادر شده است. ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان طبق توافقنامه ستاد با صندوق تا سقف ۱۷۵ میلیون تومان است و تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بسته به طرح توسعه شرکت و ارتقای محصولات قابل پرداخت است. برای لیزینگ شرکت‌های دانش‌بنیان سقف ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و تا ۷۰ درصد مبلغ قرارداد خرید دستگاه به صورت لیزینگ به خریداران وام داده می‌شود. تسهیلات لیزینگ با نرخ ۶ درصد را در نظر گرفته و خرید دین با نرخ ۲ درصد انجام می‌شود.
طبق این تفاهمنامه شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر مالی و فنی ارزیابی می‌شوند و اعتبار لازم دریافت تسهیلات برای آنها مشخص خواهد شد. عمده تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت می‌شود نرخ آن زیر ۹ درصد است اما برخی طرح‌ها که طرح‌های کلان ملی هستند و نیاز به حمایت بیشتری دارند تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصد برای آنها تصویب خواهد شد. از دیگر مزایای عقد این قرارداد میزان ودیعه‌ای است که صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران برای پوشش ریسک از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت می‌کند که از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.
اعتبار شرکت‌های دانش‌بنیان
مهرداد میرمعنا، مدیر توسعه بازار صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حدود یک سال از تفاهمنامه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو می‌گذرد به صمت گفت: این تفاهمنامه در قالب منابع مشترک مالی شکل گرفته به این صورت که نیمی از منابع مالی طرح‌های پژوهشی را صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و نیم دیگر را ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تامین خواهد کرد. بر مبنای منابع که دو مجموعه در نظر می‌گیرند شرکت‌هایی که مورد تایید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو هستند به صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران معرفی می‌شوند و از خدمات این صندوق استفاده خواهند کرد. به گفته میرمعنا عمده تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت می‌شود نرخ آن زیر ۹ درصد است که این نرخ بسته به حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو متفاوت است، چراکه برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند و تسهیلات با نرخ پایین‌تر برای آنها تصویب می‌شود و برخی از طرح‌ها کلان ملی هستند و نیاز به حمایت بیشتری دارند که تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصد برای آنها تصویب خواهد شد. مدیر توسعه بازار صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران افزود: علاوه بر این، صندوق تسهیلات لیزینگ با نرخ ۶ درصد را در نظر گرفته و خرید دین با نرخ ۲ درصد انجام می‌شود اما بحث مهم این تفاهمنامه در نظر گرفتن ضمانتنامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. اغلب شرکت‌هایی که در حوزه علم و فناوری فعالیت دارند برای عقد قراردادها نیاز به ضمانتنامه دارند و از آنجایی که بیشتر این شرکت‌ها نوپا هستند از این‌رو برای دریافت ضمانتنامه از بانک دچار مشکل می‌شوند.


میرمعنا با اشاره به مواردی که برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان نزد بانک‌ها دارای اهمیت است، تصریح کرد: شرکت دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات باید در بانک مورد نظر حساب بانکی خوبی داشته باشد و بر مبنای گردش مالی و با تضامینی که برای بانک قابل قبول است شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از بانک ضمانتنامه دریافت کنند.
به گفته مدیر توسعه بازار صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به نوپا بودن توانایی مالی لازم را ندارند به همین دلیل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران برای رفع این مشکل مدل ارزیابی برای خود تعریف کرده که شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر مالی و فنی ارزیابی شوند و از اعتبار لازم برای دریافت تسهیلات برخوردار شوند به این صورت که صندوق پژوهش و فناوری براساس اعتبار شرکت‌های دانش‌بنیان ضمانتنامه صادر می‌کنند و در مقابل چک تضمینی از مدیران شرکت دریافت می‌شود.
او افزود: با توجه به شرایط مطلوبی که صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته تصمیم بر این شد تا همین شرایط برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانو نیز در نظر گرفته شود و شرکت‌های دانش‌بنیانی که به این صندوق معرفی می‌شوند مقدار ۱۰ درصد ودیعه معمول صندوق‌ها برای پوشش ریسک از سوی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران برای اینگونه شرکت‌ها به ۵ درصد کاهش داده شده است. این مدل در شرکت‌هایی که در چهارمین نمایشگاه ساخت ایران شرکت کرده و قرارداد داشتند برای ساخت دستگاه ودیعه ۵ درصد از طرف صندوق در نظر گرفته شد. میرمعنا با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری از سال ۸۹ تاسیس شده اما عمده فعالیت خود را از سال ۹۲ شروع کرده است، تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان انواع ضمانتنامه برای قراردادهای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان از سوی این صندوق صادر شده است. از زمان عقد قرارداد این صندوق با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو طبق قرار تاکنون افزون بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ ۴ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است و حدود یک میلیارد تومان برای شرکت‌های فعال ضمانتنامه صادر شد.
به گفته مدیر توسعه بازار صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران تفاهمنامه‌هایی با دیگر مراکز مانند ستاد ساخت و مواد پیشرفته، شهرک علمی و پژوهشی اصفهان، پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز رشد پلیمر و پتروشیمی منعقد کرده که در حوزه‌های مختلف تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند.
تاییدیه نانو مقیاس، شرط دریافت تسهیلات
حمزه قجاوند، مسئول کمیته مدیریت و توسعه بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان طبق توافقنامه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران را تا سقف ۱۷۵ میلیون تومان دانست و به صمت گفت: این در حالی است که سال گذشته سقف تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومان بوده که در سال جاری ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

او با بیان اینکه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو علاوه بر همکاری با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با صندوق توسعه فناوران ایرانیان نیز همکاری دارد، اظهار کرد: هدف از عقد قرارداد با صندوق‌های پژوهش و فناوری ارائه تسهیلات بیشتر و ارزان‌تر به شرکت‌های حوزه نانو است.
به گفته قجاوند نرخ تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان بسته به نوپا بودن و سابقه‌ای که دارند متفاوت است. تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بسته به طرح توسعه شرکت و ارتقای محصولات قابل پرداخت است. این تسهیلات با نرخ‌های متفاوت ۶ تا ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.
مسئول کمیته مدیریت و توسعه بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اعلام اینکه نرخ‌های ۶ درصد اغلب برای تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی و گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده، تصریح کرد: به این صورت که با ۳ تا ۶ ماه تنفس قابل بازپرداخت خواهد بود. تسهیلاتی که به مبلغ بیشتر و اغلب برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی است در بازده بین ۱۰ تا ۱۶ درصد سود برای آن تعیین شده است. او با اشاره به شرایط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای اعطای لیزینگ و ضمانتنامه به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانو گفت: برای ضمانتنامه‌ها طبق تفاهمنامه با صندوق‌ها ستاد نیمی از ودیعه را تقبل می‌کند. خرید لیزینگ بیشتر برای خرید تجهیزات حوزه فناوری نانو است و سقف ضمانتنامه تا ۳۰۰ میلیون تومان است و ۷۰ درصد مبلغ قرارداد خرید دستگاه به صورت لیزینگ به خریداران وام داده می‌شود.
مسئول کمیته مدیریت و توسعه بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به شرایط دریافت تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانو گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید دارای تایید نانو مقیاس و مورد تایید ستاد ویژه فناوری نانو باشند و با توجه به فعالیت و میزان اعتبار شرکت میزان ارائه تسهیلات به شرکت مشخص خواهد شد.
او خرید دین را برای شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا دانست و تصریح کرد: خرید دین به معنای خرید چک است و درواقع اعتباری است که شرکت‌های دانش‌بنیان از خریداران خود می‌گیرند و برای چک‌های دریافتی مدت زمان معینی در نظر گرفته خواهد شد که ستاد این مبلغ را همان زمان به شرکت‌های دانش‌بنیان نانو پرداخت و در قبال آن چک از آنها دریافت می‌کند.
به گفته قجاوند هر شرکت دانش‌بنیان نانو مورد تایید ستاد ویژه توسعه فناوری می‌تواند در قالب تفاهمنامه ستاد با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از این تسهیلات استفاده کند. شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانو در صورتی که خارج از شرایط تفاهمنامه تسهیلات دریافت کنند وضع سخت‌تر خواهد بود

چاپ این صفحه